قیمت دلار و طلا از محدوده مقاومتی عقب نشستند اما سکه درجا زد. بازار طلا و ارز که از ابتدای هفته بر مدار صعود بودند در روز چهارشنبه ترمز افزایش کشیده شد.

قیمت دلار هرات در 60 هزار و 650 تومان شروع به کار کرد و از ابتدا میل به کاهش نشان داد. بازار ارز هرات بعد از بازگشایی قیمت درهم و روند نزولیش، با کاهش 600 تومانی در نیمه اول تا کف کانال 60 هزار پایین رفت. در ادامه و در نیمه دوم قیمت دلار هرات از کف برگشت خورد و در 60 هزار و 300 تومان به کار خودش پایان داد. تحلیلگران می‌گفتند قیمت دلار هرات به زیر نقطه تصمیم‌گیری رفت اما دوام نیاورد و برگشت. همانطوری که در کف بازار دوشنبه اشاره شد تحلیلگران نرخ 60 هزار و 300 تومان را نقطه تصمیم‌گیری دلار می‌دانستند که اگر در روز چهارشنبه زیر این سطح تثبیت روزانه می‌داد می‌توانست به سمت نزول برود اما این اتفاق نیفتاد و در نیمه دوم قیمت به این سطح برگشت.

قیمت درهم امارات در 16 هزار و 560 تومان بازگشایی کرد و تا 16 هزار و 460 تومان پایین رفت. اما در نیمه دوم قیمت درهم از این سطح برگشت و در 16 هزار و 490 تومان بسته شد.

قیمت تتر که در روز دوشنبه به کانال 61 هزار تومان رفته بود با کاهش از این کانال فاصله گرفت. در روز دوشنبه اشاره شد تتر درحال تشکیل الگوی سر و شانه‌ است و با تکمیل این الگو قیمت کاهش بیشتری داشت و به 60 هزار و 400 تومان رسید.

قیمت سکه اما در روز چهارشنبه در 41 میلیون و 600 هزار تومان درجا زد. قیمت طلای آبشده که در معاملات پشت خطی سه‌شنبه تا 15 میلیون و 100 هزار تومان بالا رفته بود، روز چهارشنبه را با گپ منفی در کانال 14 میلیون شروع کرد. قیمت طلای آبشده در نهایت در 14 میلیون و 850 هزار تومان بسته شد. حباب طلای آبشده هم با رشد به 1.8 درصد رسید که از 16 فروردین بی‌سابقه بوده است.

در سمت رسمی بازار با این حال که قیمت دلار اسکناس و حواله در مرکز مبادله نوسانی نداشت و ثابت بود اما قیمت میانگین موزون دلار در سایت بانک مرکزی با افزایش 400 تومانی به 38 هزار و 800 تومان رسید.

در بورس هم شاهد ورود پول به صندوق طلا، درآمد ثابت و خود بازار سهام بودیم. طی دو روز معاملاتی گذشته شاهد ورود پول به بورس بودیم که جالب توجه است. این درحالی بوده که از 8 اردیبهشت هیچ دو روز پیاپی ورود پول به بازار سهام نداشتیم. با این حال که در صندوق‌های طلا شاهد ورود پول بودیم اما در روز چهارشنبه نسبت به دو روز معاملاتی گذشته کاهش داشته است.

با این حال که تحلیلگران تکنیکال مدعی‌اند بازار ارز نسبت به هفته قبل بیش از 1500 تومان رشد داشت و باید اصلاح می‌داد اما گروهی از فعالان بازار معتقدند قیمت‌ها در روز چهارشنبه با جو دو خبر پایین آمد. خبر اول ویدیویی بود که از روز سه‌‍شنبه در بازار است و دست به دست می‌شد. در این ویدیو ترامپ درمورد توافق با جمهوری اسلامی حرف می‌زند که به مذاق بازار خوش آمد. اما معامله‌گران مدعی‌اند این ویدیو برای سال 96 است و نشر آن در زمان افزایش دلار، خبرسازی است. در کنار این یک خبر هم در بازار بود که بازارساز از سه‌شنبه آغاز به تزریق بی‌سابقه 200 میلیون درهمی کرده و تا 10 روز ادامه دارد. البته این خبر تازه‌ای نیست و هر روز خبر از تزریق سنگین در درهم، ‌تتر و دلار سلیمانیه و دلار هرات به بازار می‌آید.

همچنان وعده‌های نامزدهای انتخاباتی در بازار مورد توجه است. در روز چهارشنبه آقای قالیباف گفته مردم این بار اجازه نمی‌دهند آب خوردنمان را به برجام گره بزنند. این درحالیست که نماینده ایران در سازمان ملل گفته برجام هیچ جایگزینی ندارد و احیای برجام به نفع همه اعضاست. سوال معامله‌گران این بود که در دولت سیزدهم آیا آب خوردنمان به برجام گره خورده بود؟

در روز چهارشنبه پیامک تبلیغاتی زاکانی هم در بازار مورد توجه بود. در ابتدای این پیامک به یارانه 45 هزار تومانی دوره احمدی‌نژاد اشاره شده که بی‌ارزش شده و در ادامه نوشته یارانه انرژی بر پایه طلا حق شماست؛ با یارانه طلایی هر ایرانی مصون از تورم، معادل ۶ گرم طلا یارانه انرژی خواهد داشت. معامله‌گران بیشتر این وعده‌ را شوخی قلمداد می‌کردند و زیاد درباره‌ش جدی نبودند و می‌گفتند که کنتور که نمی‌اندازد وعده بدهید. فقط آن تورم را چه کسی ایجاد می‌کند مهم است.

صحبت امیر حسین ثابتی چهره نزدیک به جلیلی درمود فیلترینگ هم در بازار دست به دست می‌شد. ثابتی که نماینده مجلس هم هست گفته باید طوری فیلتر کرد که هیچکس دیگه نتواند وارد آن [سایت یا شبکه اجتماعی] شود.

در برخی کانال‌های تحلیلی نوشته شده قیمت‌ها بعد از انتخابات نوسانی می‌شوند اما در مقابل هستند کسانی که معتقدند اینکه بازار بعد از انتخابات چه می‌شود بسته به این است که چه کسی پیروز میدان شود.

طبق بررسی اکوایران از قیمت دلار، یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری 1400، 1396 و 1392 نشان می‌دهد که بسته به شرایط و آن فضایی که وجود دارد قیمت دلار رفتار متفاوتی داشته است. به این دلیل یک دهه بررسی شده که آمار بیشتر از این در دسترس نداشتیم.

در سال 1400 یک هفته بعد از سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار نزدیک به هزار تومان بالا رفته و بعد از آن قیمت دلار با کانال 22 هزار تومان خداحافظی کرد.

یک هفته بعد از دوازدهمین دوره یعنی در سال 96 قیمت دلار نزدیک به 50 تومان کاهش داشت یعنی از 3780 تومان به حوالی 3730 تومان رسید. در آن دوره آقای روحانی برای دومین بار رئیس‌جمهور منتخب شد.

در سال 92 هم یک هفته بعد از پیروزی روحانی در یازدهیمن دوره، قیمت دلار نزدیک به 500 تومان کاهش داشت که جالب توجه بود. قیمت دلار در آن یک هفته از حوالی 3600 تومان به 3100 تومان رسید.