به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه بعد از ریزش از روز دوشنبه دچار ریز نوسان شدند. قیمت دلار بعد از کاهش 5 کانالی از ابتدای هفته، در روز دوشنبه به حمایت مهمی رسید و سرعت ریزش زیاد بود و در کانال 53 اشباع فروش شکل گرفت.

به عقیده معامله‌گران سه تا دلیل موجب ریزنوسان شده، دلیل اول وضعیت اشباع فروش سنگین در مرزهای حمایتی بود. دلیل دوم، خبر ابطال مجوز بانک ملی در عراق و منع معامله دلاری 8 بانک عراقی با ایران بود. به عقیده معامله‌گران طبق این خبر واردکنندگان عراقی برای کار با تجار ایرانی به مشکل خورده‌اند و این مشکل خودش را در برابری درهم به دلار نشان داده است. دلیل سوم این بود که تحلیل‌گران مدعی‌اند از دوشنبه ظهر سایه سنگین بازارساز از بازار کم شد و عدم تزریق درهم و دلارنقدی درهرات باعث شد تا قیمت دلار دچار ریزنوسان شود. به عقیده اکثر معامله‌گران این برگشت نرخ پولبک یا بوسه خداحافظی است و بازار می‌تواند بعد از رنج و استراحت در بازه فعلی دوباره به سمت حمایت پایینی برود. از نگاه این دسته بازار فعلا کف موقت زده و دارد بالای این کف نوسان می‌دهد و تا زمانیکه نتواند از مرز مقاومت مهم رد شود هنوز بازار ارز و سکه بر مدار نزول خواهد بود.

باتجربه‌های بازار هم توصیه می‌کنند که بی‌گدار به آب نزنید که در سطوح فعلی کاملا چپ و راست می‌شوید.

قیمت سکه در روز سه‌شنبه 31 میلیون و 700 هزار تومان شروع به کار کرد و با نوسان دوباره به کانال 32 میلیون برگشت. قیمت سکه امامی در نهایت در حوالی 32 میلیون و 700 هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه هم با افزایش بیش از 700 هزار تومانی به شش میلیون و 100 هزار تومان رسید. با ریزنوسان بازار در روز سه‌شنبه قیمت تتر از دلار تهران عقب افتاد.

دو تا خبر و دو شایعه در بازار سه‌شنبه مورد توجه معامله‌گران بود. خبر اول صحبت‌های وزیر اقتصاد بود که گفته تحلیل همکارانم در بانک مرکزی اینگونه نیست که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی داشته باشد و متفاوت از این گفته‌ها است.

خبر دوم صحبت‌های رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی درمورد یک اتفاق بزرگ بود که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موثر است. به گفته علی فکری، مقرر شده ارز سرمایه‌گذاران خارجی از سوی بانک مرکزی به نرخ ترجیحی و نه قیمت بازار مبادله خریداری شود. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی درمورد نرخ این ارز ترجیحی مطرح کرده که قرار است ما رقم اعلام نکنیم تا در بازار اثر نگذارد. اما این قیمت حتما از قیمت بازار مبادله بالاتر خواهد بود. با این حساب معامله‌گران می‌گفتند مثل اینکه یک نرخ جدید به قیمت دلار اضافه خواهد شد که قیمت بین مرکز مبادله و بازار آزاد است.

شایعه‌ای هم که در بازار دست به دست می‌شد درمورد نرخ بهره بانک مرکزی بود. در این خبر گفته شده بود بنابه تصمیم جدید بانک مرکزی با گرفتن اجازه از شورای پول و اعتبار در زمان افزایش بی‌دلیل نرخ ارز بانک مرکزی مجاز به افزایش نرخ سود تا حدود ۳۹ درصد می‌باشد تا بدین طریق ارزش پول ملی حفظ شود.

شایعه دوم سفر گروسی، رئیس کل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بود.

به عقیده تحلیل‌گران فنی حمایت مهم قیمت دلار محدوده 53 هزار و 500 تا 800 تومان است و اگر از دست برود دوباره شاهد هیجان کاهش خواهیم بود. همچنین تراز صعود بازار طلای آبشده قیمت 12 میلیون و 180 هزار تومان است و تا زمانیکه زیر این عدد باشد میل به نزول بیشتر خواهد بود. از منظر تحلیل‌گران قیمت طلای آبشده بین 11 میلیون و 780 هزار تا 12 میلیون و 100 هزار تومان رنج می‌زند تا روند جدید شکل بگیرد.