به گزارش اکوایران : بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری تهران و نهادهای نظامی به تازگی منعقد شده، قرار است فضاهای شهری بیشتر به سکنای مردم شهر تعلق بگیرد. «علیرضا زاکانی» شهردار تهران با اشاره به اینکه عمده تفاهم‌نامه اخیر مربوط به بخش خصوصی است، گفته است: در این پروژه‌ها زمین متعلق به خود بخش خصوصی و نهاد‌های کشوری و لشکری است و شهرداری تهران در صدور پروانه و ارائه تسهیلات کمک خواهد کرد.

او با بیان اینکه چیزی در حدود ۵۰ هزار واحد از این تفاهم‌نامه برای نهاد‌های کشوری و لشکری است، تصریح کرد: شهرداری تهران با سازمان تأمین اجتماعی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی کل کشور برای ساخت به ترتیب ۱۰ هزار، ۱۵ هزار، ۲۰ هزار و هشت هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی تفاهم‌نامه منعقد کرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران تا کنون بالغ بر ۴۰۰ هزار تفاهم‌نامه برای ساخت مسکن منعقد کرده است، گفت: عمده این رقم مربوط به بخش خصوصی است.

در این زمینه «ابوذر مختاری» مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران هم درخصوص تفاهمنامه‌هایی که مدیریت شهری با نهادهای نظامی درخصوص تغییر وضعیت پادگان‌های شهر تهران داشته ، گفته است: در تعامل با نیروهای نظامی تابع سه قانون هستیم؛ قانون خروج پادگان‌ها، قانون 101 شهرداری‌ها و قانون اراضی ذخیره؛ بنابراین مطابق با این سه قانون با آنها تهاتر می‌کنیم و نگاهمان این است که کمک کنیم هم پادگان‌ها از شهر خارج شوند و هم درباره آنچه که برای نیروهای نظامی باقی مانده است، در قالب پروژه مسکن برای همان دستگاه نظامی اتفاقات خوبی بیفتد. اگر هر دستگاهی با همین اهتمامی که نیروهای نظامی از جمله ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران پای کار هستند به این حوزه وارد شوند، تحولی در موضوع مسکن تهران اتفاق خواهد افتاد و این سوداگری که در حوزه مسکن وجود دارد به پایان می‌رسد.

زاکانی نگاه خود به چنین پروژه‌هایی را ناظر بر یک هدف‌گذاری و تعریف مشخص ابراز می‌کند و معتقد است: به طور کلی آن چیزی که وظیفه شهرداری است ایجاد بسترسازی و زمینه‌سازی برای امر مهم توسعه مسکن است.

مختاری هم می‌گوید: نگاه شهرداری تهران در موضوع جهش مسکن بسیار مثبت است و تلاش داریم در حوزه مسکن تسهیل‌گری کنیم؛ از نظر ما فاصله بین سازنده تا مصرف کننده زیاد است اما در حوزه نهادها فاصله‌ها کم است.