بازار ارز و سکه در روز دوشنبه با نوسان به وضعیت اشباع خرید رفت. قیمت دلار و درهم و سکه با گپ مثبت شروع به کار کردند و با نوسان قیمت دلار در روز دوشنبه نهم بهمن 1402، بازار به ناحیه مقاومتی مهمی رسید که قیمت دلار و تتر کلا سه روز در هفته دوم اسفندماه بالای این مرز توانسته دوام بیاورد. به عقیده معامله‌گران عامل اصلی نوسان قیمت بازار ارز و سکه همچنان قیمت درهم است.

در روزی که قیمت دلار به مرزهای مقاومتی مهمی رسیده بود بانک مرکزی برای دفاع از ریال در برابر نوسان دلار نرخ بهره را بروزرسانی کرد. بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه ( پرداخت سود ماهانه ) را با هدف تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

در علم اقتصاد نرخ بهره، قیمتی است که برای استفاده از پول پرداخت می‌شود و بانک مرکزی از این ابزار اقتصادی در جهت جذاب‌سازی نرخ ریال استفاده کرده است تا سپرده‌های ریالی به ارز خانگی تبدیل نشوند. موافقان این سیاست بانک مرکزی معتقدند از این ابزار بانک مرکزی در نیمه اول دهه 90 شمسی استفاده کرده که توانسته بود در کمتر کردن نوسان نرخ دلار اثرگذار باشد. همچنین از این ابزار در روسیه هم آزمایش شده و جوابگو بوده با اینکه ایران و روسیه تفاوت‌هایی دارند.

مخالفان این سیاست هم گروهی از فعالان در بورس بودند که از اثر این سیاست بر صندوق‌های درآمد ثابت می‌گفتند.

در مجموع جواب این سوال که آیا این سیاست در نوسان نرخ ارز اثرگذار خواهد بود یا نه باید صبر کرد و دید که بازار چه واکنشی خواهد داشت.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار به مرزهای مهمی رسیده که از تحلیل تکنیکال خارج شده است.