به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند جنگ در بازار ارز تمام شده اما هنوز در بازار طلا و سکه وضعیت جنگی‌ است. قیمت دلار در روز سه‌شنبه با کاهش به قیمت قبل از جنگ یعنی کانال 49 هزار تومان برگشت اما قیمت سکه دو میلیون بالاتر از قیمت خود در قبل از جنگ است.

قیمت سکه امامی قبل از جنگ غزه در کانال 27 میلیون معامله می‌شد اما الآن در کانال 29 میلیون مانده‌است. البته این حرکت سکه به خاطر بازیگر دوم  یعنی انس طلای جهانی است. از منظر معامله‌گران در بازارهای جهانی همچنان جنگ را در معادلات خود مدنظر قرار می‌دهند اما در بازار داخل جنگ فراموش شده‌است. 

در بازار روز چهارشنبه قیمت دلار همچنان برمدار کاهش بود و قیمت دلار تهران با تأخیر یک‌روزه نسبت به دلار هرات وارد کانال 49 هزار تومان شد و در مرز 49 و 50 هزار تومان در معامله بود. قیمت دلار هرات 49 هزار و 700 تومان شروع به کار کرد و حمایت 49 هزار و 500 تا 600 تومان را تست کرد و بعد از نرخ‌دهی درهم این مرز شکسته شد. قیمت دلار در بازار ارز هرات در نهایت در 49 هزار و 200 تومان که حمایت مهمی است بسته شد. این درحالی بود که در پایان بازار شکاف فردایی و نقدی به 200 تومان رسید که عدد قابل توجهی است. قیمت درهم امارات با گپ منفی در 13 هزار و 720 تومان شروع به کار کرد و با کاهش 30 تومانی در 13 هزار و 690 تومان به کار خود پایان داد. به عقیده بازار مرز 13 هزار و 700 تومان برای درهم مهم است.

قیمت سکه برخلاف دلار ثابت ماند. سکه امامی در بین 29 میلیون و 50 هزار تومان تا 28 میلیون و 950 هزار تومان نوسان داد و در کف کانال 29 میلیون بسته شد. معامله‌گران می‌گویند سکه بین کاهش دلار و رشد انس طلا، ثبات را انتخاب کرد. روند طلای آبشده هم مثل سکه بود و تقریبا نسبت به دیروز ثابت بود.

بازگشت برجام به بازار 

گروهی از معامله‌گران معتقدند در کاهش روز چهارشنبه‌ی قیمت دلار، خبرهای برجامی هم تاثیرگذار بودند و به کاهش نرخ شدت بخشید. در روز چهارشنبه یک خبر به بازار رسید مبنی بر اینکه امیدواری به احیای برجام بیشتر شد. 

همچنان بحث داغ بازار در روز چهارشنبه هم ثبت معاملات طلا در سامانه تجارت و مالیات بر سود این معاملات بود. درحالیکه برخی معامله‌گران مدعی بودند فعلا ثبت معاملات در این سامانه اجرایی نمی‌شود و یک سال تمدید شده، خبرگزاری تسنیم گفته است الزام صدور صورت حساب الکترونیکی طلافروشان از ابتدای دی ماه انجام می‌شود. با این خبر برخی سواستفاده‌کنندگان مدعی بودند که دیگر طلا و ارز به درد سرمایه‌گذاری نمی‌خورد و تبلیغات ملک و خودرو کردند.

معامله‌گران در این باره به دو نکته اشاره داشتند؛ یک اینکه در صورت چنین اتفاقی در سال‌های آینده با این تورم موجود، مردم پول کمتری نگهداری می‌کنند و این مالیات موجب می‌شود ریال از گردونه معاملات و خرید و فروش‌ها خارج شود و کسی که یک بار ریال خود را تبدیل به کالایی می‌کند دیگر کمتر در خرید و فروش‌های بعدی مجددا تبدیل به ریال کند.

دو اینکه دولت می‌خواهد از تورمی که خود به واسطه کسری بودجه ایجاد کرده است، مالیات تورمی بگیرد.

امروز یک نکته‌ای در فضای پیرامونی بازار شکل گرفت و آن بحث در خصوص کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی بود. محمد شیریجیان معاون بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی درباره کاهش ذخایر خارجی بانک مرکزی گفته است: کاهش، هیچ ربطی به ارزپاشی ندارد و ذخایر خارجی بانک مرکزی همواره در طول سال کم و زیاد می‌شود.

در مقابل یکسری تحلیل‌گران معتبر با استناد به روند گذشته تراز‌نامه بانک مرکزی توئیت زدند و گفتند اتفاق اخیر در ذخایر خارجی بانک مرکزی حداقل در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده و بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز، همان اشتباهی را تکرار کرده که همه بانک‌های مرکزی که مورد حمله سوداگرانه قرار گرفتند، انجام دادند.

این تحلیل‌ها باب جدیدی‌ را باز کرده و آن هم اینکه اگر ادامه پیدا کند در روز مبادا ممکن است بانک مرکزی به مشکل برخورد.