تب بازار صبح انتقام خوابید و بازار ارز و سکه افت چند کانالی داشتند. در روزهای اخیر ما یک نوسان نزدیک به 6 درصدی در بازار داشتیم که قیمت دلار تا حوالی 69 هزار تومان رفته بود. تحلیل‌گران رسمی تاکید داشتند این نوسان تحت تاثیر فضای انتظاریست، در شب شنبه که خبر پاسخ ایران به حمله اسرائیل مخابره شد در فضای مجازی روی قیمت تتر که تا 72 هزار تومان بالا رفته بود مانور داده می‌شد. تتر یک رمزارز است که قیمت آن طوری بازارسازی می‌شود که با یک دلار برابر است، از همین جهت وقتیکه بازار ارز تهران بسته است با توجه به باز بودن بازارهای رمزارزی تخمین خوبی از قیمت دلار است اما حواسمان باشد که این یک بازار خاصی از دلار است.

اما صبح که بازار باز شد و شروع به کار کرد خیلی‌ها غافل‌گیر شدند. اولین غافلگیری این بود که بعد از نوسان رو به بالا، مقداری قیمت‌ها متعادل شد. در نهایت هم قیمت بسته شده بازار حتی پایینتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود.

درمورد اینکه چرا این اتفاق افتاد دلایل زیادی عنوان می‌شد. اولین دلیل این بود که یکسری‌ها می‌گفتند جو موجود در بازار یکشنبه تحت تاثیر قیمت تتر بود. دلیل دوم اقتصادی است و در این رویکرد معتقدند بازارساز با حضور پرقدرت و به موقع خودش اجازه نداد تساعد نوسان اتفاق بیفتد و حتی با حمله موثر در نرخ‌های نزدیک به بازار توانست تا حدودی قیمت‌ها را تعدیل کند. در بازار می‌گفتند بازارساز با تعیین دامنه نوسان یک درصدی برای بورس موجب شد که نوسان قیمتی در صندوق‌های سپرده سکه نداشته باشیم. همچنین دسته‌ای مدعی بودند که بازارساز در روز یکشنبه تزریق داشته است. خبر اولین حراج سکه در مرکز مبادله در سال 1403 هم در متعادل شدن قیمت‌ها اثرگذار می‌دانستند.

دلیل سوم روی بحث انتظارات مطرح است. انتظارات از دو منظر به این موضوع نگاه می‌کند. یکسری‌ها معتقدند که در بحث انتظارات، قیمت دلار از قبل خبر پاسخ ایران به اسرائیل را پیشخور کرده و از قبل قیمت‌ها بالا رفته بود. گروهی از معامله‌گران معتقدند چون مواضع دو طرف تعدیل شده، بازار تصور می‌کند واکنشی از سمت اسرائیل رخ نمی‌دهد. البته اخبار رسانه‌های خارجی هم همین موضوع را تایید می‌کند. برخی در بازار می‌گفتند نگاه بازار به واکنش احتمالی اسرائیل تبدیل به نیم‌نگاه شده است.

در بازار شنیده می‌شد بازارهای دلاری همسایه همچنان در تعطیلات عید فطر هستند و کانال نرخ‌دهی هرات کماکان قیمت نمی‌دهد. این بسته بودن بازارهای همسایه در زمان‌هایی به نفع بازار تهران و یک زمان‌هایی به ضرر آن است. در زمان موج نوسانی بالا، به ضرر بازار تهران است ولی در موقع‌های تعدیل نوسان به نفع بازار است.

در بازار سکه هم شاهد کاهش قیمت بودیم و قیمت سکه امامی با افت دو کانالی از 46 میلیون به 44 میلیون و 500 هزار تومان رسید. نکته قیمتی سکه این بود که در نیمه دوم قیمت سکه فردایی طی یک اتفاق کم‌سابقه، یک میلیون پایینتر از قیمت نقدی سکه در معامله بود.