در این سال ها رسم بوده که شهرداری تهران درحوادث بزرگی مانند سیل و زلزله به کمک شهرهای آسیب دیده رفته و در حد توان و تجهیزاتی که در اختیار دارد خدمات رسانی کرده اما برای قانونی کردن این کمک ها مجوز شورای شهر تهران را هم گرفته است . گاهی درهنگام حادثه با دو فوریت این کمک ها قانونی شده  و گاهی نیز شهرداری پس از پایان حادثه لایحه ای آورده  تا هزینه های انجام شده که بیشتر اعزام تجهیزات و برخی نیازمندی های اولیه بوده  قانونی شود .

photo_۲۰۲۲-۱۰-۱۷_۱۶-۰۸-۴۳

اما در یک سال گذشته با وجود کمک های شهرداری در حوادث کشوری مانند سیل ، حادثه فروریختن متروپل و ... هرگز برای هزینه هایی که در این حوادث کرده از شورا مجوز نگرفته و یا گزارشی ازعملکرد و هزینه ها درصحن ارائه نشده است این درحالی است که در دوره های گذشته این هزینه ها به صورت لایحه به صحن شورا آمده   مصوب می شدند، هرچند بعد از حادثه و بعد از هزینه کرد .اعضای شورای شهر هم در تمام دوره ها بدون چالش این لایحه را مصوب کرده اند .  

photo_۲۰۲۲-۱۰-۱۷_۱۶-۰۶-۳۶

براساس ماده ۷۳ قانون شهرداریها کلیه عوارض و درآمد هر شهرداری منحصرا به مصرف همان شهر می رسد و با استناد به این حکم قانون، شهرداری برای بردن نیرو و تجهیزات  هم به دلیل آن که از منابع شهر تامین مالی می شود، نیاز به گرفتن مجوز دارد اما چرا در این دوره این اتفاق نیفتاده است ؟

photo_۲۰۲۲-۱۰-۱۷_۱۶-۰۶-۰۹

 ناصرامانی عضو شورای شهر تهران به اکو ایران می گوید :‌در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران آقای چمران به صراحت گفتند که هر گونه خدمات به خارج از تهران که برای شهرداری بار مالی داشته باشد خلاف قانون است ما به عنوان شورا نمی توانیم مصوب کنیم زیرا قانون تاکید کرده است که  ممنوع است و گفته نشده  با تصویب شورا کمک کنید  .

او درخصوص رویه دوره های گذشته شورای شهر تهران درخصوص اخذ مجوز برای کمک های دوستانه به سایر شهرها هم می گوید : شاید این مسئولیت از سوی مراجع بالاتر به شهرداری داده شده بنابراین هر گونه اقدامی هزینه مالی که دارد باید از شورای شهرمجوز بگیرد .

 او درخصوص این که چرا تاکنون شورا دراین خصوص به شهرداری تذکر نداده است هم می گوید : ممکن است غفلت شده باشد این موضوع را رد نمی کنم هر کمکی که منجر به هزینه و بار مالی باشد نیاز به مجوز شورای شهر است و در خصوص این چرا به شهرداری تذکر نداده ایم  این کوتاهی شده است .