درحالی که یکی از روزنامه های صبح شایعه استعفای شهردار تهران را مطرح کرده بود ، شهردار تهران امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه تامین مسکن دانشگاهیان میان شهرداری تهران و دانشگاه امام صادق(ع) حاضرشد . 

در ابتدای این مراسم آیت الله سعدی رییس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مجموعه‌های انقلابی باید همراه با هم برای حل مشکلات مردم بکوشند و دوره‌ی مدیریت آقای زاکانی در شهرداری تهران تاکنون نوید بخش حل مشکلات مردم بوده‌است.

وی افزود:به عنوان مسئول دانشگاه امام صادق(ع) از سیاست های فرهنگی شهردار تهران و توجه وی به نخبگان در حل مشکلات شهری تشکر می‌کنم.

آیت‌الله سعدی در ادامه با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه‌ میان دانشگاه امام صادق(ع) و شهرداری تهران گفت:مسئله تامین مسکن کارکنان از معضلات ریشه‌دار دانشگاه امام صادق(ع) است و امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه‌ میان دو مجموعه این معضل قدیمی حل شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما در کشور پارک‌های علم‌و فناوری زیادی داریم، اما هیچ‌کدام از این پارک‌ها به مباحث مرتبط با علوم‌ انسانی نمی‌پردازند؛ دانشگاه امام صادق(ع) ظرفیت خوبی در این مورد دارد و با توجه ویژه شهرداری بخش شرقی دانشگاه می‌تواند تبدیل به اولین پارک علوم انسانی ایران شود.

در ادامه جلسه علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: به دنبال مدیریت پایتخت با مشارکت مجموعه‌های مختلف هستیم زیرا آنقدر مشکلات پایتخت زیاد است که یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند.

زاکانی با اشاره به سخنان رییس دانشگاه امام صادق (ع) افزود: شهرداری تهران از هر آنچه که در توانش باشد برای تامین مسکن دانشگاهیان دریغ نخواهد کرد. هم‌چنین با تصمیم کمیسیون ماده ۵ پهنه شرقی دانشگاه امام صادق(ع) بعد از سالها بلاتکلیفی تعیین وضعیت  شد و قرار است به زودی با پاکسازی منطقه این ناحیه تبدیل به یکی از تفرج‌گاه‌های تهران شود، در این پهنه شهرداری تهران می‌تواند به دانشگاه در تاسیس پارک علم‌وفناوری علوم انسانی کمک کند.

زاکانی در پایان تاکید کرد: به زودی با دریافت مجوز از وزارت علوم ۲۰۰ هکتار از مساحت پارک ولایت در تهران تبدیل به پارک‌وعلم‌و فناوری خواهد شد. بخشی از این مجموعه را نیز می‌توانیم در اختیار دانشگاه امام صادق(ع) قرار دهیم تا نخبگان آن هم‌افزا با سایر دانشگاه‌های تهران فعالیت پژوهشی کنند. 

همچنین  نشست هم‌اندیشی شهردار تهران و اساتید دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان نهمین نشست شهردار تهران با نخبگان دانشگاهی برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به چالش‌های شهری پایتخت گفت: ۲۳۷ سال، تهران پایتخت ایران است و در این دو قرن هیچ‌گاه بر اساس یک نقشه راه مشخص توسعه پیدا نکرده‌است.  به همین جهت امروز با انواع و اقسام چالش‌ها در تهران رو به رو هستیم؛ از توزیع ناعادلانه امکانات تا فرسودگی شهر. علاوه بر این، نبود نقشه‌راه برای توسعه سبب شده تهران به جز پایتختی ایران هویت دیگری نداشته باشد. 

زاکانی تاکید کرد: در مدیریت شهری هدفمان رساندن تهران به شهری الگو است، دستیابی به این هدف جز از طریق ایجاد تحول و داشتن نقشه‌راه ممکن نیست به همین جهت برای مدیریت شهری تهران چشم‌اندازی ده ساله داریم.

وی ادامه داد: ۲۲ ماه قبل وقتی مسئولیت‌مان در شهرداری تهران شروع شد با مشکلات زیادی دست به گریبان بودیم، مثلا ۷۰ هزار میلیارد تومان شهرداری تهران بدهی داشت یا در بخش امکانات با یک فرسودگی جدی رو به رو بودیم. از طرف دیگر، ۷ خط مترو به ۲۵۰۰ واگن برای حمل‌ونقل شهروندان نیاز دارد، اما اکنون در این ۷ خط ۱۱۰۱ واگن داریم که دو سوم آنها نیز باید اورهال شود .

زاکانی افزود: انباشت مشکلات در تهران طی سالیان گذشته سبب نارضایتی مردم شده‌بود به همین جهت در انتخابات‌های اخیر مشارکت شهروندان تهرانی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده‌است.

زاکانی تصریح کرد: در آغاز مدیریت شهری تنش مالی اولین چالش پیش‌روی ما بود اما ظرف ده روز با انضباط مالی از این چالش بیرون آمدیم ‌و پس از آن در سال ۱۴۰۰، ۹۹.۵ درصد منابع بودجه و در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش رقم ۱۳ همتی، ۱۴۳ درصد از منابع بودجه را محقق کردیم. 

شهردار تهران تاکید کرد: در نتیجه این اتفاق، اکثر پروژه‌های شهری با یک رشد تصاعدی آغاز به کار کرد.به عنوان مثال برای بهسازی معابر پایتخت سال گذشته ۷۵۰ هزار تن آسفالت در کف خیابان‌ها ریخته شد و با افزایش ظرفیت تولید این رقم تا پایان امسال به یک میلیون و هفتصد هزار تن خواهد رسید.هم اکنون یک بزرگراه و دو آزاد راه در حال احداث است که یکی از این آزادراه‌ها امسال و دیگری در سال بعد افتتاح خواهد شد. 

زاکانی در ادامه گفت : به طور کلی، اکنون در تهران ۳۰۰ پروژه با اعتبار ۴۰۰ هزار میلیارد تومان فعال است که بخشی از منابع این پروژه از طریق مولدسازی سرمایه‌ها و بخشی دیگر به‌وسیله مشارکت با دستگاه‌های مختلف تامین می‌شود. علاوه بر این، طی ماه‌های گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پایمال شده شهرداری را احیا کرده‌ایم. این رقم نیز صرف پیشبرد پروژه‌های شهرداری تهران خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود:نگاه ما در مدیریت شهری متفاوت با نگاه پیشینیان است و خود را نسبت به تمامی مسائل مرتبط با تهران مسئول می‌دانیم، به عنوان نمونه معاونت فرهنگی اجتماعی پیشین شهرداری تهران اعتیاد را یک سبک زندگی می‌دانست اما در دوره جدید با تشکیل قرارگاه اعتیاد به دنبال حل این مشکل در تهران بودیم.

وی ادامه داد: تهران ۱۴ هزار معتاد متجاهر دارد؛ سال گذشته شهرداری تهران در مراکز خدماتی خود ۵ هزار تخت برای پذیرایی و حفاظت از معتادان ایجاد کرده‌است. البته مسئولیت ما به همین‌جا ختم نمی‌شود و پس از ترک اعتیاد معتادان در این مراکز، سعی می‌کنیم با ایجاد اشتغال آنها را به زندگی برگردانیم.