شهرداری تهران لایحه جدیدی به شورای شهر در خصوص تصمیم گیری برای ساخت و ساز در باغات تهران ارسال کرده است .برخی از اعضای شورای شهر تهران از جزییات این طرح اطلاعی ندارند و برخی نیز تمایلی به گفت و گو در خصوص ندارند .

در این طرح برای باغات زیر750 متر سطح اشغال 40 درصد پیش بینی شده است . همچنین در این بند تاکید شده است :  هرگونه احداث بنای بلندمرتبه(12 طبقه و بیشتر) ویا سطح اشغال بیش از %30 در باغات ، با ارائه طرح امکان سنجی ، قابلیت رسیدگی در کمیسیون ماده پنج را خواهد داشت.

برخی فعالان شهری معتقدند که لایحه ارسال شده به شورای شهرتهران در صورت تصویب و اجرا چیزی از باقی‌مانده باغات تهران نخواهد ماند و میراث طبیعی شهر نابود خواهد شد.

4

گفته می شود کمیسیون شهرسازی و معماری با لایحه پیشنهادی موافق نیست . سال گذشته نیز لایحه ای در این خصوص به شورای شهر ارسال شد که با مخالفت این کمیسیون بررسی آن متوقف شد . آن زمان آرش میلانی عضو شورای پنجم شهرتهران  در خصوص لایحه شهرداری در خصوص تصمیم گیری برای ساخت و ساز در باغات تهران به اکوایران گفته بود: تجربه تلخی از مصوبه برج باغ ها وجود دارد که براساس این مصوبه 128 هکتار باغات تهران به دلیل بلند مرتبه سازی نابود شد و حتی یک نمونه یافت نمی شود که بر اساس مصوبه 30-70 باغ‌ها حفظ شده باشد بنا بر این نباید این خطا را تکرار کنیم بر اساس لایحه  پیشنهادی شهرداری تصمیم گیری برای بلندمرتبه سازی در باغات زیر 10 هزار متر به کمیسیون ماده پنج سپرده می شود که شهرداری در آن کمیسیون دست بالا را دارد و می تواند اگر این ترکیب رویکرد حفاظت از باغات را نداشته باشند مجوز بلندمرتبه سازی صادر کنند و فاجعه ای بدتر از برج باغ ها به وجود آید.

متن لایحه را در اینجا مطالعه کنید