اکوایران: قیمت دلار، سکه و طلای آبشده در روز شنبه بدون بازارهای همسایه و با اخبار، کمی بالایی شدند و از رنجی درآمدند. قیمت دلار که از دوشنبه در کف کانال 49 هزار تومان قفل شده بود در ابتدای این هفته با افزایش به میانه‌های این کانال و حتی بالاتر رسید. قیمت سکه با رشد تقریبا 500 هزار تومانی به مرز 29 میلیون رسید و در 28 میلیون و 800 هزار تومان بسته شد.

در بازار سکه فاصله خرید و فروش تقریبا به یک میلیون رسیده است که این موضوع نااطمینانی در بازار را می‌رساند. طلای آبشده هم بین حمایت و مقاومت 10 میلیون و 250 هزار تا 10 میلیون و 350 هزار تومان نوسان داشت و در معاملات شنبه از خودش میل به صعود نشان داد. بازار درحالی میل به صعود از خودش نشان داده که هنوز بازارهای هرات و سلیمانیه و دبی تعطیل هستند. ولی نرخ‌های پشت خطی که از این بازارها به گوش می‌رسد هم نشان از صعود دارد. پشت خطی درهم امارات را 13 هزار و 800 تومان و دلار هرات را حتی در کانال 50 هزار تومان می‌گویند.

معامله‌گران با خبرهایی که از شب چهارشنبه به بازار آمد نسبت به توافق بدبین شدند و از جمله خبرها به مرخصی رفتن رابرت مالی بود. معامله‌گران معتقدند با توجه به اینکه هر توافقی باید در کنگره به تصویب برسد شانس توافق هم کمتر می‌شود.

دو خبر از تجارت ایران در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. اولی آمار تجارت ایران در فصل بهار است که تراز تجاری منفی‌تر شده و واردات یک و نیم میلیارد دلار بیشتر از صادرات است. معامله‌گران می‌گویند این خبر نشان از آثار مخرب دلار 28 هزار و 500 تومانی و دلار دستوری است که فشار را در بازار ارز بیشتر خواهد کرد و به واسطه آن احتمال تحریک قیمت دلار وجود دارد. خبر دوم درمورد صادرات نفت ایران بود که به 19 میلیارد دلار در این 5 ماهه رسیده است. آن‌ها این رقم را با زمان ترامپ که به 7 میلیارد دلار رسیده بود مقایسه می‌کردند و می‌گفتند با وجود تورم فعلی یک جای کار می‌لنگد.

البته در این مورد هم باز به اثرات مخرب دلار 28 هزار و 500 تومانی اشاره داشتند و معتقد بودند بیشتر درآمد صرف واردات می‌شود. یکسری از معامله‌گران هم  این رقم را صحت‌سنجی می‌کردند. آن‌ها با ضرب یک و نیم میلیون بشکه در 5 ماه که 150 روز می‌شود و ضرب این رقم در 60 دلار، می‌گفتند این محاسبه می‌گوید 13 و نیم میلیارد دلار نفت صادر کردیم، که باز هم خیلی بهتر از زمان ترامپ است.

تکنیکال‌کاران معتقدند با شروع بازارهای همسایه احتمال فشار تقاضا با اخبار وجود دارد و قیمت دلار می‌تواند دوباره به سمت 51 هزار تومان برود، اما این شرط صعود نیست. آن‌ها می‌گویند تا بازار 52 هزار را نشکند و بالای آن یک کندل روزانه نزند نمی‌شود گفت که بازار صعودی شده است. در بازار طلای آبشده هم 10 میلیون و 350 هزار تومان مقاومت مهمی است که اگر بشکند احتمال افزایش بیشتر قیمت در بازار مهیا می‌شود. اما در این بازار هم شرط کافی صعود را کندل روزانه بالای 10 میلیون و 900 هزار تومان بیان می‌کنند. البته آبشده می‌تواند یک واکنش به مقاومت 10 میلیون و 350 هزار تومان داشته باشد و یک پایین بدهد و دوباره به سمت مقاومت حمله کند.

در بازار شنبه دو نکته وجود داشت. یک اینکه معامله‌گران می‌گویند در بازار مشتری نیست،؛ چه برای خرید و چه برای فروش.

نکته دوم درمورد اسرائیل و حساب‌های رمزارزی ایرانی‌هاست. چند روز پیش یک شایعه به بازار آمد  که وزیر دفاع اسرائیل گفته این رژیم حساب‌های دیجیتال مرتبط با متحدان ایران را توقیف و میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال را مصادره کرده است. در روز شنبه هم یک شایعه آمد که صرافی بایننس از همکاری خودش با ارتش اسرائیل برای مبارزه با پول‌شویی خبر  داده است. بررسی‌ها نشان داد شایعه اول درباره مصادره رمزارزها را یکسری خبرگزاری‌ها مثل رویترز و ... منعکس کرده‌اند، اما دومی را هیچ رسانه غربی مخابره نکرده و منبعش شبکه ایران‌اینترنشنال است.