به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند با تمام اخبار مثبت روز دوشنبه قیمت دلار موفق نشد به زیر 49 هزار و 200 تومان برود و حمایت شد. قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه 49 هزار و 450 تومان شروع به کار کرد و در ابتدای معاملات با کاهش به 49 هزار و 250 تومان رسید. در ادامه قیمت دلار افزایشی شد و در معاملات سه‌شنبه هم نتوانست مرز حمایت 49 هزار و 200 تومان را از دست بدهد و به سمت مقاومت 49 هزار و 600 تومان حرکت کرد و در 49 هزار و 450 تومان بسته شد.

حد خریدار چیست؟

درمورد کاهش صبح سه‌شنبه معامله‌گران می‌گفتند این اتفاق رکبی بود برای زدن حد خریدار. حد چیست؟ وقتی یک معامله‌گر در معاملات خریدار یا فروشنده می‌شود برای خودش یک قیمت تعیین می‌کند که مثلا از این پایین‌تر رفت بفروشد، به این قیمت حد خریدار می‌گویند. معامله‌گران می‌گفتند شرایط بازار با این حد زدن‌ها برای این است که هم خریدار و هم فروشنده از بازار خارج شوند.

صبح سه‌شنبه یک خبر از آسوشیتدپرس به بازار مخابره شد مبنی بر اینکه  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با ابراهیم رئیسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل درخواست کرده است.

بعد از آن یک نقل قول از دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت آمد که آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان ملل را تکذیب کرد. در معاملات عصر همزمان دو خبر به بازار رسید که اصلا با یکدیگر همخوانی نداشتند. اولی این بود که خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد نهادهای چینی و روسی را در اتهام «ارتباط با شرکت تولید هواپیمای ایرانی» در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

بعد از آن لارنس نورمن خبرنگار وال‌استریت ژورنال توییت زد که علی باقری با تروئیکای اروپایی دیدار داشته است. معامله‌گران می‌گفتند با اروپا مذاکره می‌کنیم آمریکا تحریم می‌کند، با آمریکا مذاکره داریم اروپا تحریم می‌کند. قرار است در شب سه‌شنبه ابراهیم رئیسی در نشست سازمان ملل سخنرانی کند و یک نگاه بازار به این سخنرانی است.

سوژه داغ بازار

بعد از افت ناچیز قیمت دلار در معاملات دوشنبه و برگشت قیمت در روز سه‌شنبه، سوژه داغ بازار پیش‌بینی‌هایی بود که از هفته قبل رسانه‌های نزدیک دولت در مورد قیمت دلار داشت و گفته بودند که این هفته قیمت دلار می‌ریزد. این سوژه با توییت ایبنا، رسانه نزدیک به بانک مرکزی داغ شد. ایبنا توییت کرده ریزش دلار شروع شد اما در روز سه‌شنبه قیمت دلار راه رفته روز گذشته را برگشت و حتی به بالای آن رسید.

تحلیل‌گران فنی می‌گویند بیش از 17 روز است که قیمت دلار وارد کانال 49 هزار تومان شده است و بالای 49 هزار و 200 تومان معامله می‌شود پس طبیعی است که این مرز حمایت سختی باشد. از نظر آن‌ها تثبیت قیمت دلار بالای این مرز در این هفته معنی این را می‌دهد که کم کم دلار در مدار صعود قرار می‌گیرد. اما در مقابل با توجه به آزادسازی پول‌های بلوکه شده و افزایش صادرات نفت ایران معتقدند دست بازارساز پر است و اجازه ورود دلار به کانال 50 هزار تومان را نمی‌دهد.

نکته بازار این بود که  قیمت دلار سلیمانیه زیاد جان بالایی نداشت و هرات هر از چندی به بالای قیمت دلار سلیمانیه می‌رفت و در اکثر مواقع با سلیمانیه یکی بود.

نکته دوم درمورد یک کانال معروف قیمت‌دهی درهم بود. این کانال قدیمی تقریبا برای نرخ‌دهی معتبر بود تا اینکه بعد از افزایش قیمت دلار در سال گذشته شروع به نرخ پایین زدن کرد. در این چند وقت اگر قیمت درهم 13 هزار و 600 تومان بود این کانال 400 تا 500 تومان پایین‌تر می‌زد. از روز دوشنبه و بعد از برگشت آزادسازی پول‌های بلوکه شده، این کانال به روال سابق برگشت و نرخ درست را می‌زند.