به گزارش اکوایران، بازار ارز در روز جاری هم مانند روز سه‌شنبه نوسان چندانی نداشت و قیمت‌ها در بازار ارز وطلا رنج شدند. تتر و دلار تهران امروز بیشترین تغییر قیمت را تجربه کردند دلار تهران نسبت به روز پنجشنبه کاهش ۲۵۰ تومانی را ثبت کرد و تتر هم کاهش ۲۴۰ تومانی را موازی با دلار تهران تجربه کرد و وارد کانال ۵۹ هزار تومان شد.

دلار تهران در محدوده ۵۹ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفته است و تتر هم در محدوده ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان قرار دارد. افزایش ۱۰ تومانی، حباب درهم را به محدوده ۳۱۱ تومان رساند که بیشترین حباب درهم در یکماه گذشته است. کاهش قیمت دلار تهران و افزایش درهم باعث افزایش حباب درهم در روز جاری شده است.

قیمت اقلام سکه همچنان نسبت به روز یکشنبه ۱۱ شهریور تغییری نداشته است.

رانت حاصل از اختلاف نرخ ارزها چقدر است؟

به گزارش فارس، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که مردم کالاها را با نرخ دلار آزاد خریداری می‌کنند و سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رانت حاصل از تفاوت نرخ ارز از دست صادرکننده و واردکننده خارج می‌شود.

با توجه به بررسی اکوایران بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد کل کسری بودجه دولت در سال 1403 به همراه کسری تراز عملیاتی نزدیک به هزار همت باشد که مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که رانت حاصل از اختلاف نرخ ارز معادل ۴۰ درصد کسری بودجه و کسری تراز عملیاتی بازار سرمایه است‌.

اما و اگرهای تنظیم‌گری در حوزه رمزارزها

طبق اعلام معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پیش‌نویس سند تنظیم‌گری حوزه رمز‌ارزها تدوین شد و قرار است نظرات فعالان، دستگاه‌های اجرایی و خبرگان این عرصه نیز اخذ شود.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده هم اقداماتی را در جهت تنظیم‌گری حوزه رمزارزها اعمال کرده‌اند اما این مسئله در داخل ایران دارای مشکلاتی است که تنظیم‌گری را سخت‌تر می‌کند.

معاملات رمزارزها قانونی اعلام نشده است و در نقطه مقابل مساله تحریم‌های ایران معاملات در حوزه رمزارزها را دچار آشفتگی کرده است؛ چرا‌که صرافی‌های بین‌المللی مطرح، معاملات رمز ارز ایران را پوشش نمی‌دهند و ایرانی‌ها به خاطر شرایط تحریم در معاملات رمزارزی و دریافت خدمات صرافی دچار مشکل هستند همچنین ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین امکان رهگیری کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال و ردیابی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند که ریسک مسدودی کیف پول را افزایش می‌دهد به همین خاطر تنظیم‌گری در این حوزه ابهامات و‌ موانعی دارد که شرایط را در ایران سخت‌تر می‌کند.

کلید‌زنی پروژه وفاق در فضای رسانه‌ای

درگیری‌های میان جریان‌های داخلی حکومت و تبدیل اختلاف‌نظرها به نزاع در فضای رسانه‌ای در سال‌های گذشته بر بازار ارز بی‌تاثیر نبوده است. بعضا اظهارنظرهای تندروانه با انتصاب به نظام با انتشار در بازار ارز و کانال‌های تلگرامی بهانه افزایش نرخ دلار را برای نوسان گیران مهیا کرده است.

حال به نظر می‌آید که حرکتی در جهت رفع دوقطبی‌سازی در جهت وفاق مسؤلان برای پیشرفت کشور در حال رخ دادن است. این اتفاق می‌تواند درگیری‌ها و اظهارنظرهایی را کم کند که تا پیش از این باعث تلاطم در بازار ارز می‌شدند.

مصرف بنزین رکورد زد

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ثبت مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین در روز دهم شهریور اعلام کرد که اوج مصرف بنزین ناشی از تعطیلات و افزایش سفرها در هفته اخیر بوده است.

رکوردزنی مصرف بنزین در شرایطی که دولت مجبور به واردات بنزین شده و همچنین قیمت نفت جهانی کاهش پیدا کرده است مطلوب نیست زیرا نشان‌دهنده افزایش مخارج و کاهش درآمدهاست و اگر این رویه ادامه پیدا کند و اثر درآمدی آن جبران نشود ممکن است بر بازار ارز اثر منفی بگذارد.

سیگنال مثبت ساعات اداری به بازار سرمایه

بازار سرمایه در هفته‌ای که فقط سه روز کاری را تجربه کرد توانست بازدهی ۱.۶ درصدی را ثبت کند و علی‌رغم محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه شاخص کل در سایه محدودیت‌ها نوسان صعودی را تجربه کرد. در این هفته خالص جریان پول حقیقی در بازار سرمایه مثبت بود.

گفته می‌شود از روز شنبه ساعت کاری ادارات به روال سابق برخواهد گشت. گرمای هوا و اهمیت صرفه‌جویی در مصرف از دلایل تغییر ساعات کاری ادارات بود و با گذر از نیمه شهریورماه نزدیک شدن به پاییز و‌ کاهش فشار مصرفی ناشی از گرمای هوا، ساعت کاری ادارات از روز شنبه به روال عادی برمی‌گردد که برای بازار سرمایه سیگنال مثبتی است.

در تابستان افزایش گرمای هوا و قطعی برق صنایع تأثیر غیر قابل انکاری بر انتظارات منفی شکل گرفته در بازار سرمایه داشته است و با گذر از این بحران، و با کاهش دما با نزدیک شدن به فصل پاییز، نگرانی‌ها در کوتاه‌مدت از تعطیلی صنایع به خاطر گرما و تعطیلی برق خنثی می‌شود که برای بازار سرمایه مطلوب است.

شاخص کل بورس در هفته جاری به بالای مقاومت محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی وارد شده است و در حال حاضر سطح فوق سطح حمایتی سرنوشت‌ساز شاخص کل بورس است که باید رفتار شاخص کل بازار سرمایه را در مواجهه با این حمایت ارزیابی کرد.