به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه بعد از چهار روز افزایش، در روز سه‌شنبه کاهشی شد. معامله‌گران معتقدند کاهش بازار بخاطر سه موضوع بوده است. یک اینکه بازارها به سقف رسیده بودند و بدون اصلاح  بالا می‌رفتند و باید استراحت می‌کردند.

موضوع دوم به تعدیل انتظارات و هیجان معامله‌گران برمی‌گردد. آن‌ها می‌گویند مواضع رهبری در روز سه‌شنبه موجب شد تا انتظارات منفی معامله‌‌گران تعدیل بشود و بازار را کاهشی کند. سوم اینکه گفته می‌شود بازارساز هم در بازار دبی و هم در بازار تهران تزریق سنگین داشته است. 

سقف بازار چقدر است؟

قیمت دلار هرات که در روز دوشنبه تا 53 هزار و 600 تومان بالا رفته بود در پشت خط با کاهش، کانال 53 هزار تومان را از دست داد که نشان می‌داد فعلا این عدد سقف بازار است. 

قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه 53 هزار تومان شروع به کار کرد اما با کاهش تا 51 هزار و 900 تومان پایین آمد و از این نقطه فعلا حمایت شده و در مرز کانال 52 هزار تومان معامله می‌شود. دلار سلیمانیه همچنان بالاتر از هرات است و در 52 هزار و 200 تومان بسته شد. معامله‌گران می‌گویند در کف، دلار هرات پیشتاز است و در سقف، دلار سلیمانیه.

قیمت درهم در 14 هزار و 700 تومان شروع شد و با کاهش 200 تومانی به 14 هزار و 500 تومان رسید. با این نرخ درهم، دلار در 53 هزار و 200 تومان برآورد می‌شود که شکاف بیش از هزار تومانی با دلار هرات دارد. قیمت سکه هم که در روز دوشنبه تا مرز 32 میلیون رفته بود در معاملات سه‌شنبه تا کانال 29 میلیون تومان پایین آمد. طلای آبشده بعد از لمس سقف 10 میلیون و 900 هزار تومان تا 10 میلیون و 300 تا 400 هزار تومان پایین آمد. 

حضور سنگین بازارساز در راه است؟

چند خبر در بازار سه‌شنبه دست به دست می‌شد. یک اینکه خبرگزاری تسنیم مدعی شده شنیده‌ها حاکی از احتمال حضور بازارساز به منظور عرضه سنگین ارز در بازار و جمع‌آوری نقدینگی ریال در نرخ‌های فعلی بازار است. خبر دوم یک مدل جدید از اطلاع‌رسانی درباره تزریق در بازار نیما است. در گذشته اینطور بود که مقدار عرضه در بازار نیما را بانک مرکزی در روز بعد منتشر می‌کرد. خبرگزاری فارس در نیمه دوم معاملات روز سه‌شنبه یک بدعت جدید آورد و مدعی شد از صبح تاکنون ۱۸۰ میلیون دلار در بازار نیما عرضه شده که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از آن معامله شده. در ادامه این گزارش هم گفته بود پبش‌بینی می‌شود تا روزهای آینده مجددا دلار به کانال 40 هزار تومان وارد شود.

یک خبر هم به بازار رسید که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید گفته است آمریکا می‌تواند ۶ میلیارد دلار ایران را که در بانک قطری نگهداری می‌شود را مسدود کند.

معامله‌گران می‌گویند هر صعود شارپی یک ریزش شارپی دارد و برعکس.

در روز سه‌شنبه تمامی بازارها بین 40 تا 50 درصد از حجم افزایش را پس دادند. البته در روز دوشنبه بعد از سقف‌زنی موقت بازار، گروهی از معامله‌گران که از خرید جا مانده بودند در آن نقطه دست به خرید زدند‌‌، الان در ضرر هستند. معامله‌گران می‌گویند آنجا که انتظارات افزایش زیاد است، ریزش‌های بزرگی اتفاق می‌افتد. 

درمورد پیش بینی میان‌مدتی قیمت دلار، گروهی از معامله‌گران معتقدند روند را نزولی نمی‌بینیم مگر اینکه در روزهای آینده خبر از مذاکره و توافق ایران و آمریکا بیاید.