به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازارها سقف موقت زدند و بعد از آن به سمت اصلاحات رفتند. به عقیده آن‌ها بعد از رشد بازارها در یک هفته گذشته، قیمت دلار و سکه در روز یکشنبه به مرزهای مقاومتی رسیدند و از آنجایی که اشباع در بازار شکل گرفت، اصلاحی شد. قیمت دلار به کانال 61 هزار تومان افتاد و قیمت سکه هم از کانال 43 میلیون دور شد.

قیمت دلار هرات 61 هزار و 700 تومان شروع به کار کرد و با یک نوسان رنج بین 61 هزار و 500 تومان تا 61 هزار و 700 تومان نوسان داد.

قیمت درهم با گپ منفی 90 تومانی در 16 هزار و 870 تومان آغاز به کار کرد و در 16 هزار و 860 تومان به کار خودش پایان داد. قیمت سکه امامی که در روز یکشنبه تا مرز کانال 43 میلیون بالا رفته بود در روز دوشنبه از این کانال عقب نشست و به 42 میلیون و 650 هزار تومان رسید.

نکته قیمتی سکه این بود که غیر از سکه امامی سایر قطعات سکه مثل نیم، ربع و سکه یک گرمی کاهش خاصی نداشتند و حباب آن‌ها بالا رفت.

قیمت طلای آبشده که در روز یکشنبه در 15 میلیون و 350 هزار تومان بسته شده بود، دوشنبه را با گپ منفی در 15 میلیون و 250 هزار تومان بازگشایی کرد و یک نوسان رنج در همین محدوده داشت.

در روز دوشنبه صحبت‌های فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در بازار مورد توجه بود. رئیس کل گفته یکی از اهداف اساسی ما افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی بوده و اطمینان می‌دهم که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلای بانک مرکزی در حال افزایش است.

این درحالی‌ست که یک گزارش در بازار دست به دست می‌شد که در آن نوشته انتظار تخصیص برای سفارش ثبت شده و ثبت سفارش جدید طولانی شده و از طرفی هم ثبت سفارش و اعتبارات لازم برای واردات، واردکنندگان را با چالش روبه‌رو کرده است. گروهی از معامله‌گران نسبت به این گزارش می‌گفتند که صحبت‌های فرزین با این مغایرت دارد.

احتمال حذف آماتورها از بازار

یک صحبتی هم در بازار دوشنبه بود که صادرکننده باید ارز خود را پایین‌تر از بازار به واردکننده بدهد تا واردات انجام شود. گروهی از تحلیلگران مدعی بودند رفع تعهد ارزی صادرکننده و رفع تعهد با واردات طلا تجارت و بازرگانی ما را از هم گسسته کرده و صادرکننده کم کم دارد از صحنه خارج می‌شود.

با رشد هفته گذشته بازارها و افت در روز دوشنبه برخی از معامله‌گران معتقد بودند که نوسان این روند گرفته شده و امکان اینکه آماتورها با چپ و راست شدن از بازار حذف شوند، وجود دارد. پیشکسوت‌ها هم معتقدند بعد از این نوسان، بازار دست به عصا شده است.

همچنین در روز دوشنبه یک تحلیل از قیمت بیت‌کوین در بازار بود که در آن نوشته شده این بازار در حال تکمیل یه الگو است که احتمال از دست رفتن کف وجود دارد. تحلیلگران تصور می‌کنند اگر این کف از دست برود احتمالا در این بازار هم تعداد زیادی از معامله‌گران حذف می‌شوند.

پیش‌بینی قیمت سکه 

واکنش همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی و مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به هزینه‌های تحریم هم مورد توجه بازار بود. همتی گفته سالانه حدود 30 میلیارد دلار برای دور زدن تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی هزینه می‌شود که از جیب مردم می‌رود.

مجید انصاری هم در این رابطه گفته به قیمت به خاک سیاه نشاندن ملت کاسبی می‌کنند. حداقل روزی ۲۶ میلیون دلار از پول مردم ایران به خریدار انحصاری نفت تخفیف می‌دهند و یک گروهی به نام دور زدن تحریم می‌گویند جاده را باز نکنید، ما جاده فرعی می‌بریم. روزانه یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت می‌برند.

به عقیده تحلیلگران فنی بازار دست به عصا شده و با این حال که هنوز موج صعود دوم در بازار تکمیل نشده، اما هراس از تزریق در بازار وجود دارد. به عقیده آن‌ها، 42 میلیون برای سکه، کف کانال 15 میلیون برای طلای آبشده و 61 هزار تومان برای دلار هرات محدوده حمایتی مهمی است که اگر از دست برود، روند از صعود به نزول حرکت می‌کند. در روز دوشنبه 61 هزار و 800 تومان سد افزایش بازار شد و مقاومت مهم دلار هرات در 62 هزار و 300 تومان قرار دارد.