نشریه اکونومیست فهرست قابل زندگی ترین شهرهای جهان برای سال 2023 را منتشر کرده است. در این فهرست که 173 شهر جهان طبقه بندی شده شهر وین همچنان  در صدر قرار دارد.این شهرها از نظر شاخص هایی مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش، ثبات، زیرساخت ها و محیط زیست بررسی  و فهرست قابل زندگی ترین شهرهای جهان در سال 2023 را منتشر شده است .شهر وین اتریش امسال نیز همچون سال گذشته جایگاه قابل زندگی ترین شهر جهان را حفظ کرده و به دلیل زیرساخت های قابل اعتماد، فرهنگ و سرگرمی برجسته و خدمات آموزشی و بهداشتی بی عیب و نقص خود مورد تحسین قرار گرفته است.

پس از آن شهر کپنهاگ (پایتخت) دانمارک در جایگاه دوم قرار دارد و 9 شهر بعدی به ترتیب ملبورن استرالیا، سیدنی استرالیا، ونکوور کانادا، زوریخ سوییس، کلگری کانادا، ژنو سوییس، تورنتو کانادا واوساکای ژاپن + اوکلند نیوزیلند ( به طور مشترک) در جایگاه سوم تا دهم قابل زندگی ترین شهرهای جهان قرار گرفتند.

36

در حالی که دو شهر ملبورن و سیدنی استرالیا در سال‌های اخیر در این فهرست سقوط کرده بودند و سیدنی در سال های گذشته از فهرست 10 شهر قابل زندگی جهان خارج شده و ملبورن با اوساکای ژاپن در رده دهم در سال 2022 قرار گرفته بود ، اما این دو شهر بزرگ استرالیا امسال هر دو به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

کانادا نیز امسال جایگاه خوبی کسب کرد و سه شهر آن - کلگری، ونکوور و تورنتو - در بین 10 شهر برتر جهان قرار گرفتند.در همین حال، سوئیس نیز با دو شهر زوریخ و ژنو در فهرست 10 شهر قابل زندگی جهان 2 نماینده کسب کرد ؛ شهر اوساکای ژاپن نیز که امسال شاهد لغو محدودیت‌های مرتبط با کووید بوده، با رشد کمی در رتبه‌بندی فرهنگ و محیط‌زیست خود به جمع 10 شهر قابل زندگی جهان برگشته است.

دمشق سوریه، طرابلس لیبی و الجزیره الجزایر در رتبه بندی امسال در قعر لیست و به عنوان سه شهر غیرقابل زندگی جهان قرار گرفتند.10 شهر غیرقابل زندگی جهان که در انتهای این لیست قرار دارند به ترتیب عبارتند از: دمشق سوریه، طرابلس لیبی، الجزیره الجزایر، لاگوس نیجریه، کراچی پاکستان، بندر مورسبی در پاپوا گینه نو، داکا بنگلادش در کنار هراره زیمبابوه، کی یف اوکراین و  دوآلا کامرون، در گذشته قبلی اکونومیست تهران در این لیست ده شهر آخر بود که در گزارش تازه اکونومیست از این لیست خارج شده است .