هم‌زمان با نزدیک‌ شدن به تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر)، اهمیت اخبار و اظهار‌نظرهای رسمی افزایش می‌یابد. بازار ارز با نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری اخبار منتشر شده را بررسی می‌کند تا شاید بتواند زودتر نتیجه اقدامات تا تاریخ مذکور را پیش‌بینی کند.

ایالات متحده با خروج از برجام در زمان ترامپ، کارت خود را برای فعالسازی مکانیسم ماشه و یا هر اقدام موثری در برجام سوزانده است و در ظاهر امر، این کشورهای اروپایی هستند که ریسک بیشتری  را به توافق هسته‌ای می‌توانند وارد کنند. با این حال هر چند اقدامات طرف‌های  غربی در زمینه‌های مختلف علیه ایران وجود دارد ولی گام‌ها تا تاریخ ۱۸ اکتبر با احتیاط برداشته می‌شود.

بورل در بیانیه‌ای نوشته است که آلمان، بریتانیا و فرانسه یادآور شده‌اند که نگرانی‌هایشان درباره پایبند نبودن ایران به برجام را ثبت کرده و مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده‌اند.

چنانچه عضوی از اعضای تعهد برجام معتقد باشد که یکی از اعضا به وظیفه خود عمل نمی‌کند می‌تواند شکایت خود را به کمیسیون برجام ارجاع دهد اگر این کشور شاکی کشوری غیر از ایران باشد و شکایتش تا ۳۵ روز رفع نشود آن کشور مجاز است به بهانه موضوع حل‌نشده از ادامه تعهد خود به برجام امتناع کند. البته این کشور باید با اطلاع به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کند که مشکل مدنظر باعث ناکارآمدی برجام شده است.

در صورتی که شورای امنیت طی سی روز به راه‌حلی برای ادامه برداشت تحریم‌ها نرسد تمام تحریم‌های انرژی هسته‌ای و شورای امنیت که پیش از برجام وجود داشته به صورت خودکار بخواهند گشت. در شرایط کنونی موعد فرا رسیدن بند غروب و بیانیه جوزپ بورل ابهامات و نگرانی‌ها را درباره آینده برجام و بازار ارز افزایش داده است.

روز پنجشنبه قیمت دلار افزایش یافت با این وجود حدود سه هفته است که دلار در همین محدوده‌های قیمتی نوسان می‌کند و بازدهی قابل اعتنایی کسب نکرده است. اقدامات و اتفاقات ایالات متحده هم در پایان هفته قبل از چشم بازار ارز دور نماند، پس از برکناری کوین مک‌کارتی رییسِ (جمهوری‌خواه) مجلس نمایندگان، ترامپ به  فاکس نیوز اعلام کرده که حاضر به پذیرش ریاست مجلس نمایندگان برای دوره یک‌تا سه ماهه است تا اجماع در میان جمهوری‌خواهان شکل بگیرد.

این اظهارنظر ترامپ پس از پیشنهاد تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان برای پذیرش ریاست مجلس به ترامپ انجام شده است. اقدامات ترامپ وقتی در قدرت بود در حافظه اقتصادی کشورهای ونزوئلا، لبنان، سوریه و ایران مانده است و بازگشت دوباره او به قدرت برای بسیاری از اقتصاد‌ها و پول‌های ملی مطلوب نیست، ترامپ به عنوان فردی که پایه‌های اقتصاد آزاد را در دوران قدرت خود نادیده می‌گیرد و اقتصاد وطنی را برای ایالات متحده گسترش می‌دهد برای آینده اقتصاد جهان و کشورهای مختلف یک‌ تهدید محسوب می‌شود.

وال استریت ژورنال هم در گزارشی اعلام کرده که ایالات متحده به درخواست عراق برای دریافت یک میلیارد دلار پول نقد جواب منفی داده است، وال استریت بهانه واشنگتن برای این اقدام را احتمال استفاده ایران از این منابع مطرح کرده است. سال گذشته افزایش فشار بانک مرکزی آمریکا بر بانک‌های عراقی موجب تضعیف دینار عراق شد، عراق هم در پاسخ فشار بر ایرانی‌ها را بالا برد که بر افزایش قیمت دلار سلیمانیه بی‌تاثیر نبود.

بر اساس موارد توضیح داده شده بازار ارز  از روند قدرت ترامپ در آمریکا و فشارها بر بانک مرکزی عراق ساده نخواهد گذشت و در ادامه این موارد را تحت نظر قرار خواهد داد.

چپ بازارساز پر است

پذیرش لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف دوباره بر سر زبان‌های افتاده است. پیش‌نیاز آن پذیرش پالرمو و  سی‌اف‌تی است که گفته شده در دست بررسی است. تاکنون پذیرش سی‌اف‌تی و پالرمو به در بسته خورده بود و در دولت قبل قفل آن باز نشد ولی با توجه به اظهارات وزرات اقتصاد اگر گره کور آن باز شود یک مانع مهم از سر تجارت کشور برداشته خواهد شد که با بهبود تجارت خارجی می‌تواند شوک‌های افزایشی بر بازار ارز را خنثی کند با این حال به جز اخبار مبهم و کلی تا‌کنون خبر شفافی از اینکه بررسی این لوایح در کدام مرحله قرار دارد و موافقان و مخالفان کیستند مطرح نشده است.

قیمت دلار نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی را رد کرده و اگر بالای آن تصویب شود انتظارات کاهشی ارز کمتر شده و هر وقت بالای محدوده ۵۰ هزار تومان تثبیت شد انتظارات افزایشی تقویت می‌شود.

بررسی حباب درهم که روند نزولی گرفته نشان می‌دهد چپ بازارساز برای کنترل بازار ارز پر است و باتوجه به افزایش حباب سکه امامی، ریسک‌ها برای خرید دلار و طلا بالاست.

از نظر تکنیکالی طلای آب شده روی حمایت مهمی است ولی خرید سکه پرریسک‌تر است که باید دید دلار می‌تواند با افزایش خود ریسک ناشی از کاهش ارزش اونس طلا در بازار را سکه خنثی کند یا خیر؟

مقاومت کوتاه مدت شاخص کل

ارزش معاملات خرد در دو روز معاملاتی پایان هفته کاهش یافته است که می‌تواند ناشی از تعطیلی روز سه شنبه باشد، آنچه که می‌تواند به تفسیر جهت بازار برای آینده کمک کند، تغییرات ارزش معاملات خرد است. صعودی شدن ارزش معاملات خرد، شرط صعودی شدن بازار سرمایه است، که اگر این شرط برقرار نشود نمی‌توان به هیچ‌ رشدی در بازار سرمایه امیدوار بود.

شفاف‌سازی شرکت‌های پتروشیمی برای اصلاح نرخ خوراک و ملغی شدن حذف عرضه سیمان و فولاد از بورس کالا، ریسک‌ها را از بازار سرمایه کم کرده است ولی یکی از عواملی که تا‌کنون به شاخص کل جان افزایش نداده عرضه‌های بدهنگام حقوقی شرکت‌های خودروسازی بوده که جان افزایش بازار را گرفته است. شاخص کل حمایت دو‌میلیون و ۴۰ تا دو میلیون و ۵۰ هزار واحد را پیش رو دارد، مقاومت دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی نیز بر سر رشد شاخص کل در کوتاه مدت قرار گرفته است.