«تهران همیشه تمیز» به خاطره ها پیوسته ، مدت هاست که شهروندان تهران ازنظافت شهرگلایه دارند .  بر اساس آخرین آماری که از میزان تماس ها با سامانه 137 منتشر شده حوزه خدمات شهری بیشترین دلیل تماس شهروندان تهرانی با سامانه پیام های خدمات و فوریت های شهری است .براساس این گزارش های منتشر شده نظافت معابر،کوچه ها در اردیبهشت ماه امسال موضوع 6776 تماس با شهرداری تهران بوده و لایروبی جوی و جمع آوری زباله و ضایعات در رتبه های بعدی قرار دارند .در فروردین ماه امسال نیز 4 هزار و 806 نفر به دلیل نظافت معابر با 137 تماس گرفته اند .

اصلاح

موضوع تماس 3822 شهروند تهرانی در این ماه با سامانه 137 لایروبی جوی خیابان بوده است .دراسفند ماه که شهرداری فراخوان کاشت نهال رایگان در خانه ها را مطرح کرده بیشترین تماس با 137 به کاشت نهال در خانه و باغچه اختصاص داشته و نظافت معابرو کوچه ها با 7005 تماس در رتبه بعدی درخواست های مردمی قرار گرفته است .

37

در بهمن ماه سال گذشته که تهران به دلیل بارش برف قفل شده و خاطره 5 شنبه برفی تهران در حافظه تهرانی ها ماندگار شد شن و نمک پاشی در خیابان و کوچه بیشترین درخواست مردم از شهرداری تهران بود و نظافت کوچه با 4 هزار و 877 تماس در رتبه بعدی درخواست های مردمی قرار گرفت .در ماه نظافت معابررتبه چهارم درخواست مردمی را داشت ،شن پاشی و هرس درختان رکورد تماس های مردمی را زدند . در این ماه 4هزار 639 تماس با سامانه 137 با موضوع نظافت گرفته شد .در آذرماه اما بیشتر تماس باز هم با 7645 تماس به نظافت معابر اختصاص یافت . در آبان ماه 6295 تماس به نظافت معابر و در مهر ماه نیز تهرانی ها 6880 تماس با این موضوع با سامانه 137 داشتند .

39

در شهریور و مرداد رکورد تماس با موضوع نظافت معابر شکسته می شود و در شهریور 8 هزار 198 تماس و مرداد 8 هزار 415 تماس گرفته می شود . هرچند در این دو ماه رتبه نخست تماس های مردمی به لایروبی جوی ها اختصاص داشته است .در تیرماه 6 هزار و60 تماس را به خود اختصاص داده است .در خرداد ماه این رقم به 2 هزار 308 تماس می رسد که باز هم سرلیست موضوعات پردرخواست مردمی از شهرداری است و کاهش تعداد تماس می تواند با هک سامانه های شهرداری در ارتباط باشد .

38

در اردیبهشت ماه 4هزار 238 تماس و فروردین ماه سال 1401 هم 3 هزار و 978 تماس با مووضع نظافت معابر شهر با شهرداری تهران گرفته شد .

مهدی بابایی نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص گلایه برخی از شهروندان از وضعیت نظافت محله و معابرشهری به اکوایران می گوید :‌ ابلاغی به سازمان پسماند در حوزه نگهداشت شده که با توجه به فصل گرما به صورت ویژه به نظافت معابرتوجه شود . این  نقطه ضعف و نقد منصفانه ای است که باید دقت نظرویژه از سوی مدیریت شهری به آن شود .وی ادامه می دهد: کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هم در نامه ای به معاونت خدمات شهری متذکر شده که موضوع نگهداشت شهر را در اولویت قرار دهند و به صورت دائمی برحسن انجام آن نظارت داشته باشند . همچنین چند روزی  است  نظارت دوره ای توسط معاونت خدمات شهری و سازمان پسماند آغاز شده تا نقاط ضعف احصا و برطرف شود تا دیگرشاهد ضعف در این حوزه نباشیم .

بابایی ادامه می دهد :‌یکی از موضوعاتی که باعث ضعف در این حوزه شد عدم اصلاح آنالیزها بود به طور مثال اجازه ماشین خدمات شهری جمع آوری زباله 9 میلیون تومان در ماه صورت وضعیت می شد در حالی که در کرایه خودروی سواری ماهیانه 15 میلیون تومان است و کرایه این ماشین ماهی 36 میلیون تومان و به همین دلیل عدم اصلاح آنالیزها در حوزه خدمات شهری پیمانکارها آن تعداد ماشین آلات و نفرات لازم را تامین نکرده و باعث افت کیفیت شده بود و اتفاق  بسیار مهمی که در ابتدای سال رخ داد اصلاح آنالیزها بود و امیدواریم دیگر در این حوزه بهانه ای از سوی پیمانکاران مطرح نشود هرچند که دلایل آنها دلایل درستی بود و 5 سال بود که آنالیزها اصلاح نشده بود .  

مدتی پیش نیز سخنگوی شهردارتهران در نشستی خبری درخصوص نگهداشت شهر گفته بود :‌ نگهداشت شهر یک موضوع جدی و اولویت دار برای مدیران شهری است چرا که مستقیما با رضایتمندی مردم ارتباط دارد. در مقایسه با سال گذشته و سال قبل از آن مسیر رشد و پیشرفت را داشته ایم و گزارش های مردمی نیز این وضعیت را نشان می دهد اما همچنان با وضعیت‌ ایده آل یک فاصله جدی داریم.

36

مطهرمحمدخانی بیان کرد: براساس سامانه ۱۳۷ که لینک آن در سامانه «تهران من» است تصاویر گرفته می شود و عکس از سوی پیمانکار و مدیریت شهری برای شهروند فرستاده می شود و آن مسأله باید از طرف فرد تماس گیرنده تایید شود و در واقع قبل و بعد از اتفاق را در سامانه داریم.

گلایه از تمیزی شهر مربوط به این دوره از مدیریت شهری نیست . در دوره گذشته باز هم تهرانی ها از تمیزی شهر راضی نبودند . آن زمان رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران به عنوان یک شهروند نظافت شهر را تایید کرده و گفته بود :‌علت این است که ما در مورد یک شهر ۷۰۰ کیلومتری صحبت می‌کنیم و اگر در یک معبری زباله انباشته شده باشد، نمی‌توان گفت: تهران کثیف است؛ لذا شهر تهران از بسیاری از شهر‌های کشور تمیزتر است، زیرا در اکثر شهر‌ها روزی یکبار زباله جمع‌آوری می‌شود و در تهران بعضی از نقاط روزی سه بار زباله جمع‌آوری می‌شود. میزان هزینه‌ای که شهرداری برای جمع‌آوری پسماند از زباله انجام می‌دهد، غیر استاندارد است و علت آن هم تولید زباله غیر استاندارد است.

او معتقد بود که  تولید زباله در تهران خارج از عرف جهانی است،شهرداری بیش از حد جمع‌آوری زباله می‌کند و این کار رفتار شهروندان را تغییر می‌دهد، چراکه همین که می‌بینند هر زمانی زباله را بیاورند، جمع‌آوری می‌شود، به راحتی تولید زباله می‌کنند؛ لذا از همه شهروندان می‌خواهم به پاکیزگی شهر کمک کنند و تلاش کنیم که زباله کمتری تولید کنیم.