به گزارش اکوایران، دلار هرات اجاره شروع کرد طلای آبشده بلوکه. قیمت دلار هرات در 49 هزار و 200 تومان شروع به کارکرد و معامله‌گران با توجه به وضعیت اجاره در این بازار معتقد بودند خریدار دارد و قیمت افزایشی می‌شود. هرات افزایش داشت و تا مرز 49 هزار و 500  تومان بالا رفت ولی در شکستن این سطح ناکام ماند. معامله‌گران با توجه به وضعیت بازار هرات که هم اجاره بود و هم در کانال 49 تثبیت داده بود می‌گفتند احتمال ورود به کانال 50 هزار تومان بالاست. اما با شروع معاملات طلای آبشده و فشار فروش فردایی یا خالیفروشی در این بازار تمام آن چیزهایی که معامله‌گران از قبل رشته بودند پنبه شد. با توجه به فروش فردایی در آبشده، نرخ نقدی زیر فردایی رفت و به اصطلاح می‌گفتند که بازار بلوکه است. حتی در بازار می‌گفتند که بزرگان هرات در صبح یکشنبه خریده‌اند پس بخرید که تا 50 هزار می‌رود اما این اتفاق نیفتاد. البته یک گمانه دیگر هم داشتند که سد افزایش شده و آن دست بازارساز است. یکسری‌ها می‌گفتند بازارساز به صورت محدود در بازار درهم تزریق داشته است.

یک نکته‌ در بازار ارز هرات وجود داشت و هشدار می‌دادند که در یکسری از اتاق‌های دلار هرات معامله صوری می‌کنند که نرخ بالا نرود. اما بعد از تمام این اتفاق‌ها قیمت دلار افت کرد و به 49 هزار و 100 تومان رسید. در معاملات عصر و بعد از بسته شدن بانک‌ها هم گوشزد می‌کردند که در بازار هرات دلار فراوان است و تومان کم. البته در بازار جمله تومان کم است همیشه در آخر ماه‌ها به دلیل نبود نقدینگی وجود دارد. یکسری هم می‌گفتند پس با این شرایط، قیمت دلار هرات کانال 49 را از دست می‌دهد.

خبر به تصویب رسیدن واردات خودروی کارکرده هم بحث داغ بازار بود. معامله‌گران می‌گفتند بیشتر از یک سال است که این موضوع در بازار وجود دارد و یکی از دلایل به سرانجام نرسیدنش نبود پول برای واردات است، که پول به معنای ریال نیست، ‌دلار می‌خواهد. آن‌ها با طعنه می‌گفتند همین چند وقت پیش نامه ایران‌خودرو درمورد اینکه ارز نداریم قطعه وارد کنیم دست به دست می‌شد،‌حالا می‌خواهیم با کدام دلار خودروی کارکرده وارد کنیم؟

شرایط فنی بازار چطور بود؟

تکنیکال‌کاران می‌گویند برای نزول 48 هزار و 800 تومان مهم است و برای ریزش بیشتر 48 هزار و 200 تومان باید از دست برود. اما برای افزایش، بازار کار سختی را پیش‌رو دارد. به عقیده فنی‌ها در بیشتر اعداد بالایی مرز مقاومت تشکیل شده و باتوجه به کم عمق بودن بازار، نرخ جان صعود ندارد. البته فنی‌ها با توجه به افزایش قیمت دلار از ابتدای هفته به این نکته در چارت اشاره داشتند که کف‌ها بالا می‌آیند و دوباره بازار مثلث تشکیل می‌دهد و روند صعودی است. اما چیزی که مشخص است در بازار با فشار خبر، کم‌تر کسی خریدار می‌شود. آن‌ها می‌گویند در گذشته که در بازار اشباع فروش شکل می‌گرفت دلار نوسان شارپی می‌داد اما الان خبر بازار را نگه داشته و به عقیده معامله‌گران این شرایط توسط بازارساز برای کنترل بازار اتفاق می‌افتد.

در طلای آبشده هم می‌گفتند اگر خبر نیاید کف 9 میلیون و 800 هزار تومان نقطه بکر خرید است. اما در مقابل در سطح 10 میلیون و 300 تا 400 هزار تومان طلای آبشده یک مقاومت مهم است که در یک هفته گذشته دو بار به آن خورده و برگشت شارپی داشته است. به عقیده فنی‌ها این مرز باعث شده تا کشش طلای آبشده به سمت 10 میلیون باشد.

در بازار ارتباط بورس و دلار مورد بحث بود. آن‌ها درواقع به این سوال پاسخ می‌دادند که باتوجه به جان نداشتن دلار برای صعود بورس نزول می کند؟ به عقیده این دسته بورس در بالای حمایت مهم قرار دارد و اگر دلار بیشتر از این بریزد موجب می‌شود شاخص به زیر 2 میلیون و 100 هزار بیاید و برای همین می‌گویند احتمال نزول دلار، بدون خبر قطعی کمتر است.

افزایشی‌های بازار معتقدند با آغاز بازار جهانی و باز شدن حواله در روز دوشنبه، باتوجه به اینکه قیمت دلار در زیر کانال 50 هزار است،‌ امکان جارو کردن بازار وجود دارد. این در صورتی است که گفته می‌شد بازار تهران به مناسبت شهادت امام جواد تعطیل است.