به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار ارز و سکه در روز شنبه انتحاری عمل کردند. قیمت دلار با رشد 500 تومانی وارد کانال 50 هزار تومان شد و قیمت سکه هم با رشد بیش از 800 هزار تومانی به کانال 28 میلیون رسید.

تغییر جهت اخبار سیاسی

قیمت دلار هرات که در انتهای هفته گذشته مرز مهم مقاومتی 49 هزار و 600 تومان را شکسته بود در پشت خط جمعه به 49 هزار و 800 تومان رسید. در روز پنجشنبه معامله‌گران معتقد بودند که سیگنال اخبار سیاسی در بازار رنگ باخته و خبرها منفی شده‌اند، به خاطر همین آن‌ها انتظار داشتند مرز مقاومت مهم بشکند. البته در انتهای هفته یک خبر هم درمورد اف‌ای‌تی‌اف به بازار آمد که باعث شد قیمت دلار که به مرز 50 هزار تومان رسیده بود از این سطح عقب بنشیند.

قیمت دلار هرات در روز شنبه 49 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و با افزایش وارد کانال 50 هزار تومان شد. این درحالی بود که صبح شنبه در افغانستان زمین لرزه‌های پیاپی مخابره شد و بازار ارز هرات را در ساعت 11 تعطیل کردند.

در ادامه قیمت دلار فردایی هرات در نیمه دوم بازار تا 50 هزار و 400 تومان بالا رفت و در 50 هزار و 300 تومان بسته شد. معامله‌گران می‌گفتند پس‌لرزه‌های هرات به بازار ارز رسید. همچنین قیمت سکه در روز شنبه در 27 میلیون و 350 هزار تومان شروع به کار کرد و با افزایش تا 28 میلیون و 200 هزار تومان بالا رفت و در انتهای بازار به 28 میلیون و 100 هزار تومان رسید. قیمت طلای آبشده در نیمه اول در برابر افزایش از خودش مقاومت نشان داد اما در نیمه دوم از حمایت 9 میلیون و 600 هزار تومان تا مرز کانال 10 میلیون تومان بالا آمد.

خبر تحریمی منفی به بازار رسید

اولین خبری که در روز شنبه به بازار مخابره شد صحبت‌های جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که گفته بود وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به من اعلام کردند با توجه به عدم پایبندی ایران به برجام از سال 2019 تحریم‌هایی را که قرار است در 18 اکتبر لغو شود، لغو نمی کنند.

با این اتفاق بار دیگر تاییدی بر این موضوع می شود که برجام 2015 مرده است. بعد از آن خبرهای تصویب اف‌ای‌تی‌اف هم تکذیب شد که با این سیگنال‌های منفی بازار به سمت 50 هزار تومان حرکت کرد. در ادامه هم تنش بین حماس و اسرائیل آخرین سوخت افزایش برای بازار بود.

یک خبر مثبت هم از ایبنا به بازار رسید که در بین اخبار منفی اصلا دیده نشد. طبق این خبر بر اساس پیگیری‌های حقوقی جمهوری اسلامی و صدور رای دیوان عالی لوکزامبورگ، دسترسی بانک مرکزی به 1.7 میلیارد دلار منابع ارزی در لوکزامبورگ محقق شد.

البته این خبر به چند دلیل در بازار اثرگذار نبود، اول همان فراوانی اخبار منفی بود، دوم نیز خبر اف‌ای‌تی‌اف و تکذیبیه‌اش باعث شده تا معامله‌گران تصور کنند بازارساز در حال خبرسازی است. دلیل سوم این بود که معامله‌گران می‌گفتند بعد از انتقال پول از کره جنوبی به قطر، رئیسی بعنوان رئیس جمهور، فرزین بعنوان رئیس کل بانک مرکزی و خاندوزی بعنوان وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی هیئت دولت، چندین بار در اظهارات رسمی گفتند که ایران در هیچ کشوری پول بلوکه شده ندارد.

با افزایش در بازار ارز و سکه قیمت‌ها به نرخ 105 روز پیش یعنی هفته اول تیر رسید. در آن زمان گفته می‌شد کودتای واگنر قیمت‌ها را به اینجا رساند. قبل از آن هم حوالی 17 خرداد نرخ در سطوح فعلی بود. معامله‌گران می‌گویند هرچه سه ماه خالی فروشی کرده بودند یک روزه همه را پس گرفت.

نگاه بدبینان بازار چیست؟

بدبین‌های بازار معتقدند این افزایش انتحاری بازار بعد از رنج‌های پیاپی، فقط می‌تواند کار یک بازیگر بزرگ باشد. این دسته با اشاره به تاریخ سوم تیر که قیمت‌ها به همین سطوح رسیده بودند می‌گفتند آن زمان هم قیمت فقط یک روز دوام آورد، این بار هم بالایی نمی‌تواند دوام داشته باشد. درمجموع بازار شنبه به سطوح قیمتی مهمی رسیده و اگر بالای این سطوح تثبیت شود همچنان می‌تواند در جهت صعود حرکت کند.

نکته اول بازار این بود که قیمت سکه خیلی متنوع شد و حتی عده‌ای از فروشنده‌ها قیمت سکه‌ را 29 میلیون اعلام می‌کردند. این درصورتی بود که سکه در چارت تا 28 میلیون و 200 هزار تومان بالا رفته است.

نکته دوم بازار قیمت یورو در مرکز مبادله است. قیمت یورو در مرکز مبادله بیش از یک هفته بود که هر روز کاهشی بود و در کف 43 هزار تومان معامله می‌شد. در روز شنبه قیمت یورو با افزایش به میانه‌های کانال 43 هزار تومان رفت.