به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند شاهد رشد اعتصابات در بازار طلا هستیم و کار به کارزار کشید. در روز یکشنبه طبق اخبار موجود در بازار گفته می‌شد که بازار طلای شهرهای مختلف از جمله یزد،‌ قم،‌ همدان، تبریز،‌ اصفهان و مشهد در واکنش به ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت دست به اعتراض زدند و بنکدارهای طلا مغازه‌های خود را بستند. همچنین در اعتراض به این قانون در سایت کارزار تا عصر یکشنبه 5000 هزار نفر امضا کردند. 

در بازار گفته می‌شد یک خبری تحت عنوان مالیات 25 درصدی منتشر شد و بعد تکذیب شد اما در اصل داستان تغییری حاصل نشده است. آن‌ها می‌گویند همین الآن برای برخی بنکدارها که قبلا در حوزه طلا کار می‌کردند مالیات‌های میلیاردی بستند و حالا با ثبت معاملات جدید معلوم نیست که چه زمانی دوباره مالیات ببندند. 

همچنین معامله‌گران مدعی بودند چون بازار نیمه تعطیل شده قیمت‌های معاملاتی هم پرت و پلا شدند.

دلار ۴۷ تومانی بازی رسانه‌ای است؟

معامله‌گران بازار می‌گفتند رسانه‌های نزدیک به دولت در روز یکشنبه دست به رپرتاژ خبری سنگین درمورد کاهش قیمت دلار به کانال 47 هزار تومان زدند. یک چارت دلار در این رسانه‌ها وجود داشت که بر اساس آن تحلیل می‌کردند که با شکستن دوباره مرز 50 هزار تومان، فنی‌های بازار رسیدن به کف 49 هزار تومان را دور از دسترس نمی‌بینند. در این گزارش گفته شده از نظر تحلیل‌گران تکنیکال دلار نتوانسته کانال نزولی را ترک کند و احتمالا به زودی به کف 49 هزار تومان و حتی 47 هزار تومان رود.

الگوی موجود در چارت چیست؟

طبق گفته‌های تحلیل‌گران الگویی که در چارت شکل گرفته شبیه الگوی V هست. از نظر تکنیکال این الگو یک الگوی پرریسک است و همانطور که از اسم آن مشخص است شبیه حرف وی انگلیسی است. این الگو نشانگر تغییر سریع روند بازار از نزولی به صعودی است اما پیش‌بینی آن غیرقابل دسترس و پرریسک است.

از نظر معامله‌گران اگر قیمت دلار بالای 50 هزار و 100 تومان تثبیت دهد این الگو می‌تواند تایید شود و قیمت به افزایش برگردد در غیر این صورت اگر قیمت زیر 49 هزار و 600 تومان تثبیت دهد نرخ دلار به سمت حمایت پایینی می‌رود و احتمال از دست دادن آن هم وجود دارد.

قیمت دلار هرات در روز یکشنبه 49 هزار و 880 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول برای شکستن و ورود به کانال 50 هزار تومان تلاش کرد و در انجام آن ناکام ماند. در نیمه دوم قیمت دلار با کاهش در 49 هزار و 750 تومان بسته شد. بازار ارز هرات در روز یکشنبه به وضعیت بلوکه رفت و قیمت نقدی از فردایی بالاتر بود. قیمت فردایی بعد از بسته شدن بازار در پشت خط در حوالی 49 هزار و 600 تومان نوسان می‌داد.

قیمت درهم در 13 هزار و 770 تومان بازگشایی کرد و با کاهش 30 تومانی در 13 هزار و 740 تومان به کار خود پایان داد.

قیمت سکه هم نوسان خاصی نداشت و در حوالی 29 میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شد که نسبت به روز گذشته 100 هزار تومان پایینتر است.

در روز یکشنبه یک نمودار دیگر در بازار دست به دست می‌شد. این نمودار مقدار لگاریتمی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود که کاهش محسوسی داشته است.

نکته بازار ارز درمورد توئیت‌های قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی بود. بر اساس این توئیت‌ها ظاهرا ایران قصد دارد از طریق کانال‌های تجاری از مسیر چین و برزیل وابستگی خود به درهم امارات را کم کند. در بازار دو بحث در این مورد وجود داشت. یک اینکه برای تحقق چنین اتفاقی باید مازاد یوان داشته باشیم. و بحث دوم که مهمتر از اولی است اینکه، سیستم رسمی بانک‌های چین سعی دارند که تحریم‌ها را رعایت کنند و اگر این موضع آنجا برقرار باشد ما باز دچار عارضه‌های قبلی می‌شویم که با دیگر ارزها داشتیم.