همچنان بازار ارز و طلا هیجانی است و نوسان سنگین می‌دهد. در انتهای هفته گذشته بعد از ورود قیمت به ناحیه مقاومتی مهم، اکثر تحلیل‌گران معتقد بودند که بازار اصلاح می‌دهد و این اتفاق افتاد. بعد اصلاح بازار امروز در ابتدا بالا بازگشایی شد، در ادامه اصلاح داد اما در نیمه دوم دوباره با نوسان به سطوح مقاومتی رسید. در واقع نوسان رفت و برگشتی سنگین روز شنبه موجب شد تا هم خریدار صبح رکب بخورد هم فروشنده عصر. 

درمورد نوسان بازار ارز و سکه در سال 1403 دوتا نگاه وجود دارد. گروه اول معتقد بودند نوسان این روزهای بازار ارز نتیجه انتظارات است که به خاطر افزایش تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی در بازار ایجاد شده است. از نگاه آن‌ها این نوسان بازار به خاطر انتظارات مثل نوسان قیمت‌ها در 7 اکتبر موقت است و رفته رفته قیمت‌ها فروکش می‌کند.

اما دسته دوم ریشه نوسانات را با عینک اقتصادی می‌بیند. این دسته با اشاره به آمار تراز تجاری معتقد است که جدا از انتظارات آن متغیری که موجب نوسان بازار می‌شود ریشه در اقتصاد دارد.

یک توییت هم در بازار دست به دست می‌شد که به نوسان قیمت دلار و سکه در فروردین و اردیبهشت سال 1402 اشاره داشت. در این توییت نوشته شده نوسان ابتدای سال به خاطر قطع گاز صنایع در زمستون است. کاهش تولید پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها تقریبا 90 روز بعد خودش را در قیمت ارز نشان می‌دهد. 

بحث داغ بازار هم سیاست بازارساز درمورد نوسان بازار ارز بود. دسته اول انتظار دارند بازارساز پرقدرت ظاهر شود و با تزریق قوی قیمت‌ها را برگرداند. 

اما در مقابل دسته دوم اعتقاد دارد فشار به بازارساز و حیثیتی کردن این نرخ، بی‌توجهی به محیط و روند‌های اقتصادی است. از نظر آن‌ها وظیفه بازارساز مدیریت نوسان است نه کاهش قیمت دلار. اگر انتظارات از بازارساز را با واقعیت‌های پیرامونی تطبیق ندهیم ریسک افتادن در دام ارزپاشی یا جمع کردن فنر ارزی می‌افتیم. حتی گروهی از اقتصاددان‌ها می‌گویند عکس آن چیزی که دارد تبلیغ می‌شود، ارزش پول ملی با تورم معنی پیدا می‌کند نه با نرخ ارز. در واقع نرخ ارز معلول اتفاقات تورمی و تنگناهایی است که از بخش تقاضا به وجود می‌آید.

در معاملات روز شنبه در نیمه اول بازار ارز و سکه رو به پایین بودند اما در ادامه و در نیمه دوم با بازگشایی اتاق‌های معاملاتی طلای آبشده و روند افزایشی در این اتاق‌ها نرخ‌ها نوسانی شدند و به مرزهای مقاومتی رسیدند. حباب سکه در روز شنبه به نه میلیون و 400 هزار تومان رسید.

در مجموع در روز شنبه قیمت نقدی دلار و طلا بالاتر از نرخ فردایی بود که معامله‌گران در این مورد می‌گفتند فروشنده در بازار کم شده و تقاضا همچنان در بازار وجود دارد و مشکل کم بودن فروشنده به خاطر ندادن شماره حساب است که ریال وارد حسابش نشود. از نظر آن‌ها این هم نتیجه محدودیت‌ها و مالیات‌هایی است که برای بازار درنظر گرفتند.

خبر مهم بازار هم عرضه شمش طلا از روز یکشنبه و حراج سکه از هفته بعد است. از نظر معامله‌گران اگر این عرضه و حراج فقط خبر باشد و عملی در آن نباشد نوسان بازار بیشتر شود.

نکته اول بازار این بود که معامله‌گران مدعی بودند فضای بازار در روز شنبه انتظامی شد.

نکته دوم بازار خروج 780 میلیلرد تومان پول حقیقی از صندوق درآمد ثابت و خروج بیش از یک همت از بازار سرمایه بود که عدد قابل توجهی است.