علیرضا زاکانی در آئین افتتاح کارخانه تولید آسفالت شهرداری تهران با اشاره به این که  تهران با ۲۳۷ سال سابقه پایتختی در کنار همه خوبی‌ها و افتخارات عقب افتادگی‌هایی هم دارد که این عقب افتادگی‌ها مردم این شهر را آزار می‌دهد. لذا مدیریت شهری یکی از وظایف اساسی خود را توجه به کیفیت زندگی شهروندان تهران می‌داند گفت :‌ امروز تهران از ترافیک، آلودگی هوا، بی مسکنی و بدمسکنی در آزار است. کیفیت معابر فاصله معناداری با شرایط مطلوب دارد؛ اما امروز مفتخریم در شصتمین پویش امید و افتخار افتتاح را به موضوع کارخانه تولید آسفالت اختصاص دادیم که به رفاه مردم، محیط زیست و چهره شهر مربوط است. اگر شعار عدالت داده شد امروز شاهد هستیم که این مسیر دنبال می‌شود به شکلی که نه تنها در معابر بزرگ بلکه در کوچه پس کوچه‌های این شهر نیز خدمات را گسترش دادیم.

شهردار تهران ادامه داد: به واسط نبود کارخانه‌های معتبر و مناسب و امکانات مالی سالانه کمتر از نصف نیاز شهر در معابر آسفالت ریزی داشتیم در حالیکه امروز هدف‌گذاری برای سال جاری ۱.۵ میلیون تن تولید آسفالت است که یک سوم آن در ۲۴ معبر بزرگ و دو سوم آن در معابر میان مقیاس و کوچک مقیاس خواهد بود تا شرایطی ایجاد شود که مردم در دسترس بودن این خدمات را با همه وجود خود لمس کنند.

زاکانی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه تلاش شده از سال گذشته کارخانه‌های فرسوده تولید آسفالت پاکسازی و نوسازی شوند، اظهارکرد: کارخانه‌ای که امروز به صورت همزمان در منطقه ۱۸ جمع‌آوری می‌شود با کارخانه‌ای مدرن و ممتاز جایگزین خواهد شد. قطعا نمی‌شود در تهران کار کنیم و با آلودگی هوا و محیط زیست کاری نداشته باشیم. لذا دو کارخانه خوب با ظرفیت تولید ۲۴۰ تن با حداقلی از آلودگی که قابل اغماض است و با بهترین کیفیت خریداری شد و با زمان‌بندی دقیقی امروز به بهره برداری رسید.

زاکانی ادامه داد: همزمان کارخانه‌ای در شرق تهران در حال آماده سازی است، در غرب تهران پنج کارخانه آسفالت داشتیم که با احتساب کارخانه قدیمی که امروز جمع‌آوری می‌شود در مجموع در تهران شش کارخانه تولید آسفالت داریم. بی تردید رفاه مردم برای ما موضوعیت دارد. ۲۱ ماه قبل تا به امروز حدود ۱.۵ میلیون تن آسفالت تولید شده که در تلاشیم این میزان به یک رویه تبدیل شود تا سالانه ۱.۵ میلیون تن آسفالت در شهر تهران ریخته شود.

علیرضا زاکانی در حاشیه افتتاح کارخانه تولید آسفالت شهرداری تهران در جمع خبرنگاران هم گفت: برای کارخانه‌ای که امروز به بهره برداری رسید تمام جنبه‌های محیط زیستی را در نظر گرفته و با توجه به اینکه تهران نیازمند این است که حداقل سالانه ۱۰ درصد معابر آن ترمیم و آسفالت ریزی شود به بهره برداری رسیده است و امیدواریم به صورت سالانه ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ترمیم معابر تهران تولید کنیم.

وی افزود: در گذشته به صورت میانگین، سالانه نصف نیاز تهران تولید آسفالت داشته‌ایم اما در سال گذشته ۷۵۰ تن آسفالت تولید و در معابر تهران مورد استفاده قرار گرفت. امیدواریم با کیفیت مناسبی ۱.۵ میلیون تن آسفالت سالانه را برای ترمیم معابر تهران تولید کنیم.

شهردار تهران در خصوص میزان آلایندگی کارخانه‌های تولید آسفالت گفت: شرایط محیط زیستی این کارخانه‌ها به حدی مناسب است که از تعبیر کارخانه دوستدار محیط زیست برای آنها استفاده می‌کنیم. آلایندگی این کارخانه در حد یک اتوبوس است که قطعا با توجه به نیاز تهران برای ترمیم معابر این میزان از آلایندگی قابل اغماض است.

کارخانه آسفالت تهران

عباس شعبانی در آئین افتتاح کارخانه تولید آسفالت شهرداری تهران در قالب شصتمین پویش امید و افتخار، گفت: چهار تحول اساسی از سوی شهردار تهران برای شهر تهران در نظر گرفته شده که یکی از آنها تحول در کالبد شهر بود که از اولین موارد این تحول می‌توان به موضوع آسفالت ریزی اشاره کرد که با افتتاح این کارخانه در حقیقت دو وظیفه قانونی شهرداری تهران محقق می‌شود. با افزایش تولی،  آسفالت کاری درست و قانونی که موجب رضایت شهروندان نیز خواهد بود، انجام می‌شود.

وی افزود: مجموع ۱۱۰ میلیون متر مربع معابر موجود در تهران که معادل بزرگراهی به طول ۵۰۰۰ کیلومتر و عرض ۲۲ متر است در حقیقت حجم بزرگی از نگهداشت را شکل می‌دهد که خود پروژه‌ای بزرگ محسوب می‌شود و بناست هر ۱۰ سال یکبار این معابر نگهداشت و مرمت شوند.

معاون شهردار تهران دامه داد: اقتصاد این کار سه تا چهار هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و همین موضوع نیز باعث شده حرف و حدیث‌های بسیاری حول و هوش موضوع آسفالت ریزی در تهران وجود داشته باشد. بالغ بر ۲۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در این موضوع سهیم هستند و بیش از ۱۳۰۰ دستگاه به صورت شبانه روزی مشغول کار هستند که حجم زیادی را شامل می‌شود.

کارخانه آسفالت تهران

به گفته وی، در حال حاضر نیز ۱۷۰ اکیپ آسفالت ریزی در مناطق ۲۲ گانه تهران، مشغول کار هستند. کارخانه‌های موجود نیاز ۱.۵ میلیون تنی آسفالت مورد نیاز تهران را نمی‌توانستند تولید کنند. لذا عقب ماندگی ایجاد شده بود که با احداث این دو کارخانه می‌توانیم برای تأمین سالانه ۱.۵ میلیون تن آسفالت اقدام کنیم.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه چند روزی است این کارخانه تولید خود را آغاز کرده است، افزود: شهرداری تهران می‌توانست کارخانه‌ای با کیفیت دیگری و ارزانتر احداث کند؛ اما با توجه به دستور شهردار تهران برای احداث کارخانه‌ای با کمترین آلایندگی بیش از ۸۰۰ «بگ فیلتر» در این کارخانه مورد استفاده قرار گرفته و آلودگی و آلایندگی بسیار کمی دارد و بیش از یک اتوبوس آلایندگی ایجاد نمی‌کند که امتیاز مثبتی قلمداد می‌شود.

شعبانی تاکید کرد: این کارخانه از کارخانه‌های دوستدار محیط زیست است. این در حالیست که در کشورهای پیشرفته در مرکز شهر کارخانه تولید آسفالت دارند و بعضا فاصله این کارخانه تا بیمارستان ۱۰۰۰ متر است. لذا احداث این کارخانه اقدامی ارزشمند خواهد بود.