به گزارش اکوایران، قیمت دلار هرات در روز یکشنبه 49 هزار و 450 تومان شروع به کار کرد و چندین بار به سمت مقاومت 49 هزار و 600 تومان حرکت کرد ولی همچنان در شکستنش ناکام مانده است.

بازار ارز هرات در روز یکشنبه بین 49 هزار و 300 تا 49 هزار و 550 تومان در نوسان بود. در بازار فلز زرد قیمت سکه دو روز است که در سطح قیمت 27 میلیون و 200 هزار تومان است و کاملا روز رنجی را سپری کرد. در روز شنبه قیمت سکه با کاهش به کانال 26 رفته بود و از آنجا حمایت شد.

کف سکه ۱۴۰۲ کجاست؟

گروهی از معامله‌گران می‌گویند کمترین قیمت سکه در سال 1402 حوالی 26 میلیون و 700 هزار تومان است و چون بازار نزدیک کف مهم است فروش ندارد. قیمت تتر در انتهای هفته گذشته وارد کانال 50 هزار تومان شده و در روز یکشنبه برای شکستن مقاومت 50 هزار و 400 تومان تلاش کرد ولی نتوانست از این سد عبور کند.

معامله‌گران میگویند بازار داخل که کاملا رنج است و دلار هم در یک محدوده مشخص نوسان می‌دهد. آن‌ها مهمترین متغیر این روزهای بازار را قیمت انس طلای جهانی می‌دانند. در روز یکشنبه یک خبر آمد که  دولت بایدن از تعطیلی نجات پیدا کرد. این مهمترین خبری است که معامله‌گران این روزها در انس دنبال می‌کنند. با این خبر احتمال تعطیلی دولت آمریکا، دو هفته به تعویق افتاد است. 

خبر مهم از رئیس اتاق

دو خبر دیگر هم در بازار دست به دست می‌هد. یک اینکه رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است ما اخبار غیررسمی درباره پذیرفته شدن اف‌ای‌تی‌اف شنیدیم. معامله‌گران می‌گویند یک اینکه این خبر غیررسمی تقریبا یک هفته پیش به بازار رسید، دو اینکه احتمالا تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق خاصی نیفتد.

یک خبر هم داشتیم از تراز تجاری کشور در نیمه اول سال 1402. طبق این گزارش با اینکه وزن صادرات 29 درصد بیشتر شده است اما ارزش صادرات کمتر شده است. در مجموع هم تزار تجاری منفی 6 میلیارد هست. 

از لحاظ انتظاری هم بازار منتظر است ببیند در 26 مهر ماه اتحادیه اروپا تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید می‌کند یا خیر. با توجه به اینکه این اتفاق برای بازار مهم است گروهی از معامله‌گران معتقدند که دلار در 26 مهر ماه تعیین تکلیف می‌شود.

معامله‌‌گران فنی معتقدند سکه دوباره می‌تواند به سمت کف حرکت کند اما بعد از کف‌زنی بازار آماده یک روند صعودی می‌شود. در طلای آبشده هم کف 9 میلیون و 500 تا 700 هزار تومان خیلی مهم است و الان هم در نزدیکی کف 9 میلیون و 700 هزار تومان است.

نکته بازار این است که معامله‌گران هرات مدعی‌اند بازار دبی، هرات و سلیمانیه فعلا خریدار نیستند و آیدی‌های فیک اتاق درحال خرید هستند و به بازار نوسان می‌دهند.

یکشنبه در بازار می گفتند قرارداد گاز و برق ایران با عراق که به صورت یورویی بوده است، ظاهرا با دینار دارد تسویه می‌شود و یکسری منابع در حال انتقال به عمان هست و از آنجا برای نیازهای ارزی استفاده میشود.

این گروه مدعی بودند بخشی از ارز مورد نیاز حجاج از این محل تامین شده است. آن‌ها تصور می کنند یک لاین جدید ارزی باز شده که می تواند مبادی ارز را متنوع کند. ارزش این منابع بین شش تا ده میلیارد دلار برآورد می‌شود، البته معامله گران اعتقاد دارند مهم تر از رقم آزادی عمل بانک مرکزی در نحوه استفاده از منابع است.