به گزارش اکو ایران ،همسایگان پروژه تونل رسالت با بیش از 70 ماه تاخیر در اجرا و تکمیل پروژه که سال ها خاک و بلاتکلیفی را تحمل کرده بودند خاطره ای خوش از نصب روزشمار بر این پروژه دارند . بعد از آن نیزبیشتر پروژه های عمرانی شهر تهران تابلوی روزشمار داشتند . تابلویی که نشان می داد تا زمان افتتاح پروژه چند روز باقی مانده است .

اعضای شورای شهر تهران بعد از کلنگ زنی های هر شنبه شهردار تهران درخواست کردند دوباره این تابلوهای روزشمار به پروژه های عمرانی باز گردد . موضوعی که با مقاومت شهردار تهران رو به رو شد و آن را هزینه بر دانست . هرچند یکی از پروژه های نوسازی تابلوی روز شمار افتتاح را نصب کرده است . منتقدان روزشمار پروژه های عمرانی معتقد بودند که روز شمار باعث شتاب در عملیات عمرانی و کاهش کیفیت فعالیت عمرانی به دلیل این شتاب می شود .

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با اکو ایران درباره بازگشت روز شمارها به پروژه های عمرانی گفت :‌ من این موضوع را در جلسه قبلی که شهردار به  جلسه‌ی شورا آمده بودند، مطرح کردم و از ایشان خواستم که روزشمار بگذارند. آقای شهردار گفتند که  روزشمار نه، ولی ماه شمار می‌گذاریم. گفتیم اشکالی ندارد، ما ماه شمار را هم قبول داریم ولی مردم باید بدانند یک پروژه چه زمانی شروع شده، چه زمانی قرار است تمام شود .

وی ادامه داد :‌این روشمارها این الزام را برای مدیران شهری ایجاد می کنند که  به  تعهداتشان پایبند باشند.  این که پروژه ها چه زمانی باید به اتمام برسد براساس کارکارشناسی مشخص می شود و مجریان پروژه آن را مشخص می کنند و هر پروژه زمان منطقی برای انجام دارد . حتی اگر به هر دلیلی کار محقق نشود، مردم باید بدانند مدیریت شهری  همه تلاشش را کرد اما بنا به دلایلی کار به تاخیر افتاد. این خیلی بهتر از آن هست که ما پروژه را شروع کنیم و مردم ندانند این پروژه تا چه زمانی قرار است تمام شود و چه زمان قرار است از خاک، گِل، صدا، تجهیز کارگاه و موانع فیزیکی و بصری که در سطح شهر هست رهایی پیدا کنند. وقتی ما این تابلوهای روزشمار را نصب کنیم ، مشارکت مردم بیشتر می‌شود، مردم قدردان زحمات مدیریت شهری خواهند بود و می‌دانند که دارد زحمت می‌کشد و کار می‌کند.

وی ادامه داد :‌ گفته شد برای این کاهش هزینه بدهیم بنر می زنیم . البته من به نظرم این که اصل قضیه را پذیرفتند اتفاق خوب و مبارکی است که پروژه‌های عمرانی  زمان‌دار بشود؛ اما بنرها معمولا کم‌دوام هستند و خیلی زود از بین می‌روند و مردم نمی‌توانند ببینند چه اتفاقی دارد می‌افتد. ولی یک تابلوی دیجیتالی که روزشمار باشد در مقابل هزینه‌های یک پروژه  رقمی نزدیک به صفر است و اصلا شاید در هیچ کجا در اعداد و ارقام، اینها را به عنوان هزینه نمی‌آورند مثلا وقتی گفته می‌شود تونل شهید متوسلیان که احتمال دارد سرمایه‌گذار بیاورند و بخواهد انجام شود، 20 هزار میلیارد تومان هست؛ بعد بگویید 50 میلیون تومان یک تابلوی دیجیتال بخواهیم آنجا نصب کنیم که روزشمار باشد، تقریبا در یک چنین پروژه‌هایی می‌توان مساوی با صفر تصورش کرد.   حتما این روزشمارها را بزنند و حتی اگر دوست داشتند ماهشمار بزنند  .

 رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد :‌من پیشنهاد دیگر هم دادم که اصلا نخواهند هزینه‌ای کنند ، پیشنهاد دادم  در صفحه‌ اول روزنامه‌ همشهری لیستی از پروژه‌ها را داشته باشند و بر مبنای زمان اتمام پروژه، هر روز (روزهای باقیمانده تا پایان پروژه) را در روزنامه درج کنند. به هر شکل یک ستون در یک روزنامه‌ای که متعلق به شهرداری هست، هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت ،امیدوارم این پیشنهاد من را بپذیرند و عمل کنند.

او درخصوص این که ممکن است حاشیه هایی که در گذشته این حاشیه ها برای مدیریت شهری ایجاد کرد تکرار شود با خاموش شدن یک روزه تابلوی تونل توحید اعتراض زیادی متوجه مدیریت شهری می شد هم توضیح داد:‌پروژه‌هایی در این شهر بود که 10 سال رها شده بود و کسی برای تکمیل کردن این پروژه‌ها به آن توجهی نداشت. وقتی روزشمار را می‌گذارند، ممکن است پروژه‌ای که 10 سال خوابیده، 10 روز هم روزشمار با پروژه انطباق نداشته باشد یا 100 روز هم اختلاف داشته باشد؛ ولی به هر شکل مدیر می‌فهمد که باید پاسخگو باشد. مردم می‌بینند؛ وقتی ما می‌گوییم شفافیت، وقتی ما می‌گوییم بایستی در اتاق شیشه‌ای کار کنیم و مردم ما را لحظه به لحظه رصد کنند این باید مصداق داشته باشد.

تشکری هاشمی تاکید کرد :‌ برای اینکه به مردم بگوییم در یک اتاق شیشه‌ای کار می‌کنیم تا تمام زوایای پیدا و پنهان کار ما را ببینند، برای اینکه مردم ببینند ما چقدر به تعهدمان نسبت به کار پایبند هستیم، این یک تابلو هیچ هزینه‌ای نداردو نشان دهنده اعتماد مردم به ما خواهد بود و می‌دانند که به هر شکل ما از مردم کمک گرفتیم که ما را رصد کنند.

متقابلا برای مدیریت شهری تعهدآور است که دیگر دست روی دست نگذارد و بداند باید پاسخگو باشد و در عین حال این باعث خواهد شد هر زمان که مدیر احساس کرد عقب‌ماندگی و موضوعی پیش آمده، برنامه‌های جبرانی برای پروژه‌های خودش بگذارد و یا اینکه  بیاید با مردم صحبت کند که اشتباه کردیم و این امکان‌پذیر نبود. بنابراین از هر بُعدی نگاه کنیم این تابلوها برای شهر مفید است حتی اگر تاخیر داشته باشیم و  یک پروژه‌ای  که قرار بود در برج یک تمام شود ولی در برج 10 تمام شد، به مردم بگوییم که مردم! ما از شما معذرت می‌خواهیم، ما 9 ماه تاخیر کردیم ، مردم به صداقت ما احترام خواهند گذاشت و می‌گویند این مدیر با صراحت مسائل خودش را در میان گذاشت. حتی اگر تخلفی هم اتفاق بیافتد مردم می‌دانند که ما داریم صادقانه با آنها صحبت می‌کنیم. اززاویه دیگر هم مدیری نمی‌تواند یک کلنگ بزند و بعد بگوید من این پروژه را شروع کردم و بعد رها کند و برود. مثل خط 10 مترو در دوره‌ی گذشته. ما دیدیم کلنگ آن را زدند و رفتند؛ درحالیکه برای ابتدایی‌ترین مسائل کار شهرداری تهران لنگ بود و انجام نمی شد، اینکه ما بیاییم یک شو و نمایشی برگزار کنیم و یک کلنگی را در دوره‌ی مدیریت قبلی به زمین بزنند و بعد این کلنگ بر زمین بماند تا باز یک مدیر رشیدی پیدا شود و این کنلگ بر زمین مانده را بردارد و پروژه را دنبال کند؛ این تایمرها و این روزشمارها باعث خواهد شد که دیگر مدیران بدانند در مقابل مردم باید پاسخگو باشند.