اکوایران: دلار هرات بالای 53 هزار تومان باز شد. مثل دو روز اخیر بلافاصله بعد از شروع فعالیت روند کاهشی را طی کرد و در نهایت 52 هزار و 300 تومان بسته شد.

کاهش قیمت یکشنبه با دو رکورد همراه بود؛ در رکورد اول دلار در دو روز دو کانال از دست داد و در رکورد دوم و مهمتر حمایت 52 هزار و 800 تومان شکسته شد. حمایت 52 هزار و 800 تومان از این جهت مهم بود که معامله‌گران فکرش را نمی‌کردند دلار از این مرز پایین‌تر بیاید. 52 هزار و 800 تومان به اندازه‌ای در ذهن بازار محکم بود که حتی در حمایت 52 هزار و 300 تومان قیمت کمی مکث کرد و معامله‌گران تصور می‌کردند بازار می‌تواند 52 هزار و 800 تومان را پس بگیرد، اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و تا ناحیه 51 هزار و 700 تومان در تیررس معامله‌گران قرار بگیرد.

اگر دوشنبه دلار از 52 هزار و 200 تومان پایین بیاید معامله‌گران تصور می‌کنند احتمال کاهش تا سطح 51 هزار و 700 تومان بالا می‌رود.

تتر هم در روز یکشنبه کانال از دست داد. نرخ تتر کانال 54 را از دست داد و در 53 هزار و 700 تومان معامله می‌شد. طی این دو روز شاهد فاصله گرفتن تتر از دلار بودیم و یکسری از معامله‌گران معتقدند زمان‌هایی که این شکاف زیاد می‌شود شما به تتر اعتماد کنید. صاحب این طرز نگاه کسانی هستند که از نظر آن‌ها دلار دارد دستوری پایین می‌آید.

طلای آبشده هم از قافله کاهش جانماند و مثل دلار حمایت از دست داد. کف 11 میلیون و 400 هزار تومان در این بازار فروریخت و اگر قیمت آبشده از 11 میلیون و 200 هزار تومان پایینتر بیاید معامله‌گران می‌گویند قیمت می‌تواند تا 10 میلیون و 900 هزار تومان افت داشته باشد. نکته‌ای هم که در بازار آبشده به چشم می‌آمد مکث قیمت در ابتدای شروع به کار بازار بود.

آبشده اول با دلار هرات کاهشی استارت نزد و بالای حمایت 11 میلیون و 400 هزار تومان ایستاد اما وقتی دید هرات در مسیر کاهش کوتاه‌بیا نیست معامله‌گران آبشده دست از حمایت قیمت در 11 میلیون  و 400 هزار تومان کشیدند تا نرخ آبشده در 11 میلیون و 300 هزار بسته شود.

در بازار آبشده معامله‌گران مدام گوشزد می‌کردند که یک تله برای خریداران کار گذاشته شده است. آن‌ها می‌گفتند در روز یکشنبه یکسری‌ها صف خرید درست کردند و بعد از اینکه مال خودشان را فروختند از بازار کنار کشیدند تا خریداران ضرر کنند.

در معاملات یکشنبه از یک تله دیگر در بازار رونمایی شد؛ تله سکه رفاه. سکه رفاه در نرخ 31 میلیون و 800 هزار تومان صف فروش شد. معامله‌گران می‌گفتند تا همین چند روز پیش سکه رفاه در نرخ 36 میلیون صف خرید بود الان اینجا صف فروش شده و خود این نشان می‌دهد که صف خرید تله بوده است.

مهمترین پرسش امروز برای بازار کف قیمت دلار بود. با اینکه اکثر معامله‌گران سطح 52 هزار و 800 تومان را کف دلار می‌دانستند معتقد بودند که زیر آن نمی‌رود اما این اتفاق افتاد و بعد آن کاهشی‌های بازار دست بالا را داشتند. البته آن‌هایی که معتقد بودند که 52 هزار و 800 تومان کف قیمتی است دلیلشان این بود که اشباع فروش در بازار وجود دارد و چارت دارد واگرایی مثبت شکل می‌دهد.

تکنیکال‌کاران دو نقطه را برای دلار مشخص کردند؛ یکی 53 هزار و 200 تومان که می‌گویند تا زمانیکه دلار زیر این نرخ است روند صعودی نمی‌شود و نقطه دوم همین سطحی است که الان دارد بازی می‌کند یعنی 52 هزار و 200 تومان. نظر آن‌ها این بود که تا زمانیکه بالای این رقم است ریزش نخواهیم داشت. پس بازار می‌تواند یک مدت بین این دو نرخ بازی داشته باشد. این‌ها معتقدند که با عرضه سکه که از ٢٣ اردیبهشت شروع می‌شود و عرضه خودرو و ثبت نام خودرو و فشار بازارگردان برای اصلاح قیمت دلار در کوتاه مدت و میان مدت، احتمال روند نزولی بازار بیشتر است. درواقع این دسته می‌گویند پول در بازار نیست و به سمت خودرو رفته است. همچنین این دسته معتقدند که بر اساس خط زمانی احتمال خروج از این روند از هفته بعد بیشتر خواهد شد.

اما نظر بازار درمورد خرداد ماه این بود که در این ماه خبرهای توافق می‌آید، اگر مثبت باشد ریزش سنگین داریم و اگر خبر منفی باشد، شاهد صعود پرقدرت در بازار خواهیم بود.