در برنامه هفتم توسعه  ماده‌ای وجود دارد که در آن از منفک شدن دبیرخانه کمیسیون ماده 5 از شهرداری تهران صحبت شده است. این جابه جایی موافقان و مخالفانی دارد .ناصر امانی درخصوص انتقال کمیسیون ماده 5 در شهر تهران به وزارت راه و شهرسازی که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است، می گوید: اکنون تصمیمات کمیسیون ماده 5 فقط برعهده شهرداری نیست و در این کمیسیون معاونان وزارت خانه‌ها، محیط زیست و... حضور دارد و شهرداری هم دبیر و رئیس کمیسیون است و اکثریت با آنهاست و اگر سایر اعضا تشخیص دهند، می‌توانند با تغییرات برخی پرونده‌ها مخالفت کنند.

وی ادامه داد: اگر نماینده‌هایی که در این کمیسیون شرکت می‌کنند نسبت به مسائل شهری توجیه باشند و عملکرد گذشته ماده 5 را در شهرداری بررسی کنند و برخی از مجوزهایی که داده شده ، نه در این دوره در کل دوره ها به نفع شهر و منافع شهر نبوده است می تواند همین روند ادامه پیدا کنند و این کمیسیون با ریاست با و دبیری شهرداری تهران باقی بماند.

امانی با اشاره به اینکه اختلاف دیدگاه‌هایی میان شهرداری و نماینده وزارت راه و شهرسازی در صدور مجوزها بوده که این راهکار پاک کردن صورت مساله است که اختیار را به وزارت راه و شهرسازی بدهند، گفت: این تصمیم راهکار مناسبی نیست و پاک کردن صورت مساله است و باید نمایندگانی که به کمیسیون ماده 5 می‌آیند نقش واقعی خود را بازی کنند.

محمد سالاری عضو سابق شورای شهر تهران در گفت و گو با اکوایران  هم با این انتقال مخالفت کرد. او می گوید :‌علی رغم این که به بعضی از تصمیمات کمیسیون ماده پنج در دوره حاضر انتقاد دارم، منتقد جدی انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده پنج به وزارت راه و شهرسازی هستم. اداره شهر تهران توسط شهرداری و شورای شهر تهران یک کار بسیار بزرگ است و شهرداری بخش قابل توجهی از وظیفه دولت را انجام می‌دهد. اگر بنا باشد همه تصمیمات در وزارت راه و شهرسازی گرفته شود، یک خطای محض و استراتژیک است و ممکن است بعدا مسئولی مثل مسئولین کنونی شهرداری در آنجا (وزارت راه و شهرسازی ) مأموریت بگیرد و همین تصمیمات غلط گرفته شود. با تغییر جایگاه مساله حل نمی‌شود.

پیش از این طرحی در شورای شهر تهران دنبال می شد که مصوبات کمیسیون ماده 5 را شفاف سازی کند . به نظر می رسید این طرح می تواند ترمزی بر برخی از تصمیم گیری ها در این کمیسیون باشد . اما این طرح بارها از دستور کار شورای شهر تهران خارج شد .

مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مورد سرانجام طرح پیشنهادی کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تحت عنوان «الزام شهرداری تهران به اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵» به گفته است  : کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در راستای افزایش شفافیت، نسبت به ارائه این طرح اقدام کرد؛ چرا که ما به دنبال آن هستیم که در آماده کردن طرح‌های ارائه شده به کمیسیون ماده ۵ منافع عمومی در اولویت قرار گیرد و بر منافع شخصی غلبه کند.

وی با بیان اینکه در کنار شفافیت، بر اساس این طرح، شهرداری موظف می‌شود که به صورت سیستمی پرونده‌های ماده ۵ را بررسی کند، می گوید: براین اساس کمیسیون ماده ۵ در بررسی طرح‌های شهری، طرح‌های موضعی و موضوعی و همچنین بررسی پرونده‌های پلاک‌های مشخص و طرح‌های موردی با آگاهی بخشی به شهروندان و کسب نظر آنها فعال می‌شود و از حقوق شهر و شهروندان صیانت می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه امیدواریم این طرح هر چه زودتر در صحن شورا بررسی و تصویب شود؛ اما هنوز در دستور کار نگرفته است، گفت: با تصویب این طرح، شاهد قانون مداری در کمیسیون ماده ۵ خواهیم بود.