دفتر معاملاتی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ در حال بسته شدن است. سال جاری، سال خوبی برای سهامداران نبود؛ فقط ابتدای فصل بهار برای سهامداران نیکو بود. در سال‌های قبل، بازار سرمایه پاییز و زمستان بهتری داشت و در فصول سرد سال بازار سرمایه گرم می‌شد. اما امسال بازار سرمایه در این فصول هم سرد ماند و سهام‌داران را دل‌سرد کرد.

بررسی‌ وضعیت تغییرات قیمت در بازارهای مختلف نشان می‌دهد که اگرچه در سال جاری تلاش شد از سرعت رشد نقدینگی کاسته شود و همچنین نوسانات دلار نیز محدود بود، ولی چندسالی است که بازار سرمایه از این افزایش قیمت‌ها‌ بی‌بهره مانده است. به عبارتی سهم بورس تهران از رشد قیمت دلار و رشد نقدینگی به سایر بازارها رسیده است.

اگر بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشور در نظر گرفته شود در چند سال گذشته همزمان با رشد نقدینگی سایر بازارها میزبان نقدینگی بوده‌اند و رشد کرده‌اند ولی بازار سرمایه از سایر بازارها جامانده است، به عبارتی دیگر وضعیت قیمت‌ها در بازار سرمایه که شاخص و‌پارمتری از تولید و اقتصاد کشور است از رشد قیمت‌ها در بازار طلا، مسکن و خودرو جامانده است.

رشد نرخ بهره بدون ریسک، قیمت‌گذاری دستوری، کمبود منابع مالی شرکت‌ها و افزایش مالیات از مهم‌ترین عواملی است که در سال جاری مانع از رشد بورس شده و این بازار را از سایر بازارها عقب گذاشته است.

با این حال بسیاری از تحلیلگران معتقدند که عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها در نهایت جبران خواهد شد و فشار بر بازار سرمایه نمی‌تواند همیشگی باشد و در زمانی که بازارساز فشار بر بازار سرمایه را کم کند فنر بازار سرمایه رها خواهد شد.

بازار سرمایه غالبا در گذشته فروردین سبزی را تجربه کرده است. به همین خاطر برخی معتقدند که بعد از رکود طولانی مدت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲، بورس می‌تواند بهار سبزی را در سال ۱۴۰۳ آغاز کند.

دلار تهران لیدر شد

بررسی قیمت‌ها در بازار ارز نشان می‌دهد که دلار تهران بیش از سایر بازارها تحت فشار است و با توجه به اختلاف قیمت دلار تهران با سایر بازارها به نظر می‌رسد فشار تقاضا پیش از نوروز در بازار ارز دلار تهران را به لیدر تبدیل کرده است.

حباب درهم روز قبل هم منفی بود. دلار تهران روز گذشته بیش از ۱۴۰۰ تومان گرانتر از قیمت درهمی آن بود که با توجه به سابقه بازار ارز چنین اتفاقی بی‌سابقه است در گذشته همزمان با افزایش قیمت دلار حباب درهم افزایش می‌یافت ولی اخیراً با رشد دلار حباب دلاری درهم منفی‌تر می‌شود.

دلار تهران روز قبل فقط درهم را جا نگذاشته است بلکه تتر نیز از دلار تهران جامانده است. با توجه به اختلاف قیمت دلار با تتر و درهم در روز قبل احتمالا در روز جاری دلار تهران و درهم و تتر در جهتی حرکت خواهند کرد که فاصله قیمتی به وجود آمده را کمتر کنند.

طلا بیشتر از سایر بازارها رشد کرد

حباب سکه امامی در کانال ۱۸ درصدی قرار دارد و رشد بیشتر سکه امامی نسبت به دلار، باعث افزایش حباب سکه در روز قبل شده است.

حباب طلای آب شده که در چند روز گذشته منفی شده بود باعث شد تا در روز قبل طلای آب شده با رشد بیشتری مواجه شود و بیشتر از سایر بازارها رشد قیمت را تجربه کند.