اکوایران: روز شنبه بازارها سقف زدند، یکشنبه کف. بازارها که در روز شنبه با خبر تنش روسیه و ماندن ایران در لیست سیاه FATF در یک روند افزایشی قرار گرفته بودند با لمس سقف قیمت‌ها نزولی شدند. قیمت دلار در روز شنبه با افزایش وارد دامنه 50 هزار شد و در پشت خط به سقف مقاومت 51 هزار و 200 تومان خورد و در شکستنش ناکام ماند. آخرین قیمت پشت خطی دلار هرات 50 هزار و 700 تومان بود. قیمت دلار در روز یکشنبه با گپ منفی 200 تومانی در 50 هزار و 500 تومان باز شد و تا ساعت 11 یعنی قبل از شروع بازار داخل و درهم امارات میل به صعود نشان داد و بعد از این ساعت با کاهش به حمایت 50 هزار و 200 تومان رسید. بعد از بسته شدن بازار قیمت دلار هرات همچنان بر مدار کاهش بود و سطح حمایتی را از دست داد و در 49 هزار و 850 تومان کار خودش را به پایان رساند. این نرخ آخرین قیمت دلار هرات در این هفته‌ است.

بازار ارز هرات از دوشنبه تا هفته بعد به مناسبت عید قربان تعطیل شد. گفته می‌شود دبی و سلیمانیه هم از دوشنبه تا هفته بعد تعطیل هستند. درمورد باز شدنشان هم دو گمانه وجود داشت؛ یکسری کانال‌ها می‌گفتند از شنبه باز می‌شود، یکسری‌ها هم می‌گویند از دوشنبه هفته آینده.

اتفاق دیگر بازار عقب افتادن تهران از هرات بود و قیمت دلار در کف بازار فردوسی حتی زمانیکه قیمت دلار هرات بالای 50 هزار تومان بود زیر 50 هزار معامله می‌شد. در معاملات یکشنه قیمت دلار تهران کاملا شل بود. درهم امارات در 13 هزار و 870 تومان که مرز مقاومتش بود شروع به کار کرد و با کاهش به 13 هزار و 700 تومان رسید.

یک خبر هم در بازار پیچید که بازار طلای تهران هم فردا به مناسبت شهادت تعطیل است که بعدش تکذیب شد، اما موضوعی که مسلم بود این است که در این یک هفته که بازارهای همسایه تعطیلند بازار تهران هم تق و لق می‌شود. یکسری از معامله‌گران کاهش یکشنبه را به تعطیلی ربط می‌دادند و می‌گفتدن که بواسطه تعطیلی عید خریدار در بازار کم است. البته آن‌ها به اتفاقات روسیه هم اشاره داشتند و می‌گفتند بعد از تمام شدن تنش واگنرها در روسیه التهاب بازار هم خوابید.

تکنیکال‌کاران معتقدند کاهش نرخ بخاطر اشباع خرید بود و بازارها باید اصلاح می‌دادند. به عقیده آن‌ها اگر قیمت‌ بالای مرز حمایت بماند می‌شود انتظار صعود داشت اما اگر این مرز را از دست بدهد می‌شود گفت بازار چشم از صعود برداشته است. حمایت دلار 49 هزار و 800 تومان است یعنی همین مرزی که یکشنبه بسته شد.

در بازار طلای آبشده حمایت اولیه 10 میلیون و 100 تا 200 هزار تومان عنوان می‌شود و اگر این مرز از دست برود حمایت مهم بازار حوالی 9 میلیون و 800 هزار تومان است. حمایت 10 میلیون و 100 تا 200 هزار تومان کف خط روند صعودی هم است که فنی‌ها می‌گویند اگر از دست برود فشار فروش هم زیاد می‌شود. فنی‌های میانمدتی هم می‌گویند تا زمانیکه قیمت دلار زیر میانگین متحرک 200 روزه است خریدار قدرتی نخواهد داشت. به عقیده آن‌ها مرز 51 هزار و 200 تومان شرط صعود و نزول دلار است و زیر این رقم قیمت می‌تواند تا کف 49 هزار پایین بیاید.

یک خبر داخلی مورد تحلیل معامله‌گران بود. گفته می‌شد فرزین طی یک بازدید سر زده به میدان فردوسی رفته است. یکی از نتایج این بازدید را یکی شدن نرخ تمام صرافی‌ها بیان می‌کردند. معامله‌گران می‌گویند با آن قیمت بازاری وجود ندارد.

نکته بازار قیمت تتر است. قیمت تتر که از پنجشنبه هفته گذشته از دلار عقب افتاده بود بلاخره در روز یکشنبه بالای دلار رفت. شکاف تتر با دلار تقریبا هزار تومان شده که عدد قابل توجهی است.