به گزارش اکوایران، قیمت طلا در روز چهارشنبه (16 اسفند) به رکوردشکنی خود ادامه داد که دلیل اصلی آن افزایش خوش‎‌بینی‌ها نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا است.

براساس گزارش رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا توانست در روز چهارشنبه به رکورد 2 هزار و 149 دلار به ازای هر اونس برسد که بالاترین قیمت ثبت‌شده برای فلز زرد محسوب می‌شود. این فلز گران‌بها در 15 اسفند نیز توانسته بود از بالاترین سطح قیمتی خود عبور کند.

 در بحبوحه روند صعودی بازار طلا، قیمت پالادیم نیز با رشد همراه شد و قیمت این فلز برای نخستین‌‎بار از 12 ژانویه، بار دیگر از کانال هزار دلار عبور کرد. نقره نیز با رشد 2 درصد، در روز چهارشنبه به 24 دلار رسید.

به دنبال سخنرانی روز چهارشنبه جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - در کنگره آمریکا، شاخص دلار کاهش یافت و همین موضوع به کاتالیزور افزایش قیمت طلا تبدیل شد. رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که کاهش نرخ بهره در برهه‌ای از سال جاری میلادی امکان‌پذیر است اما در حال حاضر، فدرال رزرو قادر به انجام این کار نیست.

زمانی که نرخ‌های بهره بالا در آمریکا، بازده دارایی‌های رقیب طلا مانند اوراق قرضه را افزایش می‌دهد و به دنبال آن شاخص دلار نیز تقویت می‌شود، فلز زرد متضرر می‌شود زیرا خرید آن برای سرمایه‌گذاران خارجی گران‌تر می‌شود.