به گزارش اکوایران، جدال بر سر تک‌نرخی و دونرخی بودن ارز و عملکردهای اشتباه در این زمینه به جایی رسیده که امروز می‌توان گفت دست‌کم هفت نرخ برای ارز در کشور وجود دارد؛ نکته‌ای که دبیر کانون صرافان به آن اشاره و جزئیاتی از آن را بیان می‌کند.

دبیر کانون صرافان درباره نرخ‌هایی که این روزها برای ارز وجود دارد، به اکوایران می‌گوید: در حال حاضر یک نرخ تالار اول سامانه نیما با قیمت 28 هزار و 500 تومان وجود دارد که بانک مرکزی مستقیما ارز شرکت‌های صادرکننده‌ عمده‌ پتروشیمی می‌خرد و به خریداران عرضه می‌کند. یک نرخ تالار دوم سامانه نیما وجود دارد که قیمت آن 39 هزار و 400 تومان تا 39 هزار و 800 تومان است. البته در نحوه عرضه‌ آن بحث‌های زیادی وجود دارد به دلیل اینکه ارز با نرخ 39 هزار و 400 تومان گاه تا 45 هزار تومان هم تبادل شده و خریداران برای تأمین ارز از صادرکنندگان تا این نرخ هم تفاهم کرده‌اند. 

کامران سلطانی‌زاده ادامه می‌دهد: یک نرخ ETS هم وجود دارد که بانک مرکزی براساس تصمیمات گمرکی‌اش اعلام می‌کند. یک نرخ هم تحت عنوان خرید ارز بانک ملی وجود دارد. بانک ملی یک درصد بالاتر از نرخ خرید‌ش می‌فروشد. یک نرخی هم وجود دارد که صرافی‌ها باید دلار را به قیمت آن در بازار متشکل ارزی بخرند و با نرخ بانک ملی ارزششان را بفروشند و گاهی صراف‌ها 100 تا 200 تومان پایین‌تر از نرخ بانک ملی، ارز را می‌خرند و به نرخ فروش بانک ملی ارز را می‌فروشند.

او یادآوری می‌کند: در کنار این‌ها، یک نرخ بازار فردایی و یک نرخ حاشیه بازار که بازارساز ارز عرضه می‌کند هم وجود دارد. بنابراین در حال حاضر ارز در بازار تقریبا هفت یا هشت نرخ مختلف دارد و قبول نکردن قیمت ارز بازار آزاد، تبعات زیادی را برای همه بر جای گذاشته است.

تزریق زیرزمینی ارز به بازار، 2500 تومن ارزان‌تر از نرخ آزاد!