به گزارش اکوایران، خبر مرخصی رابرت مالی برای دلار تهران گران تمام شد و قیمت دلار در روز قبل افزایش یافت. بررسی اخبار نشان می‌دهد کنار گذاشته شدن رابرت مالی از مذاکرات ایران، تنها نظر بازار را جلب نکرده است بلکه کنگره آمریکا هم درباره موضوع مالی حساس شده و از دولت بایدن برای روشن شدن موضوع توضیح خواسته است.

رابرت مالی در ایران به عنوان عضو منعطف مذاکرات شناخته شده بود و بازار ارز حضور او در مذاکرات را چنین ارزیابی می‌کرد که آمریکا با قرار دادن این مهره در مذاکرات به ایران علامت داده که نسبت به حصول توافق تمایل دارد و حضور او علامت نرمش نسبی آمریکا در مذاکرات بود. با قرارگیری برت مک گورک در پشت پرده مذاکرات، نیویورک تایمز معتقد است که او سخت‌گیری بیشتری در مقابل تهران نسبت به مالی دارد، ولی بررسی اخبار نشان می‌دهد که در مذاکرات اخیر نقش مالی کمرنگ شده و‌ مک گورک به جای او در مذاکرات عمان حضور داشته که منجر به پیشرفت‌هایی در توافق تبادل زندانیان نیز شده است.

آنچه خبر کنار گذاشتن مالی از مذاکرات ایران را برای بازار ارز مهم کرده همزمانی آن با اخباری منفی در حوزه مذاکرات است که از روز چهارشنبه به بازار مخابره شده است، پس از یک موج خوش بینی، بازار ارز نسبت به این خبر واکنش نشان داده است ولی بررسی اکوایران از کف بازار نشان میدهد که هنوز خریدار به بازار ارز برنگشته و بازار ارز خالی از خریدار و فروشنده است، دلیل این اتفاق هم به قطعیت نرسیدن معامله گران است. سال قبل در هفتم تیر ماه مذاکرات ایران و آمریکا در دوحه بدون نتیجه پایان یافت و دلار یک روند صعودی یک هفته‌ای را آغاز کرد، ولی در ادامه پس از یک هفته مذاکرات در وین از سر گرفته شد و دلار نزول عمیق تری را تجربه کرد چنین تجربیاتی احتیاط را در میان معامله گران افزایش می‌دهد که بی گدار به آب نزند و در خرید احتیاط کنند فاصله بالای خرید و فروش سکه در بازار هم احتیاط فعلی را تایید می کند.

کار سخت معامله‌گران افزایشی در روز جاری

بازارهای مرزی در تعطیلات هستند و هنوز‌ نتوانسته اند اثر خود را بر بازار ارز تحمیل کنند، دلار ولی توانسته خودش را از نیمه اول کانال ۴۹ هزار تومانی تا نیمه دوم این کانال بالا بکشد. به نظر می رسد در صورتی که بازار ارز در روز جاری تحت تأثیر اخبار منفی قرار نگیرد با توجه به تعطیلی بازارهای مرزی و رکود بازار، کار برای معامله گران ارزی سخت تر باشد چرا که با نزدیک شدن به مقاومت پر تراکم ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان،‌قدرت خریدار برای شکست مقاومت مهم است.

سکه بورسی از بازار عقب ماند

در موج‌های افزایشی غالبا معاملات سکه رفاه از بازار آزاد پیشی می‌گیرد و سکه رفاه بالاتر از بازار آزاد معامله م‌ شود. بررسی معاملات سکه رفاه نشان می‌دهد که این نماد چند وقتی است برتری خود را نسبت به قیمت سکه در بازار آزاد از دست داده است و پایین‌تر از بازار آزاد معامله می‌شود که نشان می‌دهد هنوز انتظارات افزایشی در میان نهنگ‌های بازار سکه فراگیر نشده است. هر چند از نظر اندیکاتور مکدی در نمودار تکنیکال، سیگنال صعودی صادر شده است ولی بررسی اختلاف دو بازار تایید می کند که هنوز انتظارات افزایشی در میان معامله گران فراگیر نشده و احتیاط معاملات را راهبری می کند.

نامه کارگروه متانول

ارزش معاملات خرد همچنان به روند نزولی ‌خود ادامه می دهد و این برای بازار سرمایه خوب نیست. روز قبل کمترین ارزش معاملات خرد برای چهار ماه گذشته ثبت شده است.‌

افزایش نرخ خوراک تا محدوده ۷۰۰۰ تومان ولی منجر به واکنش کارگروه متانول شد، در آخرین صورت جلسه کارگروه متانول امده است که مدیران عامل شرکت های متانولی با اطلاع از اهمیت ارزآوری متانول و اهمیت زنجیره ارزش و نقش تولید آن در گردش اقتصادی کشور و برای جلوگیری از زیان بیشتر و در راستای صیانت از حقوق و منافع سهامداران، ناچار به توقف تولید کلیه واحد‌های تولیدی خواهند بود. شاخص کل به سمت مقاومت تاریخی خود در سال ۹۹ در حال حرکت است که اکنون تبدیل به حمایت شده است و باید دید این حمایت می تواند در مقابل اصلاح بازار بایستد با خبر؟