این هفته، هفته حساسی برای بازار ارز بود دلار که در پایان هفته قبل به مقاومت سقف تاریخی خود رسیده بود در این هفته متوقف شد و نتوانست در بالای سقف تاریخی خود تثبیت شود.

صف پر حاشیه خرید ارز مسافرتی

صف خرید ارز مسافرتی و تخصیص این ارز هم در این هفته نقل فضای مجازی و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بود. در حالیکه بسیاری از این اتفاق ناراضی بودند و چنین تحلیل می‌کردند که یک رانت برای سفر خارجی ایجاد می‌کند و به ضرر توریسم داخلی است، این مسئله را نباید فراموش کرد که در مرتبه اول اگر فکری به حال تقاضای ارز مسافرتی پایان سال نشود و تقاضای موجود با عرضه تعدیل نشود به قیمت دلار در بازار ارز آزاد فشار خواهد آمد چراکه مسافران ارز خود را از از بازار ارز آزاد تامین می‌کنند. در نقطه مقابل بخشی از تقاضای ارز در بازار آزاد وجود دارد که همیشه بر دوش بازار آزاد سنگینی می‌کند، در بازار کالاهای بسیاری دیده می‌شود که به صورت قانونی اجازه ورود ندارند، از طرفی تحریم سود ناشی از فعالیت در بازارهای موازی و قاچاق را افزایش می‌دهد و به همین خاطر بار تامین مالی ارز قاچاق نیز بر دوش بازار آزاد است‌. گفته می‌شود بخشی از ارز مسافرتی از کشور خارج نمی‌شود که می‌تواند به عمق بخشی در بازار ارز کمک کند و در صورتی که بازارساز بخواهد هم عرضه را کاهش دهد و هم قیمت را را کنترل کند قبل از کاهش عرضه باید نسبت به کاهش تقاضا اقدام کرد.

غالبا با شروع ماه رمضان بازارها راکد می‌شوند و در این هفته هم با شروع ماه مبارک رمضان بازارها بالایی خاصی را ثبت نکردند.

حباب درهم منفی‌تر شد

درهم در این هفته در محدوده ۱۶ هزار و ۳۷۰ تومان شروع به کار کرد و در نهایت در محدوده ۱۶ هزار و ۲۰ تومان به کار خود پایان داد.

IMG_20240315_103808_283

بررسی حباب درهم تایید میکند که بازارساز ارزی همچنان بازار را با اهرم درهم کنترل می‌کند. در حالیکه حرکت بازار ارز در این هفته متوقف شده است و بالای جدیدی ثبت نشده است حباب درهم در این هفته منفی‌تر شده است، خبرگزاری تسنیم هم در این هفته از تزریق ۳۵۰ میلیون درهم توسط بازارساز در معاملات درهم خبر داد که منفی شدن حباب درهم را تایید میکند حباب درهم چند هفته ای هست که منفی شده و هر هفته کف جدیدی را ثبت میکند در روز چهارشنبه هم حباب درهم به منفی ۷۰۳ درصد رسید که تا کنون سابقه نداشته است.

حباب سکه افزایش یافت

اونس طلا در ابتدای هفته ۲۱۸۰ دلار بود، در پایان هفته به ۲۱۵۸ دلار رسید و بیش از یک درصد در این هفته عقب نشینی کرد، تورم ایالات متحده بیشتر از انتظارات بود که باعث شد بازار نسبت به کاهش نرخ بهره ایالات متحده بدبین شود.

IMG_20240315_103812_908

سکه در پایان این هفته مانند پنجشنبه قبل در محدوده ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد ولی حباب سکه روند صعودی به خود گرفت و از محدوده ۱۶.۲۶ درصد در روز شنبه به ۱۸.۷۵ درصد در روز پنجشنبه رسید که ناشی از کاهش ارزش اونس طلا و دلار آزاد و مقا‌ومت سکه در برابر کاهش است.

 بنا بر گفته معامله‌گران تعداد زیادی از اتاق‌های معاملاتی از ۲۶ اسفند تا پنجم فروردین بسته می‌شوند که با توجه به کاهش تقاضا در ماه رمضان و کاهش حجم معاملات به خاطر تعطیلی اتاق‌ها احتمال رکود در بازار ارز و سکه برای هفته بعد تقویت می‌شود.