به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، دلار آمریکا از بالاترین سطح پنج هفته اخیر خود عقب نشینی کرد و این نشان دهنده پایان صعود غیرمنتظره آن است که تحلیلگران بازار را سردرگم نموده است.

در دیگر اخبار ارزی، نااطمینانی سیاسی در ترکیه منجر به سقوط شدید لیر به یک کف جدید شد. این تحول پس از آن صورت می گیرد که انتخابات آخر هفته به دور رسید. برعکس، بات تایلند پس از نتیجه یک انتخابات قطعی تر، یک موج صعودی را تجربه نمود. همچنین در بین ارزهای اصلی، یورو در برابر دلار با 0.24 درصد افزایش نسبت به دلار مواجه شد و در روز دوشنبه 1.087 دلار معامله شد. این بازگشت پس از کاهش قابل توجه 1.54 درصدی آن در هفته قبل، یک تغییر خوشایند برای خریداران ارز اروپایی محسوب می شود. بهبود یورو منجر به کاهش 0.18 درصدی شاخص دلار به 102.51 شد که نسبت به بالاترین سطح جلسه قبلی در 102.75 یک افت جزئی را تجربه نمود.

نگاهی به نوسانات بازارهای ارزی

عوامل متعددی در رشد اخیر دلار قابل ملاحظه است، از جمله نگرانی از تورم ایالات متحده، نگرانی در مورد بن بست سقف بدهی، و نااطمینانی از رشد اقتصاد جهانی، که باعث افزایش تقاضا برای دارایی های امن شده است. از طرف دیگر بنظر می رسد که افزایش بازده اوراق قرضه ایالات متحده در دو روز گذشته باعث تقویت این ارز شده است. بازدهی اوراق قرضه خزانه داری پس از نظرسنجی دانشگاه میشیگان افزایش یافت که نشان داد انتظارات تورمی بلندمدت مصرف کنندگان به بالاترین حد خود از سال 2011 رسیده است. این تحول احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آینده را تجدید کرده است، و معامله گران اکنون شانس افزایش نرخ ها را 17 درصد می دانند.

در سایر نوسانات مهم در بازار جفت ارزها، دلار در برابر ین ژاپن 0.3% افزایش یافت و به 136.16 رسید که در پی افزایش 0.67% در هفته گذشته بود. از سوی دیگر، پوند انگلیس با 0.44 درصد افزایش به 1.25 دلار رسید و از بخشی از ریزش های 1.45 درصدی هفته گذشته را جبران نمود.

در حالی که معامله گران پیش بینی می کنند که فدرال رزرو به دلیل کندی رشد ایالات متحده، کاهش قابل توجه نرخ بهره را تا پایان سال اجرا کند، بنظر می رسد که بعید است شاهد کاهش قابل توجهی باشیم. در عین حال، افزایش انتظارات معامله‌گران، می تواند نقش تقویت کننده برای دلار داشته باشد.

از آنجایی که انتظار می رود تورم کاهش یابد و فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند، بسیاری از سرمایه گذاران کاهش مداوم دلار آمریکا را در ماه های آینده پیش بینی می کنند.

در همین حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که نگرانی سرمایه گذاران در مورد بن بست سقف بدهی در آستانه نشست مهم بین جو بایدن و رهبران کنگره در روز سه شنبه باعث افزایش خرید دارایی های امن از جمله دلار می شود.

واکنش لیر ترکیه و بات تایلند به اخبار سیاسی

در ترکیه، دلار آمریکا با 0.43 درصد افزایش به 19.67 لیر ترکیه رسید، پس از رسیدن به 19.7 که بالاترین رقم از 10 مارس بود، زمانی که در بحبوحه معاملات آشفته رکورد 19.8 را هم ثبت نمود. این در حالی رخ داد که ترکیه پس از عملکرد بهتر از حد انتظار رئیس جمهور طیب اردوغان، برای دور دوم رای گیری آماده می شود.

با این حال، دلار در معاملات بازار تایلند با 0.56 درصد کاهش به 33.79 بات رسید. علیرغم اینکه احزاب اپوزیسیون تایلند روز یکشنبه به پیروزی شگفت‌انگیزی در انتخابات دست یافتند، به دلیل قوانین پارلمانی که توسط حکومت نظامی ایجاد شده است، مشخص نیست که آیا آنها دولت بعدی را تشکیل خواهند داد یا نه.

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید