به گزارش اکوایران ، تصادفات ترافیکی در شهر تهران در سال 1400 منجر به فوت 533 نفر شده است و براساس آخرین آمار ثبت شده در سال 99  ،32 هزار و 495 نفر در 16 هزار و 420 تصادف دچار جراحت شده‌اند.

این تعداد تصادف تنها مربوط به تصادفات جرحی است و تخمین اولیه از تعداد تصادفات خسارتی بیش از ده برابر تصادفات جرحی است. حدود 80 تا 90 درصد افراد فوت شده در تصادفات شهر تهران، عابر پیاده یا راکب و سرنشین موتور هستند.سهم گروه‌های سنی سالمند در تصادفات عابر و گروه سنی جوان در تصادفات موتور بالاتر از سایر رده‌های سنی است.

بر اساس پژوهشی که شهرداری تهران به تازگی در خصوص تصادف های ترافیکی شهر تهران انجام داده اقدامات سال های گذشته در جهت کاهش تصادفات باعث کاهش 40 تا 50 درصدی تعداد فوتی ها در ده سال گذشته است. که این روند کاهشی کند شده و در برخی از سال ها با افزایش اندکی رو به رو بوده است.

بر اساس این پژوهش در سال 99، 88 درصد فوتی‌ها تصادفات رانندگی مربوط به خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها بوده است که بیشترین سهم را عابرین پیاده داشته‌اند.

همچنین راکبین موتورسیکلت‌ها بیشتر در تصادفاتی که در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد، جان خود را از دست داده‌اند.سهم تونل‌ها در تصادفات فوتی حداکثر دو درصد است که آن هم مربوط به راکب یا سرنشین موتورسیکلت است.بر اساس پژوهش منتشر شده بیشترین تراکم تعداد فوتی عابرین پیاده در محدوده بزرگراه‌های شهید زین الدین حدفاصل بزرگراه های باقری و امام علی، یادگار امام حدفاصل بزرگراه‌های شهید همت و آیت الله هاشمی، آزادگان حدفاصل آزادراه تهران ساوه، و بزرگراه شیخ فصل‌الله نوری، آیت‌الله سعیدی حدفاصل آزادگان تا فتح، آزادگان حدفاصل بزرگراه‌های تندگویان و رجایی و تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه آیت‌الله سعیدی است.

تراکم فوتی عابرین پیاده در خیابان‌های اصلی محدوده مرکزی شهر نیز بیشتر در بولوار فرحزادی، بلوار آیت‌الله کاشانی، خیابان ایروانی، خیابان 15 خرداد و خیابان دماوند ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات ثبت شده، در سال 1400 تعداد فوتی ها در خطوط ویژه 18 نفر است که سه نفر عابر، یک نفر سرنشین خودرو و 14 نفر راکب یا سرنشین موتور بودند.

بیش از 85 درصد فوتی‌های تصادفات را مردان تشکیل می‌دهند. در این پژوهش به سهم عابران فوتی در سال 98، پرداخته شده که بر اساس آن مشخص شده تنها در 40 مورد از 283 فوتی عابر پیاده ثبت شده در این سال، تعداد 12 نفر از فوتی‌ها کارگر شهرداری هستند.

بر اساس ا طلاعات تصادفات ترافیکی شهر تهران، به طور میانگین در حدود 54 درصد فوتی ها مربوط به بزرگراه ها، 34 درصد مربوط به خیابان های اصلی و 12 درصد مربوط به سایر اجزای شبکه همانند تقاطع ها، میادین، تونل‌ها، پل ها و رمپ‌هاست.