به گزارش اکوایران، قیمت دلار هرات پس از یک روز تلاش بی‌سرانجام برای ورود به کانال 49 هزار تومان، روز گذشته بالاخره توانست در داین رقم باز شود و بین 49 هزار و 100 تومان تا 48 هزار و 950 تومان نوسان داد.

دیروز دلار عمدتاً در کانال 49 نوسان داشت اما در نهایت قیمت بسته‌شده یک کانال پایین‌تر بود و به 48 رسید. معامله‌گران دلیل ورود مقطعی قیمت دلار به کانال 49 را به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربط دادند. آنها می‌گویند از این اظهارات سیگنال منفی گرفته‌اند.

دیروز، هشتم شهریور، رافائل گروسی - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - با سه سیگنال منفی جو بازار ارز را متشنج  کرد. اظهارات او در خصوص جنگ اوکراین، وضعیت برجام و عدم شفاف‌سازی ایران درخصوص «برخی مسائل» دلار را به کانال 49 هزار تومانی رساند.

مواضع او فضای بازار ارز را هیجانی کرد و معامله‌گران این بازار می‌گویند این حرف‌ها بویژه اینکه گروسی گفته برجام مرده است، موجب شده دلار به کانال 49 سر بزند.

توئیت نایب رئیس پیشین اتاق بازرگانی هم روز قبل در بازار دست به دست شد. در این مطلب ادعا شده تأمین ارز برای واردات نیازهای ضروری صنایع و مصرف مردم به سخت‌ترین و زمان‌برترین شرایط در 44 سال گذشته رسیده است. فعالان اقتصادی می‌پرسند پس این همه پول آزادشده ایران کجا رفته و صرف چه چیزی شده است؟

گروهی می‌گویند ارزها صرف تثبیت قیمت دلار می‌شود و گروه دیگری از فعالان بازار معتقدند این شواهد همراه با بالا بودن قیمت حواله در دبی موجب شده بازار ارز نتواند حمایت خود را از دست بدهد. البته آنها معتقدند که یک فاند خبری قوی می‌تواند قیمت دلار را از این دامنه رنج خارج کند.

با توجه بودن به ایام اربعین و سفر به عراق، معامله‌گران قیمت دلار سلیمانیه را تحت نظر دارند. برخی معامله‌گران معتقدند این روزها دلار سلیمانیه لیدر بازار شده است و اگر بالای 49 هزار و 200 تومان تثبیت دهد، راه برای نوسان قیمت دلار باز می‌شود.

اغلب معامله‌گران معتقدند دست بازارساز در این روزها پر است و قیمت دلار جان افزایش ندارد اما برخی هم می‌گویند قیمت دلار به پایان دوره رنجی خود رسیده و در نتیجه احتمال نوسان وجود دارد.

کاهشی‌های بازار معتقدند بازارساز در مقاومت دست به تزریق می‌زند و در حمایت، خریدار می‌شود و این حرکت، بازیگران بازار ارز را خسته کرده است؛ اما گروه دوم می‌گویند بازارساز در همین حوالی خریده و مال جمع کرده و در نتیجه الان وقت افزایش است.