معامله‌گران می‌گفتند با تعدیل شدن تنش در منطقه، بازارساز با تزریق دلار نقدی در هرات، توانست حمایت‌ها را بشکند و قیمت دلار دو کانال از دست دهد. از نظر آن‌ها نوسان‌گیران هم دست به تست تزریق می‌زدند و در مقاطعی که بازارساز تزریق نداشت به قیمت نوسان می‌دادند.

با همین سناریویی که گفته شد در روز یکشنبه یک حمایت دلار از دست رفت اما در ادامه با رسیدن قیمت به کف، دوباره نرخ دلار با لای مرز حمایتی از دست رفته برگشت.

قیمت دلار هرات در 63 هزار و 850 تومان شروع به کار کرد و با نوسان رو به بالای درهم تا 64 هزار و 200 تومان بالا رفت. اما در ادامه با روند نزولی درهم، قیمت دلار هرات هم با کاهش، دوباره وارد کانال 63 هزار تومان شد و به زیر مرز حمایت رفت. در معاملات عصر با خبر تکذیب مذاکرات بین ایران و آمریکا قیمت دلار هرات دوباره به سمت مرز 64 هزار تومان رفت.

خبر برگشت به مذاکرات از روز شنبه در بازار بود و در «کف بازار» روز گذشته به این موضوع اشاره شد که بازار فعلا روی این موضوع ارزش‌گذاری نمی‌کند،‌ اما خبر کذبش در کنار تحریم‌های آمریکا نرخ را از کف دور کرد. در واقع در روز یکشنبه معامله‌گران چپ و راست شدند.

قیمت درهم امارات که در روز گذشته از کاهش قیمت معاملات پشت خطی عقب افتاده بود در روز یکشنبه با گپ منفی در 17 هزار و 550 تومان بازگشایی کرد و در ابتدا با افزایش تا 17 هزار و 650 تومان بالا رفت. در ادامه قیمت حواله با کاهش به زیر نرخ بازگشایی رفت و در 17 هزار و 480 تومان بسته شد. قیمت درهم در روز گذشته از کاهش قیمت دلار جاماند در روز یکشنبه از افزایش معاملات پشت خطی.

قیمت سکه هم در ابتدا با کاهش به کف 43 میلیون رسید اما در ادامه با نوسان در 43 میلیون و 400 هزار تومان بسته شد. حباب سکه هم با افزایش دوباره به 7 میلیون رسید.

قیمت طلای آبشده در نبود انس طلا، از روند دلار پیروی کرد و با کاهش تا حمایت 15 میلیون و 800 هزار تومان پایین رفت اما از این مرز حمایت شد و دوباره به مرز 16 میلیون رسید. قیمت طلای آبشده در روز یکشنبه دوباره حباب منفی به خودش گرفت.

بعد از کاهش تنش در معادلات منطقه‌ای و حذف شدن این خبرها از بازار، معامله‌گران به دو جنس خبر توجه داشتند. خبرهای اقتصادی داخلی و خبرهای بیرونی که روی عرضه و تقاضای دلار اثرگذار هستند. در روز یکشنبه دو خبر مورد توجه فعالان بازار بود. خبر اول درمورد صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی عراق بود. با این حال که این خبر جدید نبود و قبلا اثرش را در بازار گذاشته اما از آن‌جایی که عراق مقصد دوم صادرات کالایی ایران است مورد توجه بازار قرار گرفت. در این خبر گفته شده حدود ۲۰ بانک عراقی به منظور اطمینان از انطباق با استانداردهای امریکا در مورد پولشویی و تحریم ایران، از انجام نقل و انتقالات دلاری منع شدند، اما همچنان در عراق با استفاده از دینار به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

در همین حال، بخش بانکی در عراق یک پلتفرم الکترونیکی با هدف نظارت بر استفاده از دلار و تشدید کنترل فعالیت‌های اقتصادی غیر قانونی راه‌ اندازی کرده است، تا فرار مالیاتی برخی واردکنندگان و تجار را ثبت کند.

خبر دوم صحبت‌های عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد ارز کالاهای اساسی بود. داوود رنگی گفته بیشتر از یک ماه است که به کالاهای اساسی هیچ ارزی از سوی بانک مرکزی اختصاص داده نشده. همچنین ما در کالاهای اساسی به مقدار زیاد، خرید اعتباری صورت می‌دادیم اما از چند روز گذشته، فروشنده‌ها فشار آورده‌اند که اول مطالباتشان را دریافت کنند و بعد کالا بفروشند؛ در حالیکه به موازات، از فروش اعتباری خودداری می کنند.

پیش‌بینی معامله‌گران از خبرهای از جنس مذاکرات این است که خبرهای بعدی ضرب سکه بدون تاریخ و آزادسازی پول از عراق باشد.

تحلیل‌گران فنی معتقدند بازار بلاتکلیف است و این را در حبس نرخ در دامنه مشخص می‌شود دید. قیمت طلای آبشده بین 15 میلیون و 800 هزار تومان تا 16 میلیون و 200 هزار تومان گیر کرده که اگر از بالا خارج شود می‌تواند به سمت مقاومت 16 میلیون و 600 هزار تومان حرکت کند.  نسبت به برگشت قیمت گروهی می‌گویند آنجا کف بود اما در مقابل گروهی از معامله‌گران معتقدند این برگشت پولبک هست.

نکته بازار این بود که یکسری‌ها با محاسبه دلار نهفته در سکه عرضه شده مرکز مبادله معتقدند فروش سکه با این نرخ به بازار سیگنال می‌دهد.