به گزارش اکوایران ،مهر محرمانه از روی نامه های سازمان بازرسی برداشته شد . این خبر را امروز ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی یک روز بعد ازسخنان رئیس قوه قضائیه در همایش ملی ارتقا شفافیت داد . اوگفت : سازمان بازرسی بلافاصله پس از دستور رئیس دستگاه قضا ناظر بر برداشتن مُهر محرمانه از روی نامه‌های این سازمان، اقدامات مقتضی را انجام داد و از این پس اصل بر عادی بودن نامه‌های سازمان بازرسی قرار خواهد گرفت البته موازین قانونی نیز در این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد. تا کنون حدود ۹۵ درصد نامه‌های سازمان بازرسی مُهر محرمانه داشتند و سامانه به صورت پیش‎‌فرض اصل را بر محرمانه بودن نامه‌ها قرار داده بود.

درحالی سازمان بازرسی از حذف مهر محرمانه از روی نامه هایش سخن می گوید که در شهرداری تهران دامنه محرمانه ها در هر دوره ای رو به گسترش بوده از محرمانه اعلام کردن گزارش های حسابرسی گرفته تا نامه استخدام ها در شهرداری .

در دوره چهارم شورای شهر تهران بود که رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر  درباره جریان حسابرسی سال ٩٢ شرکت‌های شهرداری اعلام کرد که برای اولین بار بر روی گزارش حسابرسی شهرداری مهر محرمانه خورده است و در گذشته هیچ وقت این اتفاق نیفتاده  اگر بنده به عنوان عضو شورا بخواهم اطلاعات این گزارش را به بیرون و افکار عمومی منتقل کنم، شورا می‌تواند از من شکایت کند.

اما در دوره پنجم مدیریت شهری زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر از  مصوبه‌ای محرمانه خبر داد که  از سوی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی به شهردار تهران ارسال شده و موضوع آن ساخت و ساز در جمران بود .نژاد بهرام این پرسش را مطرح کرد که اگر این مصوبه محرمانه است چگونه اجرا شود .در این سال ها لیست املاک شهرداری که به غیر واگذار شده بودند ، لیست ساختمان های نا ایمن و ... همیشه بخشی از محرمانه های شهرداری تهران بودند .

درحالی که اعضای شورای شهر اعلام می کردند  لیست املاک شهرداری محرمانه نیست، اما هرگز به صورت رسمی این لیست منتشر نشد .مهر محرمانه برنامه جذب نیرو در شهرداری در حالی که براساس مصوبه شورای شهر باید نام تمامی کارکنان شهرداری در سامانه شفافیت قرار گیرد این پرسش را ایجاد می کند چه شاخصی برای اعلام محرمانگی  وجود دارد .

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در این خصوص به اکو ایران می گوید :‌ اولا من پیشنهادم به رسانه ها این است که اگر به صورت غیررسمی لیستی به دستشان می‌رسد که محرمانه است و امکان انتشارش را ندارند و مربوط به حوز‌ه‌ شهرداری می‌شود، این را در اختیار اعضای شورا قرار بدهند تا اعضای شورا بررسی کنند که آیا این در چارچوب محرمانه یا خیلی محرمانه قرار می‌گرفته یا نه. این یک راهکاری که بدون اینکه رسانه‌ها بخواهند هزینه بدهند، ما این را بررسی می‌کنیم و در صورتی که بدون دلیل منطقی شاهد این باشیم اطلاعاتی که باید براساس مقررات و قانون در اختیار عموم قرار گیرد، براساس سلیقه محرمانه تلقی شده، حتما تلاش می‌کنیم که اصلاح شود و هم این موارد تکرار نشود.

وی ادامه می دهد :‌ در کمیته نظارت و حقوقی شورا دنبال خواهیم کرد، مکانیزم تعیین محرمانه و غیرمحرمانه است. متکفل این موضوع حراست شهرداری تهران است و آن‌ها مرجع تشخیص محرمانه بودن و غیرمحرمانه بودن را دارند. این موضوع را از شهرداری سوال می کنم که براساس کدام مکانیزم  محرمانه بودن یا نبودن را تشخیص می‌دهند و عمل می‌کنند.