به گزارش‌اکوایران، سکه‌بازان امروز یکشنبه ۲۶ شهریور ماه در حالی راهی بازار خواهند شد که‌ در تقویم، روز پنجشنبه هفته قبل و اولین‌ روز هفته جاری تعطیل رسمی‌ بود و معامله‌ای به صورت‌نقدی صورت نگرفته است.

البته در معاملات پشت‌خطی شنبه شب قیمت سکه امامی در مقایسه با قبل از تعطیلات - یعنی روز چهارشنبه هفته قبل - ثابت ماند و در حول‌و‌حوش ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

با این حال، فعالان بازار روز گذشته روند حرکتی قیمت سکه امامی در دومین روز هفته را از چند جهت مختلف پیش‌بینی کردند.

برخی از آنها می‌گفتند با توجه به داغ بودن موضوع آزادسازی ارزهای بلوکه شده و تبادل زندانیان ایران و آمریکا، احتمالا امروز هم معامله‌گران سکه با احتیاط دست به خرید و فروش خواهند زد. بنابراین این دسته باور دارند که قیمت سکه امروز رنج خواهد شد.

از سوی دیگر، عده‌ای در جناح افزایشی معتقدند که این روزها اخبار سیاسی چندان مساعد نیست و بعد از بیانیه‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، ایالات متحده در آخرین اقدام خود تحریم‌های جدیدی را در کارنامه جمهوری اسلامی ثبت کرده است.

در کنار این اخبار می‌توان به بحث اخیر آژانس و تهران هم‌ اشاره کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین اظهارات خود ادعا کرده ایران رسما از لغو مجوز فعالیت چند نفر از باتجربه‌ترین بازرسان آژانس، خبر داده است.

البته ایران‌ در واکنش به‌ ادعای گروسی اعلام کرده اقدام اخیر ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس ( INFCIRC 214) صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند.

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گویند اخبار منفی سیاسی هرچه که باشد می‌تواند برروی بازار اثر افزایشی بگذارد و جهت انتظارات را صعودی کند.

از طرفی هم به نظر می رسد باتوجه به تعطیلی چند روز اخیر بخشی از تقاضای خریداران به بازار امروز منتقل شود.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در بازار امروز ارزهای بلوکه شده و تبادل زندانیان می‌تواند آتش به وجود آمده بین تهران و غرب را خاموش کند یا خیر.

همان‌طور که گفته شد سکه در شرایط کنونی در مرز  ۲۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار دارد و در صورتی که این محدوده حفظ شود در گام بعدی برای شکستن مرز مقاومتی ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد. در غیر این صورت به سمت کف کانال ۲۸ میلیون تومان پایین می‌آید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با فرض دلار ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومانی و اونس طلای ۱۹۲۴ دلاری، ارزش ذاتی سکه ۲۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان است که با قیمت نقدی در بازار ۵ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان فاصله دارد.

سکه 26 شهریور