علیرضا کریمیان، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در شهر تهران گفت: شهر تهران در ۱۹منطقه حدود 5 هزار واحد آموزشی دارد و یک میلیون و ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کنند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر پرسنل در آموزش و پرورش فعالیت می کنند.

کریمیان با تاکید بر اینکه وضعیت فضای آموزشی در شهر تهران مطلوب نیست، گفت: فضای آموزشی شهر تهران نیاز به توجه ویژه برای بهبود وضعیت دارد. تهران جزو استان‌های آخر کشور از نظر فضای آموزشی است و نیاز به فضاهای آموزشی دارد. متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ است در حالیکه شهر تهران این رقم ۴.۲ است.

وی با بیان این که استان‌های البرز، تهران و سیستان و بلوچستان جزو استان‌های آخر از نظر سرانه‌های فضای سبز هستند، گفت: این آمارها نشان می‌دهد به شدت نیازمند توجه ویژه به فضاهای آموزشی در شهر تهران هستیم امروز تراکم دانش آموزی در هر کلاس بین ۸ تا ۱۰ نفر از متوسط کشور بالاتر است به عبارتی در هر کلاس درس ۸ تا ۱۰ دانش‌آموز اضافه بر آنچه باید سر کلاس باشند حضور دارند. طبیعی است در این کلاس‌ها هم تدریس و فعالیت برای همکاران ما در آموزش و پرورش و هم دانش‌آموز سخت‌تر است و هم باعث افت کیفیت آموزشی می‌شود. این چالش‌ها بر لزوم کمک و همکاری مدیریت شهری و آموزش و پرورش را برای جبران این مشکلات تاکید می‌کند.

کریمیان با اشاره به اینکه شرایط ساخت و ساز مدرسه در تهران کمی متفاوت است، گفت: اکنون خیرین مدرسه‌ساز در این حوزه فعال هستند اما به دلیل هزینه‌های بالای ساخت در تهران در توان بسیاری از خیرین نیست و با هزینه ساخت یک مدرسه ۱۸ کلاسه در تهران در نقطه دیگر از کشور می‌توانند ۳ مدرسه بسازند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل تمایل به مدرسه‌سازی در شهر تهران کمتر است و سازمان نوسازی به خاطر نبود زمین با کاربری آموزشی، هم دچار مشکلاتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به ساخت و سازهای منطقه ۲۲ گفت: در منطقه ۲۲ به خاطر ساخت‌وسازهای فراوانی که شکل گرفته و عدم وجود زمین کاربری آموزشی یکی از معضلات آینده ما کمبود فضای آموزشی در این منطقه است. این برج‌ها و ساختمان‌ها در آینده در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که اغلب آنان زوج‌های جوانی هستند که فرزندان در مدرسه دارند که می‌توانند در منطقه ۲۲ تهران چالش‌های جدی ایجاد کند.

کریمیان در ادامه به مشکل مدارس معروف به کاشی آبی گفت: این مدارس در دهه ۴۰ از سهم آموزش و پرورش از عوارض شهری ساخته شده و با کاشی آبی سال ساخت آن مشخص شده است. اما مشکل این است که سن بناها بسیار بالا رفته است و برخی از آنها قریب به ۶۰ ساله دارند و بناهای فرسوده و لرزان هستند که به شدت نگران دانش آموزانی هستیم که در این مدارس حضور دارند اما برای تخریب و بازسازی آنها مشکل داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: این مدارس از محل سهم آموزش و پرورش از درآمدهای شهرداری در آن سال‌ها ساخته شده و آموزش و پرورش متصرف است و بیش از ۵۰ سال است که در اختیار آموزش و پرورش و دانش‌آموزان قرار دارد اما سندی در اختیار نداریم وقتی سراغ خیرین می‌رویم چون سندی در اختیار نداریم امکان نوسازی به روش مشارکتی نداریم. سراغ سازمان نوسازی مدارس می‌رویم گفته می‌شود که در املاکی ساخت‌وساز می شود که متعلق به آموزش و پرورش است.

وی گفت: اکنون بزرگترین مشکل ما درخصوص مدارس کاشی آبی، سند مالکیت است که در اختیار شهرداری تهران است و درخواست ما از شورای شهر این است که کمک کند این اسناد به نام دولت جمهوری اسلامی شود و بهره بردار آموزش و پرورش شود تا مانعی جدی و قانونی برای تخریب و بازسازی را از پیش رو برداریم. این عمده خواسته ما است ضمن اینکه نشست خوبی با شهردار داشتیم نگاه بسیار فاخر قابل احترام و قابل ستایش نسبت به آموزش و پرورش داشته و دارند و مباحث و مسائل را در خصوص حمایت آموزش و پرورش مطرح کردند.

کریمیان تصریح کرد: شهردار پیشنهاد کرد در فضاهایی که شرایط مناسب تربیتی وجود دارد، بتوانیم مدرسه بسازیم و حتی با اعتباراتی که در اختیار شهرداری است، به موضوع ورود کنیم و بازسازی‌ها و تعمیرات مناسبی را در فضاهای آموزشی داشته باشیم و همچنین در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هم تفاهم بسیار خوبی با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم که در حال انجام و اجرا است.

وی در پایان درخواست کرد ۸۶ واحد آموزشی کاشی آبی که در گذشته ۱۸۰ واحد آموزشی بودند اسناد مالکیت‌شان به نام دولت و با بهره‌برداری آموزش و پرورش شود. همچنین شهرداری از ۳ درصد عوارضی که به آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد کمک‌های خوبی می‌کند اما تاکنون کمکی در این حوزه دریافت نشده است.

در ادامه این جلسه ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم  با اشاره به فرسودگی مراکز آموزشی و توزیع ناعادلانه سرانه های آموزشی تصریح کرد: پس از جلسه ای که در زمان حادثه پلاسکو برگزار شد، تصمیم بر این بود که اگر قرار باشد مراکز ایمن سازی شوند، مراکز درمانی و سپس فضاهای آموزشی در اولویت قرار دارند.

وی ادامه داد: این مدارس در محلات کم برخوردار شهر تهران واقع شده و فرسودگی در این مدارس مشهودتر است. مشکلات ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی نیز از جمله مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند. ما در حوزه مدیریت شهری مسئولیت داریم که به مسائلی از این قبیل رسیدگی کنیم.

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه ما نیازمند رمزگشایی دقیق از بیانیه گام دوم در خصوص آموزش و پرورش هستیم، گفت: باید در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام های بلندی برداشت.

وی اضافه کرد: مدل مشترک همکاری باید شکل بگیرد و گروه های در معرض آسیب را نیز مدنظر قرار دهد که از جمله می توان به کودکان کار و خیابان اشاره کرد. در حال حاضر ۲۹ مرکز آموزشی پرتو و صبح رویش با مدیریت شهرداری و مشارکت آموزش و پرورش در سطح شهر داریم و برای ساماندهی این مدارس، نیاز به مشارکت این دو نهاد داریم.

شمس احسان با بیان اینکه ۱۳ محله به صورت پایلوت اقدامات لازم برای شهر دوستدار کودک را انجام می دهند، یادآور شد: امن سازی مسیرهای منتهی به مدارس و استانداردسازی این مناطق در دستور کار قرار دارد که می تواند مشارکت در این زمینه بین شهرداری و آموزش و پرورش شکل بگیرد.

در ادامه مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه باید از فرصت خیرین برای ساخت مدارس استفاده کرد، گفت: طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ و ابلاغ سال ۹۰ برای توسعه آموزش و پرورش، برنامه هایی را برای ساماندهی و توسعه ساختمان های آموزشی، مدارس و مراکز پیش دبستانی دارد که روی زمین مانده است.

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه این جلسه با اشاره به ارتباط بین ترافیک و بازگشایی مدارس اظهار کرد: با توجه به اینکه مدارس دولتی به مدارس غیردولتی واگذار شدند، چه تضمینی وجود دارد که مدارس کاشی آبی نیز به سرنوشت این مدارس دچار نشوند.

وی افزود: امسال مراکز تحصیلی با تمام ظرفیت فعالیت خود را به طور مجدد آغاز می کنند، شایسته است که شهرداری تهران با اهتمام جدی تری به استقبال مهرماه برود و بهبود دسترسی مسیرهای پیاده در شعاع ۵۰۰ متری مدارس مورد توجه قرار بگیرد.

سلیمانی همچنین تصریح کرد: مشکلات مرتبط با علائم راهنمایی و رانندگی و خط کشی های ترافیکی باید توسط نهادهای مربوطه انجام شود.

علی اصغر قائمی با اشاره به افتتاح مدارس مسجدمحور در پایتخت و استقبال برخی خانواده ها از این مدارس گفت: سوال من این است که آیا آموزش و پرورش ارتباط کافی را با این مدارس برقرار کرده است یا خیر؟

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه پیشرفت جامعه نتیجه تلاش های معلمان است، گفت: مقاوم‌سازی و ایمن سازی مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پیگیری این مسئله و همچنین مشارکت خیرین اهمیت دارد و شهرداری می تواند در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات این موضوع همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید از فضای مدارس برای توسعه ورزش استفاده کرد، یادآور شد: انتظار داریم شهرداری و آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوان از این فضا استفاده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعتبار ۴۵ میلیارد تومانی رسمی است، گفت: با این وجود، مناطق شهرداری در مسائل مختلف همکاری لازم را با مدارس دارند.

مهدی چمران با اشاره به کاربری مدارس خاطرنشان کرد: قرار گرفتن مدارس در خیابان های شلوغ، اقدام مناسبی نیست که می توان این فضاها را جابجا کرد و بتوان از کاربری تجاری چنین فضاهایی استفاده کرد و آموزش و پرورش از فروش این فضاها منتفع شود.

سیدمحمد آقامیری نیز  با بیان اینکه با گسترش مدارس غیردولتی در کشور عملا به نظام آموزشی کشور ضربه زده شد، تصریح کرد: با توسعه این مدارس، معلم های توانمند جذب سیستم آموزشی غیرانتفاعی شدند و مدارس دولتی تضعیف شد. کنکور امسال ۹۰ درصد رتبه های برتر کنکور مربوط به مدارس غیردولتی است و این در حالی است که کمتر از ۱۰ درصد دانش آموزان در این مدارس مَشغول به تحصیل هستند و ۹۰ درصد دانش آموزان ما در مدارس دولتی تحصیل می کنند.

وی در عین حال خواستار حمایت و هدایت مسئولین آموزش و پرورش از مدارس دولتی شد و افزود: لازم است صیانت فرهنگی و آموزشی از مدارس دولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در واکنش به اظهارات اعضای شورا، گفت: مباحث را در همکاری با شهرداری در خصوص عمرانی، مناسب سازی، تجهیزاتی و برنامه ای دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از ابتکارات مثبت در شهر تهران میز خیرین و حساب فی ما بین شهرداری و آموزش و پرورش است که می تواند به رفع مشکلات کمک کند. ما تجربه های خوبی در همکاری با شهرداری تهران داریم که در این راستا باغ حکیم برای ساخت سه مدرسه اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به توزیع ناعادلانه فضاهای آموزشی، تصریح کرد: ما علاوه بر فرسودگی مدارس، از توزیع نامتوازن مراکز آموزشی نیز رنج می بریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نگاه ما تنها دیدگاه فیزیکی نیست بلکه از توان مدیریت شهری برای فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی بهره خواهیم برد.