اکوایران: بالاخره در روز دوشنبه کانال‌های نرخ‌دهی دلار هرات و درهم امارات شروع به کار کردند و فقط نرخ فردایی زدند. قیمت دلار هرات 50 هزار و 500 تومان آغاز کرد و اول کار با افزایش تا مقاومت 50 هزار و 700 تومان رفت و در ادامه با کاهش در 50 هزار و 400 تومان بسته شد. با اینکه هرات باز شد اما قیمت نقدی نداده که گفته می‌شود سه‌شنبه این نرخ هم به بازار می‌آید. آخرین قیمت دلار هرات در هفته گذشته 49 هزار و 650 تومان بود. قیمت دلار کف بازار تهران هم در کف 50 هزار و زیر هرات بود که معامله‌گران برای این اتفاق دلیل دارند و هم به آن مشکوک هستند. دلیلشان این بود که خرید و فروش نقدی تهران به واسطه مالیات و بستن حساب سخت شده است. مشکوک بودن این اتفاق هم اینطوری عنوان می‌شد که بازار منتظر یک خبر است، حالا مثبت یا منفی فرقی ندارد.

قیمت درهم امارات که در هفته گذشته 13 هزار و 600 تومان بسته شده بود در روز دوشنبه با گپ مثبت 330 تومانی باز شد و با افزایش تا 14 هزار بالا رفت اما از این سطح نتوانست عبور کند و در 13 هزار و 980 تومان بسته شد. با این قیمت درهم، دلارش 51 هزار و 300 تومان برآورد می‌شود. معامله‌گران می‌گویند همانطوری که پیش‌بینی کرده بودیم حواله در کانال 51 هزار و قیمت دلار هرات در میانه کانال 50 هزار تومان باز شد.

سکه با افزایش تا 29 میلیون و 300 هزار تومان بالا رفت و در ادامه به کف 29 میلیون برگشت. با این قیمت سکه حباب آن نسبت به یکشنبه کاهش پیدا کرد و به 6 میلیون و 200 هزار تومان رسید. دلیل کاهش حباب هم این بود که دو متغیر بنیادی سکه یعنی دلار و اونس نسبت به یکشنبه  افزایش جزئی داشتند اما سکه کاهش پیدا کرده است. طلای آبشده هم روندش دقیقا مثل سکه بود و حباب کم کرد.

یک خبر در روز دوشنبه به بازار مخابره شد که معامله‌گران معتقدند این خبر باعث شد تا قیمت‌ها اصلاح بزنند. آقای آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفته طلب 10 میلیارد دلاری ایران از عراق وصول و به بانک تی‌بی‌آی انتقال داده شده تا از این پول در موارد غیرتحریمی مثل کالاهای اساسی و دارو استفاده شود. معامله‌گران می‌گویند این پول هم مثل پول کره مگر چند بار آزاد می‌شود؟

بحث داغ بازار، ارزش‌گذاری دلاری ایران‌مال بود. یک خبر دست به دست می‌شد که در سال 1390 ایران‌مال با دلار سه هزار و 500 تومانی، 8 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده و در سال 1402 با دلار 50 هزار تومانی، 5 میلیارد دلار ارزش دارد. معامله‌گران می‌گفتند جالب است که ملک نسبت به سال 90 چند برابر دلار رشد کرده است.

چند نکته درمورد این بحث ارزش‌گذاری وجود دارد که به آن توجه نشده است. اول اینکه قیمت دلار در سال 1390 در کانال هزار تومان بوده است، نه سه هزار تومان. نکته دوم این بود که این ارزش‌گذاری بر اساس دلار است و از آنجایی که تومان در برابر دلار کاهش شدیدی داشته است، ارزش‌گذاری دلاری آن هم کم شود، وگرنه همین الان ریالی آن چندین برابر شده است. در سال 90 ارزش ریالی ایران‌مال حدود 12 همت می‌شده و الان 250 همت است.

فنی‌های بازار می‌گفتند اگر در معاملات دوشنبه قیمت دلار بالای 50 هزار و 700 تومان بسته می‌شد فشار خرید هم بالا می‌رفت. آن‌ها همچنان منتظرند که قیمت دلار به بالای میانگین متحرک برود و بالای 51 هزار تومان کندل بزند که فعلا این اتفاق نیفتاد. به واسطه همین، تحلیل‌ها متفاوت شد و یکسری می‌گفتند دلار بالاییش را زده و شک نکنید که با خبر دوباره به دامنه 40 برمی‌گردد. آن‌ها به کاهش حباب سکه ‌و طلای آبشده هم اشاره دارند. اما در مقابل یکسری‌ها می‌گویند تا زمانیکه قیمت دلار بالای 50 هزار و 300 تومان است جا دارد که وارد 51 هم شود و هنوز دلار بالاییش را نزده است.