سالهاست که مدیران شهری درحال انتخاب جایگزینی برای گورستان پایتخت هستند . مدت هاست که گفته می شود ظرفیت این گورستان قدیمی در حال تکمیل شدن است . سال گذشته مدیرعامل بهشت زهرا اعلام کرد که گورستان جدید پایتخت انتخاب شده 6 ماه دیگر به بهره برداری می رسد . او نام بهشت رضا را برای این گورستان انتخاب کرده بود .

اما امروز مهدی چمران به سایت روابط عمومی شهرداری تهران درخصوص جانمایی آرامستان‌های جدید پایتخت، گفته: هنوز محل خاصی تثبیت نشده است؛ در دوره گذشته دولت زمینی در جنوب شرقی شهر تهران واگذار کرده بود که البته فاصله طولانی از شهر دارد، به طوری که از بهشت زهرا (س) نیز دورتر است اما همین زمین نیز هنوز نهایی نشده است.

او ادامه داد: ما طرحی در گذشته داشتیم که در شرق و غرب تهران آرامستان احداث شود تا تمام شهروندان ناچار نشوند به جنوب شهر بروند.در شرق تهران گفتند زمین‌های خاصی هست که آب از آن به یکی از سدها منتقل می‌شود و در غرب نیز در شهرقدس و وردآورد تا عده‌ای خبر را شنیدند، قیل و قال به راه افتاد که اینجا قرار است آرامستان شود؛ لذا ما دست برداشتیم.

چمران در پاسخ به این پرسش که «آیا شورای شهر محلی را برای احداث آرامستان‌های جدید پیشنهاد داده است یا خیر؟»، خاطرنشان کرد: بنده پیشنهادی ندارم اما طبیعتاً باید در چند نقطه از تهران باشد.

اوایل خرداد ماه ما نیز علی سلاجقه ،معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اینکه ظرفیت آرامستان فعلی پایتخت رو به پایان است و آیا سازمان محیط‌زیست در جریان ارزیابی زیست‌محیطی آرامستان‌های جدید پایتخت قرار می‌‌گیرد، گفت: برای اجرای هر گونه طرحی مخصوصا در کلانشهر تهران، حتما سازمان محیط زیست در جریان کار قرار دارد و سازمان روند کار را پیگیری می‌کند. درباره جانمایی آرامستان‌های جدید پایتخت نیز مکاتبات جانمایی با سازمان محیط‌زیست انجام شده است.

اواضافه کرد: بحث جانمایی آرامستان‌های جدید شهر تهران، از سال‌های قبل مطرح بوده است و اکنون در دستور کار قرار دارد و هر زمان که شهرداری به گزینه نهایی برای جانمایی برسد و به سازمان اعلام شود، ما هم پیشنهاد مطرح شده را از جنبه‌های محیط‌زیستی به‌ویژه در بحث آلودگی منابع آب و خاک بررسی خواهیم کرد.

در دوره پنجم مدیریت شهری با هشدار درباره اینکه بهشت زهرا فقط سه سال ظرفیت دفن اموات تهرانی را دارد، به دنبال مکانی برای ساخت گورستان جدید بود.

آن زمان عبدالرضا گلپایگانی، معاون وقت شهرسازی شهرداری تهران گفته بود: «چهار آرامستان جدید در شرق، جنوب شرق، شمال غرب و غرب ایجاد می‌‌شود که در طراحی فضاهای این آرامستان‌ها، موضوع دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی در نظر گرفته خواهد شد». شورای شهر هم لایحه «مکان‌یابی، تملک و احداث آرامستان‌های جدید در شهر تهران» را تصویب کرد.

اما در دوره ششم مدیریت شهری دوباره مطالعات برای جانمایی گورستان جدید پایتخت آغاز شد . علیرضا زاکانی، شهردار تهران   درباره توسعه بهشت زهرا گفته بود «مأموریت شهرداری تهران در حوزه توسعه آرامستان بهشت زهرا(س) دوری از تمرکززدایی است و شناسایی دارایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در شرق و غرب تهران برای ایجاد آرامستان در دستور کار قرار گرفته است».

سال گذشته  مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد که یکی از آرامستان‌های جدید تهران تا شش ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرده «موضوع سایر آرامستان‌ها و توسعه آن در دستور کار است. برای ایجاد آرامستان‌های جدید نیز اقدامات خوبی در‌حال انجام است که اولین آن تا شش ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید».

تاجیک در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌ها درخصوص گورستان جدید پایتخت گفت: «قضیه بسیار ساده‌تر از این حرف‌هاست. شهرداری تهران سال‌هاست که مکلف به احداث آرامستانی جدید برای تهران شده است و در بودجه هم هرساله ردیف مشخصی برای تملک زمین و تجهیز آن برای آرامستان در نظر گرفته می‌شود. در این دوره از مدیریت شهری، با تأکید شهردار تهران موضوع احداث آرامستان جدید تهران با جدیت دنبال شد تا اینکه امروز به نتیجه رسیده است».

تاجیک درباره مکان گورستان جدید گفته بود این قطعه زمین در شرق تهران قرار دارد. کارهای مطالعاتی احداث این آرامستان به اتمام رسیده زمین آن هم تملک شده است و حتی نام آن را هم انتخاب کرده‌اند. او برای گورستان جدید از بهشت رضا نام برده بود . 7 آذر ماه تاجیک این خبر را به خبرگزاری تسنیم  اعلام کرده بود و حالا بیش از 6 ماه از وعده وی گذشته و به نظر می آید بهشت رضا را هم باید در لیست وعده های محقق نشده شهرداری اضافه کرد .