اکوایران: معامله‌گران می‌گویند همان‌طوری که از دلار 52 هزار تومان بازار خبر مثبت خورد و آرام آرام پایین آمد، الان خبرها برعکس شده و قیمت‌ها آرام آرام به سمت بالا می‌روند. قیمت دلار بازار آزاد یکشنبه وارد کانال 50 هزار تومان شد و قیمت سکه هم با افزایش به کانال 29 میلیون رسید و در 29 میلیون و 200 هزار تومان بسته شد. با این قیمت، حباب سکه 6 میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت تتر هم که از هفته گذشته رنج شده بود و در معاملات شنبه با رشد دلار همراهی نکرد در روز یکشنبه با رشد در کانال 50 هزار تومان پیشروی داشت. نکته نرخ‌دهی این بود که در بازار می‌گویند قیمت‌ها متنوع شده‌اند مثلا قیمت نقدی و فردایی فاصله دارند. دلیل چنین اتفاقی را این موضوع می‌دانند که در نقدی جنس رد و بدل می‌شود ‌و انتقال پول سخت است. معامله‌گران می‌گویند در طلا هم انواع نرخ داریم؛ نقدی حاضر،‌ نقد فردا، امروزی، پس‌فردایی.

رشد بازارها از شنبه درحالی بوده که بازارهای همسایه همچنان تعطیل هستند. معامله‌گران می‌گویند احتمالا دوشنبه یا سه‌شنبه این بازارها باز می‌شوند. در کانال هرات جو می‌دهند که بازار پرقدرت شروع خواهد کرد و نرخی که در پشت خط اعلام می‌شود در کانال 50 هزار تومان است. یکسری‌ها هم می‌گویند با شروع بازارهای همسایه قیمت حواله در کانال 51 هزار تومان باز خواهد شد.

در بازار یک خبری دست به دست می‌شد درمورد اینکه ایران ۱۳ تیر ماه رسما عضو سازمان همکاری شانگهای می‌شود. یکسری از معامله‌گران معتقدند با شروع شدن نرخ‌دهی هرات، سلیمانیه و دبی، بازارساز می‌تواند با این خبر به بازار نوسان دهد. اما در مجموع به عقیده معامله‌گران تا زمانیکه در لیست سیاه FATF هستیم پیوستن به سازمان همکاری شانگهای چاره‌ساز نخواهد بود.

تکنیکال‌کاران معتقدند با افزایش قیمت بازارها در روز یکشنبه، تارگت‌های بالا فعال شدند. مقاومت مهم دلار را 51 هزار تا 51 هزار و 300 تومان می‌دانند که هفته قبل با برخورد به آن دوباره به کانال 49 هزار برگشت. مقاومت میانی هم 50 هزار و 300 ، 500 و 800 تومان است که در معاملات دوشنبه می‌تواند به سمت آن‌ها حرکت کند. طلای آبشده در روز یکشنبه به بالای 10 میلیون و 350 هزار تومان رفت و با برخورد به مقاومت 10 میلیون و 500 هزار تومان دوباره پایین برگشت. فنی‌های آبشده می‌گویند اگر مقاومت 10 میلیون و 500 هزار تومان بشکند فشار خرید زیاد می‌شود و نرخ به سمت مقاومت مهم 10 میلیون و 900 هزار تومان می‌رود. سکه هم حوالی مقاومت 29 میلیون و 300 هزار تومان در نوسان بود و مقاومت بعدی آن 29 میلیون و 800 هزار تومان است. یکسری از معامله‌گران می‌گویند این بالایی‌ها موقت هستند و بازار با نزدیک شدن به محرم دوباره رنج می‌شود. یعنی بازار بعد از یک بالایی دوباره پایین می‌آید. البته تمام این صحبت‌ها در صورتی است که خبر خاصی به بازار مخابره نشود.

بازار یکشنبه دو نکته جالب داشت. یک اینکه تورم در افغانستان به منفی یک درصد کاهش پیدا کرده و سخنگوی طالبان گفته نرخ «تورم منفی» در افغانستان نتیجه «مبارزه اقتصادی» طالبان است. نکته دوم درمورد لیر سوریه‌ است. گفته می‌شود با ریزش شدید ارزش لیر سوریه، پول در این کشور به جای شمارش، وزن می‌شود.