به گزارش اکوایران، در هفته‌ای که گذشت تنش‌های دریایی میان ایران و آمریکا افزایش یافت، کشورهای عربی بیانیه پرحاشیه‌ای دادند و روسیه هم پشت ادعای جعلی آنها ایستاد و دیدگاه‌ها نسبت به برجام بدبین‌تر شد. چنین اتفاقاتی در گذشته قیمت دلار را افزایشی می‌کرد ولی نرخ دلار تهران نه تنها افزایشی نشد بلکه نسبت به هفته گذشته کاهش یافته و در حمایت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان متوقف شده است. بررسی‌ها از میزان حباب درهم و حباب سکه نیز نزولی بودن انتظارات در بازار ارز را تایید می‌کند.

حباب درهم و حباب سکه امامی در یک روند آرام نزولی شده‌اند‌ و‌ شیب ملایم کاهش حباب درهم و سکه این مسأله را تایید می‌کند. گفته می‌شود کنترل بازارساز در بازار ارز و افزایش عرضه نرخ دلار را کاهشی کرده است. روند نزولی حباب سکه و دلار تایید می‌کند که انتظارات از بازار ارز و سکه نزولی است.‌

بازار ارز که چندی پیش در واکنش به شورش واگنر در روسیه صعودی شده بود، این روزها واکنشی به رفتار روسیه نشان نمی‌دهد. حتی اگر بازارساز با افزایش عرضه و نبود خریدار بازار ارز را کنترل کرده، این سوال به وجود می‌آید که بازارساز با چه امیدی این کار را انجام داده است و از چه چیزی اطمینان دارد؟ بررسی قیمت دلار در دوران مذاکرات قبلی نشان می‌دهد که دلار در طول زمان مذاکرات کنترل شده است و نتوانسته بالایی خاصی را رقم بزند.

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که قیمت نفت اورال روسیه به بالاتر از سقف قیمت تعیین شده توسط اتحادیه اروپا رسیده است؛ اتفاقی که می‌تواند کشورهای هند و اتحادیه اروپا را دچار مشکل کند و شرایط را به نفع کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا تغییر دهد و عرضه نفت توسط کشورهای تحریم‌شده را بالا ببرد.

قیمت‌ها و حباب‌ها در بازار ارز و سکه به آرامی نزولی شده است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد کنترل در دست بازارساز است و در صورتیکه فاند نزولی به آن برسد قیمت را به سمت حمایت‌های جدیدتر کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی که خریدار در بازار نیست و بازارساز با اطمینان قیمت‌ها را کنترل می‌کند و در یک روند ملایم نزولی قرار داده، این مسأله مطرح می‌شود که آیا خبری در راه است که بازارساز با اطمینان از آن نرخ ارز را کنترل کرده است؟ آن‌هم خبری که مطابق با انتظارات معامله‌گران بتواند قیمت دلار را به سمت حمایت‌های کلیدی پایین‌تر سوق دهد.

حباب درهم کاهش یافت

حباب درهم کاهش پیدا کرده و میانگین هفتگی آن به کانال ۸۰۰ تومانی رسیده است که نشان می‌دهد انتظارات و روند قیمت‌ها در بازار ارز کماکان نزولی است.

در هفته گذشته دلار با برخورد به حمایت خط روند صعودی خود متوقف شده و با حمایت مواجه شد، ولی بررسی نمودار دلار نشان می‌دهد که دلار حمایت ابر کومو را از دست داده است. حال باید دید دلار با حمایت توسط خط روند صعودی خود به بالا برمی‌گردد یا از دست دادن حمایت ابر کومو کار دست دلار می‌دهد و کاهش قیمت دلار ادامه‌دار می‌شود؟ به نظر می‌رسد در صورت نزولی شدن بازار حمایت محدوده ۴۸ هزار و ۵۰۰ توانند ایستگاه بعدی دلار باشد.

تابوی حباب سکه شکسته شد

تابوی حباب سکه شکسته شد و حباب سکه از میانگین ۲۲ درصدی در بازه شش ماهه به ۱۹ درصد در بازه هفتگی رسیده است که انتظارات نزولی در بازار را تایید می کند.

سکه در هفته قبل حمایت مهم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داد و تا کانال ۲۷ میلیون تومانی کاهش یافت ولی در پایان هفته به لطف افزایش ارزش اونس به بالای کانال ۲۸ میلیون تومانی برگشت. در حال حاضر مهمترین مقاومت پیش روی سکه امامی همین محدوده است.

بورس رکورددار نزول بازارها در هفته گذشته

بازار سرمایه هفته قبل رکورددار سقوط بود و بیشترین کاهش را ثبت کرد ولی بررسی نمودار شاخص کل نشان می‌دهد که این شاخص در نزدیک حمایت ۳۸ درصدی فیبوناچی در محدوده دو‌ میلیون و ۵۰ هزار واحد قرار دارد. مقاومت ابر کومو در محدوده ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد مهم‌ترین مقاومت پیش روی شاخص کل است.

شاخص کل هم‌وزن هم پس از اصلاح از سقف خودش در سال جاری یک روند نزولی ملایم تشکیل داده است. شاخص کل هم‌وزن در محدوده ۷۲۳ هزار واحد با حمایت این خط روند برخورد می‌کند که می‌تواند از این محدوده به بالا برگردد. مقاومت ۷۴۷ هزار واحد نیز مقاومت مهم پیش روی شاخص کل هم وزن است.