به گزارش اکوایران، این روزها دنیا به کام بازار است. اخبار سیاسی مثبت و دست بالا در تزریق ارز حتی در بازارهای مجاور موجب شده قیمت دلار را در کمند خود نگه دارد. دیروز خبر گشایش ارزهای ایران در عراق، جلوی نوسانات ارزی در تهران را گرفت.

به نظر امروز هم سناریوهای جدید توافق احتمالی بتواند مانع از نوسان رو به بالای بازار ارز شود. در مقابل این جو مثبت، جناح بدبین تصور می‌کند قدرت اخبار آزادسازی منابع ارزی، کاهش یافته و بخش زیادی از اثر انتظاری این‌گونه خبرها در بازار تخلیه شده است. آنها تصور می‌کنند این روزها جریان عرضه و تقاضا در تعیین قیمت موثرتر است.

البته نشانه‌ها حکایت از آن دارد که در روزهای اخیر جریان تقاضا قوی نبوده است. شاهد اخیر برای این ادعا، تقاضای معاملات در پشت خط بود. شب گذشته در معاملات پشت خطی دلار، کمتر کسی تمایل به خرید اسکناس آمریکایی داشت.

فعالان بازار ارز معتقدند با تداوم سرازیر شدن اخبار مثبت سیاسی و سیاست چماغ و هویج نهاد مرکزی بازارساز در چند وقت گذشته، بازیگران ارزی تا حدودی سردرگم شده‌اند.

برخی دیگر از فعالان بازار نیز سیگنال‌های ضد و نقیض موجود در اخبار را عامل سنگر‌گیری دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی می‌دانند. در میان سیگنال‌های ذکرشده روند نرخ شاخص ارزی حاکی از آن است که حداقل در بازه زمانی کوتاه‌مدت نیروی افزایشی در بازار وجود نداشته و انتظارات فعالان بازار به سمت کاهش قیمت ارز میل می‌کند.

در شرایط فعلی، قیمت دلار در مرز حمایتی کانال ۴۹ هزار تومان قرار دارد. برخی از تکنیکالیست‌ها باور دارند که این کانال برای دلار سنگر محکمی است و تا زمانی که بالای این محدوده است، انتظار عقب‌نشینی دلار کم خواهد بود.

با این حال عده‌ای دیگر می‌گویند در صورتی که قیمت دلار از کف حمایتی ۴۹ هزار تومان پایین بیاید، در اولین مرحله احتمالا به سمت مرز ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در نهایت به سمت کانال ۴۴ هزار تومان‌ برخواهد گشت که این اتفاق مستلرم ارائه فاند خبری مثبت‌تری مثل بهبود روابط برجام و امثال آن است.

البته در حال حاضر اولین مرز مقاومتی قیمت دلار محدوده ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. در صورتی که اسکناس آمریکایی بالای این مرز قرار بگیرد احتمال رسیدن آن به سقف مقاومتی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان محتمل خواهد شد.