اکوایران: هرات در روز چهارشنبه دو نیمه متفاوت داشت؛ در نیمه اول حمله به مقاومت و در نیمه دوم حرکت به حمایت که در هر دو جهت هم ناکام ماند.

دلار هرات در مرز 53 هزار تومان باز شد و در نیمه اول بازار به سمت مقاومت 53 هزار و 200 تومان حرکت کرد و از آنجایی که نتوانست آن را بشکند، به سمت پایین حرکت کرد. بازار هرات در نیمه دوم بازار حمایت میانی 52 هزار و 800 تومان را از دست داد و تا حمایت مهم 52 هزار و 200 تومان هم پایین رفت و با برخورد به این کف برگشت و  در مرز حمایت میانی در حال بازی است.

در «کف بازار» سه‌شنبه گفته شد که دلار هرات با روند آبشده همراهی نکرد؛ یعنی طلای آبشده به مرز حمایت رسیده بود اما هرات کاهش آنچنانی نداشت و آبشده حباب خالی کرد. در روز چهارشنبه آبشده تقریبا رنج بود و هرات نوسانی شروع کرد؛ هرات 1200 تومان نوسان رفت و برگشتی داشت و به سمت کاهش حرکت کرد اما آبشده کاهشش را در روز سه‌شنبه انجام داده بود و اگر در معاملات چهارشنبه کاهشی می‌شد می‌توانست به کانال 10 میلیون برود که در این صورت به حمایت 10 میلیون و 800 هزار تومان برخورد می‌کرد. البته آبشده چشم‌انداز صعودی اونس را هم داشت و در معاملات عصر چهارشنبه حتی افزایش پیدا کرد و مقداری از مرز حمایت 11 میلیون و 300 هزار تومان فاصله گرفت.

به عقیده تکنیکال‌کاران ارز و طلا فعلا نرخ بین دو سطح حمایت و مقاومت که در همین هفته مشخص کرده است حرکت خواهد کرد تا پول جدید به بازار بیاید و آن را صعودی کند یا اینکه فاند خبری مثبتی به بازار تزریق شود و روند نزولی شکل بگیرد. فنی‌های بازار می‌گویند این بازی نرخ بین حمایت و مقاومت در میان‌مدت بدون پول جدید و فاند خبری مثبت باعث می‌شود که نرخ‌ها در همین محدوده کف‌سازی کنند و لاک‌پشتی با سیگنال تورم بالا بروند. از نظر آن‌ها حمایت دلار 52 هزار و 200 تومان و مقاومت آن 53 هزار و 200 تومان است و همچنین مقاومت قوی‌تر دلار 54 هزار تومان است که در این هفته هنوز این چراغ روشن نشده است.

در بازار طلای آبشده هم 11 میلیون و 300 حمایت و 11 میلیون و 700 مقاومتش است و در این هفته از این دو سطح خارج نشد. فنی‌های آبشده می‌گویند که طلای آبشده از نیمه دوم آبان 1401 وارد کانال صعودی بلند مدت شده که یک بار در اسفند با برخورد به کف کانال یعنی 8 میلیون و 450 هزار تومان برگشته و بعد از ناتوانی در شکست این کف، همچنان به روند صعودی خودش ادامه داده است.

از نظر آن‌ها کف جدید این کانال 10 میلیون تومان است که فعلا از آن فاصله دارد و سقف هم 12 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود. فنی‌های آبشده معتقدند در کل طبق این کانال، روند صعودی است مگر اینکه خبر خاصی بیاید.

امروز سوال مهم معامله‌گران طلا و ارز این بود که چرا این دو بازار جان ندارند؟

معامله‌گران مهمترین دلیل را نبود پول در بازار می‌دانند. حالا چرا پول در این دو بازار نیست؟

بازار با یک گمانه‌ای روبرو است که چندان جدید نیست. این گمانه انگشت اتهام را به سمت دولت گرفته که در بین معامله‌گران به نابازار معروف است.

آن‌ها می‌گویند یک بازی با نقدینگی مردم برای جبران کسری بودجه‌ شروع شده که مثل سال 99 است. این عقیده با ریزش بورس در آن سال تقویت شد. روز چهارشنبه معامله‌گران دوباره این گمانه را تکرار می‌کردند. آن‌ها سه دلیل برای آن داشتند؛ 1- ریزش بورس در این هفته 2- کاهش دلار و سکه و 3- ریزش خودرو در این هفته‌ و رشد 5 درصدی قیمت خودرو در شب سه‌شنبه را سیگنال افزایشی از طرف دولت برای این بازار می‌دانستند.

اکثر بازار طبق این شواهد معتقد بود که بازارساز به آن‌ها سیگنال غیرمستقیم می‌دهد که فلان بازار سود دارد و نقدینگی به آنجا می‌رود و بعد سوددهی به برخی، و جبران کسری بودجه، آن بازار می‌ریزد. و این چرخه دائما تکرار می‌شود.

یکسری‌ها هم کاهش چهارشنبه و جان نداشتن بازار را تزریق درهم توسط بازارساز می‌دانستند. اما یکسری از تکنیکال‌کاران می‌گویند هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها دلیل کاهش و رنجی بازار نیست و این‌که نرخ در این دامنه گیر افتاده روند بازار است و نرخ کف می‌سازد، آن زمانی هم که کاهش دارد اصلاح صعود است و توهم توطعه نداشته باشید و با روند پیش بروید.

نکته بازار، شایعه پرداخت پول نفت ایران توسط چین با ارز آنگولا، زامبیا و کنیا بود.