به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار داخل آرام است و خبری نیست. بخاطر این موضوع بیشتر آن‌ها در روز دوشنبه به معاملات انس طلای جهانی پرداختند. معامله‌گران نظرشان نسبت به انس این است که در کف خریدند و منتظرند که به هدفش برسد و بفروشند. 

داستان هفتگی و تکراری بازار

در بازار داخل هم شاهد موضوع تکراری دوشنبه‌های کاهشی بودیم. قیمت دلار و درهم طی 5 هفته گذشته بر مدار کاهش بوده که در روز گذشته معامله‌گران این موضوع را گوشزد کرده بودند.

قیمت دلار هرات مثل روزهای گذشته در 51 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و در ابتدا با افزایش تا 51 هزار و 350 تومان بالا رفت و در حوالی ساعت 12 و در نیمه دوم کاهشی شد و در نهایت کانال 51 هزار تومان را از دست داد. در نهایت قیمت دلار هرات در 50 هزار و 850 تومان بسته شد. قیمت درهم امارات در 14 هزار و 50 تومان آغاز به کار کرد و با کاهش 30 تومانی در 14 هزار و 20 تومان بسته شد. 

قیمت سکه در 28 میلیون و 950 هزار تومان بازگشایی کرد که نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. در ابتدا با افزایش 50 هزار تومانی وارد کانال 29 میلیون شد ولی در نهایت در نرخ بازگشایی هم بسته شد. درمجموع، در بازار دوشنبه شاهد روند رنج و آرامی بودیم.

بی‌اعتنایی بازار به اخبار جنگ

از اخبار جنگ در روز دوشنبه حمله به پایگاه‌های آمریکا داشتیم ولی در بازار این اخبار تاثیری نداشتند. همانطوری که در روز یکشنبه معامله‌گران می‌گفتند نگاه بازار به جنگ نیم نگاه شده، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.

در بازار دوشنبه دو بحث داغ داشتیم. اولی درمورد تخصیص ارز از ابتدای سال تا 20 آبان هست که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی بوده. معاون بانک مرکزی در این باره گفته میزان تخصیص ارز از ابتدای سال جاری تا بیستم آبان ماه به حدود ۵۲ میلیارد دلار و تامین ارز با رشد سه درصدی به ۴۲ میلیارد دلار رسیده. همچنین محمد آرام گفته مدت زمان صف در تخصیص و تأمین ارز کوتاه خواهد شد و برنامه‌ریزی به‌صورتی خواهد بود که در کمتر از ده روز تخصیص و تأمین انجام بشود که البته کاهش چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

همزمان با این خبر معامله‌گران بازار یک سوژه از بازار رسمی داشتند. آن‌ها می‌گفتند نرخ ارز در بازار آزاد تک نرخی‌ست اما قیمت دلار در بازار رسمی سه نرخی: نرخ ارز تالار نیما با قیمت 28 هزار و 500 تومان، تالار دوم نیما با قیمت 38 هزار تومان و بازار توافقی که قیمتش حدود 48 هزار تومان است. البته باید دقت کرد که محل عرضه و تقاضای هرکدام از این نرخ ارزها با هم متفاوتند. یک توییت هم در بازار دست به دست می‌شد که بی‌ربط با این موضوع نبود. این توییت مدعی شده نتیجه پافشاری برخی نمایندگان مجلس برای واردات خودرو، معرفی یک نرخ ارز رسمی جدید بین 38 هزار تا 51 تومان در بازار شده و بزودی اثر این نرخ، بصورت افزایش قیمت برخی کالاهای مرتبط مشاهده می‌شود.

بحث داغ دوم بازار قیمت دلار در افغانستان است. نرخ دلار در افغانستان به پایین‌ترین حد در 6 سال گذشته رسیده یعنی هر دلار آمریکا در مقابل 67 افغانی معامله می‌شود. گمانه‌زنی‌های مختلفی در این باره وجود داشت و سوژه خنده بازار این بود که وضعمان در نرخ تورم و ارز از همسایه همیشه در حال منازعه بدتر هست.

در بازار به نقل از رئیس اتحادیه صرافان کابل گفته می شد با سقوط ارزش دلار در مقابل افغانی احتمال ورشکسته شدن اکثریت صرافان وجود دارد.این مقام صنفی پیشنهاد داده به مدت دو ماه فروش دلار از سمت بانک افغانستان متوقف شود تا سقوط دلار متوقف و بازار به حالت نرمال برسد. نکته جالب صحبت‌های رئیس اتحادیه صرافان کابل برخورد با کانال‌های تلگرامی و غیرقانونی بود. معامله‌گران می‌گویند آن‌جا کانال‌های تلگرامی نرخ افغان را تقویت می‌کنند و متخلفند، در ایران کانال‌های تلگرامی ریال را در برابر دلار بی‌ارزش می‌کنند و متخلفند.

در مجموع بازار در کف‌های حمایتی قرار دارد و اگر حمایت شود دوباره به مقاومت می‌رسد که چندان بالاتر از حمایتش نیست. اما اگر این حمایت‌ها از دست بروند کاهش بازار بیشتر خواهد شد.