به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند خبر روز سه‌شنبه، خریدار را از بازار دور کرد. به نظر آن‌ها خبرها حاکی از این است که جمهوری اسلامی می‌خواهد مذاکرات را توسعه بدهد. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه زیر مرز حمایت و در 49 هزار و 170 تومان شروع شد و در نیمه اول بازار تا 49 هزار و 50 تومان پایین رفت.

اما بازار ارز در این سطح حمایت شد و به نرخ ابتدای صبح رسید. قیمت دلار هرات در پشت خط مقاومت 49 هزار و 200 تومان را در ساعت 18 روز چهارشنبه پشت سر گذاشت. قیمت دلار سلیمانیه همچنان زیر نرخ هرات است و در معاملات چهارشنبه با کاهش حتی کانال 49 هزار تومان را از دست داد و با برگشت هرات قیمت دلار در سلیمانیه هم به کانال 49 برگشت.

بازار مجددا سیاسی شد

از نظر معامله‌گران این روزها بازار کاملا سیاسی شده و انواع خبرها به بازار می‌رسد و هرکسی باتوجه به پوزیشن معاملاتیش آن را نشر می‌دهد.

در روز چهارشنبه یک خبر به بازار آمد که سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت احتمال رسیدن به تفاهمات جدید بین ایران و آمریکا افزایش یافته است. همچنین رئیس کل بانک مرکزی در روز چهارشنبه وارد قطر شد. درمورد این خبر گفته می‌شد در جلسه امروز رئیس بانک مرکزی تصمیم گرفته، از پول‌های آزاد شده که نزد بانک‌های ایرانی است، مقداری را جهت خرید و واردات اقلام مورد نیاز صرف شود. کاهشی‌های بازار نتیجه گرفتند که در هفته آینده مقدار قابل توجهی دلار و درهم به بازار خلیج فارس تزریق می‌شود.

سیگنال واردات خودرو با بازار دلار

در روز چهارشنبه وزیر اقتصاد گفت اجرای کند واردات خودروی کارکرده چند دلیل داشته، که یک بخش آن مربوط به اولویت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی است که ارز به آن‌ها تخصیص داده شده است و در بخشی از صنایع اولویت‌های پیشتری مطرح شده بود که بعد از آن نوبت به تخصیص ارز به حوزه خودرو در نظر گرفته می‌شود.

گروهی از معامله‌گران با این خبر این سیگنال را دریافت کردند که دست بانک مرکزی باز است و قیمت دلار پایین می‌آید.

تا اینجا خبرها مثبت بود و قیمت به حمایت رسید. البته در جواب این دسته که با خبر تخصیص ارز به خودرو سیگنال مثبت دریافت کرده بودند، معامله‌گران می‌گفتند همین دو روز پیش محمدرضا باهنر،‌ عضو مجمع تشخیص مصلحت گفته بود واردات خودرو ممکن است التهاب بازار خودرو را سامان بدهد اما از آن طرف ممکن است قیمت دلار را به 80 هزار تومان برساند.

از جمله اخبار منفی دیگر، یکی درمورد فشار آمریکا به تروئیکای اروپایی برای اقدام علیه برنامه موشکی ایران بود که با این خبر قیمت دلار میل به صعود داشت. همچنین یک خبر به بازار مخابره شد که درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی بود.

معامله‌گران فنی معتقدند فعلا ترمز قیمت دلار کشیده شده و قیمت‌ها نزدیک حمایت‌های میان‌مدت شده‌اند. قیمت طلای آبشده و سکه به ترتیب نزدیک حمایت‌های 9 میلیون و 800 هزار تومان و 27 میلیون و 300 هزار تومان رسیده‌اند که در سه ماه گذشته زیر آن نرفته‌اند یا اگر این اتفاق افتاده دوامی نداشته است. کاهشی‌ها معتقدند تنش‌زدایی سیاسی جمهوری اسلامی روی بازارها تاثیر گذاشته و آن‌ها را به مرز رکود کشانده است. همچنین کاهشی‌ها به افزایش قیمت نفت اشاره داشتند که در آستانه 100 دلاری شدن است.

اما درمقابل افزایشی‌ها می‌گفتند یک زمانی خالی فروشی تمام توانش را به کار می‌برد قیمت‌ 1000 تومان می‌ریخت اما الان با خالیفروشی و جو سازی، قیمت دلار 100 تا 200 تومان پایین می‌آید. آن‌ها می‌گویند فقط صرافی‌ها و معامله‌گرانی که کارشان دست به دست کردن است می‌فروشند وگرنه کسی فروشنده نیست.

سه نکته اصلی بازار در روز چهارشنبه 

بازار چهارشنبه سه نکته داشت. یک اینکه گفته می‌شد تا قیمت به حمایت رسید نقدی مشهد همه خریدار شدند.

نکته دوم این بود که جلوی برخی صرافی‌ها صف‌های کوچکی برای گرفتن ارز سهمیه دیده می‌شد.

نکته سوم درمورد قیمت یوروی مرکز مبادله‌ است. قیمت یورو در مرکز مبادله از هفته پیش برمدار کاهش است و کانال 44 هزار تومان را از دست داده و در روز چهارشنبه با کاهش به 43 هزار و 547 تومان رسید.