امسال تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران را به حدی می رسانیم  که در طول تاریخ اتوبوسرانی تهران سابقه نداشته است، پرونده 7 خط متروی تهران امسال بسته می شود .این تنها دو وعده ترافیکی شهردار تهران در نشست خبری امروزش (12 تیرماه) با اهالی رسانه بود . تکمیل خطوط مترو، همراهی دولت ،اتوبوس دست دوم خارجی و تراموا مانند همیشه محور سوالات خبرنگاران بود.

مسافران اتوبوسی که این روزها گرما و شلوغی اتوبوس های فرسوده را تجربه می کنند مدت هاست منتظر تحقق وعده های حمل و نقلی شهردار تهران هستند . سال گذشته قرار بود تعداد اتوبوس های تهران به 5 هزار و 500 دستگاه برسد . اما امروز شهردار تهران اعلام می کند تهران 2 هزار و 600 اتوبوس دارد .او اما قول می دهد تعداد اتوبوس های فعال تهران را تا پایان امسال به اندازه ای برساند که در طول تاریخ اتوبوسرانی سابقه نداشته است .

98

دفاع شهردار از ورود اتوبوس های دست دوم خارجی 

علیرضا زاکانی درخصوص مخالفت سازمان حفاظت با ورود 350 اتوبوس یورو 4 هم گفت: عمده اتوبوس‌هایی که همین حالا در شهر تهران تردد می‌کنند، از استاندارد یورو ۴ هم پایین‌تر هستند، ولی در حال حاضر در حال بازسازی اساسی بخشی از این اتوبوس‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم ۵۰۰ دستگاه اورهال‌شده را تا اول مهر وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران کنیم. تهران به ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد، این در حالی است که در ابتدای دوره کنونی مدیریت شهری، تنها یک هزار و ۸۶۰ اتوبوس تحویل گرفتیم، در حالی که دوره چهارم مدیریت شهری ۳ هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس به دوره پنجم یعنی دوره قبل تحویل داد، اما خود اعضای شورا در دوره قبلی از آقای علیخانی گرفته تا آقای هاشمی، گفته‌اند که در آن دوره در طول چهار سال حتی یک اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه نشد. در دوره ششم مدیریت شهری یعنی در ۲۲ ماه گذشته، ۳۶۰ دستگاه اتوبوس به صورت نوسازی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده است، نزدیک ۴۰۰ دستگاه اتوبوس را نیز بازسازی کرده و تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان پایتخت را به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسانده‌ایم. اکنون هم برنامه داریم تا پایان همین امسال تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران را به حدی برسانیم که در طول تاریخ اتوبوسرانی تهران سابقه نداشته است.

به گفته شهردار تهران ناوگان اتوبوسرانی تهران در بهترین وضعیت خود در سال ۱۳۸۹، ۴ هزار و ۹۴۰ اتوبوس داشته است، ولی در تلاش هستیم تعداد اتوبوس‌های ناوگان تهران تا پایان همین امسال یعنی در یک بازه زمانی دو‌ سال و نیمه مدیریت شهری ششم، از این تعداد عبور کند؛ به نحوی که تا پایان سال یک هزار و ۲۶۰ اتوبوس نوی تولید داخل و حداقل ۵۰۰ اتوبوس بازسازی‌شده به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ اتوبوس موجود اضافه خواهد شد و تعداد دیگری اتوبوس نیز از طریق واردات یا با قراردادهای جدیدی که با شرکت‌های داخلی بسته می‌شود، وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خواهد شد

 علاوه بر این که قانون بودجه ۱۴۰۲ به ما اجازه داده که واردات اتوبوس دست دوم را انجام دهیم، از هیات دولت برای واردات یک هزار دستگاه اتوبوس مجوز گرفته‌ایم. براساس این مجوز نیز در بدترین وضعیت قرار است اتوبوس یورو ۴ و یورو ۵ وارد کنیم که بین سه تا پنج سال کار کرده‌اند و قطعا به سراغ واردات اتوبوس‌هایی با ده سال ساخت نخواهیم رفت. همچنین تعهد داریم اتوبوس‌هایی را وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران کنیم که تست‌های محیط‌زیستی را پاس کنند. قطعا اتوبوس‌هایی دست دومی که وارد کشور خواهد شد، کیفیت بیشتری از عمده اتوبوس‌های فعلی در حال تردد در تهران خواهد داشت، ما برنامه داریم تعداد اتوبوس‌های فعال در ناوگان تهران را به حدی بالا ببریم که شرایط برای رفاه و آسایش شهروندان فراهم کنیم.پاسخ ما به دوستان سازمان محیط‌زیست این است که در حال حاضر خدمتی که در ناوگان اتوبوسرانی تهران ارائه می‌کنیم، اولا کافی نیست و ثانیا با استفاده از اتوبوس‌هایی است که قطعا آلاینده‌تر از اتوبوس‌های کارکرده‌ای است که آنها را وارد کشور خواهیم کرد.

زاکانی یادآور شد: واردات اتوبوس کارکرده یک برنامه کمکی در کنار سایر برنامه‌هایی است که برای نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران داریم. همچنین به شدت به دنبال برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت هستیم و امیدواریم الگوهای برقی را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در آینده نزدیک توسعه دهیم. در دوره قبلی یک ریال از پول خرید این اتوبوس‌ها را ندادند و تمام آنها را ما خودمان قرارداد بستیم و خودمان خریدیم، البته صحبت‌هایی با تولیدکنندگان کرده بودند، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته بودند. در دوره قبلی مدیریت شهری، هیچ اتوبوسی وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران نشد، همان‌طور که برای نهایی کردن قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو هم سال‌ها حرف زدند، اما هیچ‌ کاری انجام ندادند.

سهم خودروهای شخصی از ترددهای درون شهری

در این نشست خبری ،شهردار تهران با تأکید بر اینکه امروز ۳۴ درصد ترددها در حوزه حمل و نقل عمومی است و ۷۰ درصد توسط خودروهای شخصی صورت می‌گیرد، افزود: در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی و کمبود هستیم و فاصله معناداری با وضع مطلوب وجود دارد. در حمل و نقل معتقدیم هزینه سرمایه گذاری مهم است و امیدواریم شرایط در این حوزه تغییر کند و در پایان این دوره مدیریت شهری سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد و سهم خودروهای شخصی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

زاکانی ادامه داد: از سوی دیگر در تلاش هستیم میزان جابجایی و تقاضای سفر را تغییر دهیم و این کار از طریق افزایش دسترسی‌ها به خدمات با استفاده از هوشمندسازی انجام می‌شود. در حقیقت می‌خواهیم با بهره گیری از هوشمندسازی خدمات را در دسترس شهروندان قرار دهیم تا از این طریق شاهد کاهش تقاضای سفر در شهر باشیم.در بخش سوم نیز سیاست ما برقی سازی حمل و نقل عمومی است. رفتن به مسیری که حمل و نقل عمومی را برقی سازی کند.

وی تاکید کرد: به این ترتیب با کاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی و افزایش ارائه خدمات، رساندن سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و برقی سازی حمل و نقل عمومی به عنوان سه گام اساسی تلاش خواهیم کرد تا دو معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران را مرتفع کنیم. برای هر بخش حمل و نقل عمومی برنامه‌های مفصلی را طراحی کرده‌ایم. همچنین در بخش مترو اتوبوس، مینی‌بوس، ون، تاکسی، موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه بسته‌هایی را ایجاد می‌کنیم که ما را به اهدافمان برساند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نظم و ساماندهی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد، افزود: امیدواریم با طراحی‌های انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی گره‌های بزرگی که در ظاهر غیر قابل حل هستند را بازگشایی کنیم. در هر بخش برنامه ریزی دقیقی انجام داده‌ایم که توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان آن به عنوان محور اصلی قرار گرفته است.

وی افزود: ما هفت خط مترو را تحویل گرفتیم که در این هفت خط ۲۵۳ کیلومتر به همراه ۱۴۰ ایستگاه قرار داشت. لذا اولویت را به هفت خط موجود دادیم در حالیکه برای تهران ۱۱ خط مترو طراحی شده است. البته هفت خط مترو ناقص بود و مطالعات ما نشان می‌داد با تکمیل این هفت خط ۶۰ درصد مطلوبیت مترو ایجاد می‌شود. لذا اولویت را تکمیل خطوط فعلی قرار دادیم. بر همین اساس ۱۴ کیلومتر خط مترو افزایش پیدا کرد و ۱۰ ایستگاه به بهره برداری رسید.

به گفته زاکانی، در سال جاری نیز ۲۲ کیلومتر در خطوط ۴، ۶ و ۷ به همراه ۱۳ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد که به جز این ۲۲ کیلومتر ۲۰ کیلومتر خط پرند نیز امسال افتتاح می‌شود و به این ترتیب راه آهن حومه‌ای به صورت پیوسته به بهره برداری می‌رسد.

شهردار تهران ادامه داد: در پایان امسال ۲۲ کیلومتر داخل شهر و ۲۰ کیلومتر خارج شهر به بهره برداری می‌رسد. پایان امسال تکمیل هفت خط را اعلام می‌کنیم ولی این خطوط بخش‌های توسعه‌ای داشتند که کار آنها امسال آغاز می‌شود و امیدواریم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط ۴ و ادامه خط ۲ به سمت ترمینال شرق را شروع کنیم که زمان اتمام آنها نیز حداکثر دو سال پیش بینی شده است.

خط 9 مترو دو طبقه است 

زاکانی با تأکید بر اینکه چهار خط جدید نیز در کنار این توسعه‌ها داریم که خط ۱۰ امسال شروع شده و حفاری آن از ماه آینده آغاز می‌شود، افزود: خط ۹ نیز هفته آینده تفاهم‌نامه آن به امضاء می‌رسد که به صورت دو طبقه اجرایی می‌شود و خط ۱۱ و ۸ نیز سال آینده آغاز خواهند شد. به این ترتیب هم خطوط فعلی تکمیل و هم خطوط جدید آغاز می‌شوند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه حرکت برای بازسازی و افزایش واگن‌ها نیز به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: امروز واگن‌های (دی سی) که در خطوط شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۲۹ رام از این نوع وجود دارد بازسازی و ارتقاء پیدا کرده‌اند. در گذشته دو رام از این نوع قطارها بازسازی شده بود؛ اما برای اولین بار بازسازی و ارتقاء آنها تحت عنوان قطارهای «دی سی پلاس» انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازسازی ۶ رام قطار مترو از ۲۹ رام قطار وعده شده، صورت گرفته و امروز وارد شبکه می‌شوند، یادآور شد: این در حالیست که اگر بخواهیم این قطارها را خریداری کنیم هزینه ۳۵۰ میلیارد تومانی در بر دارد ولی بازسازی کامل آن ۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد. لذا مقرر شد کلیه قطارها شامل ۴۲ رام قطار (ای سی) نیز نوسازی شود.

زاکانی تاکید کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن بنا بود برای تهران در نظر گرفته شود که از سال ۹۵ باقیمانده بود که در سال گذشته با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت به گونه‌ای پیشرفت که امروز دولت تعهدات خود را به صورت ۱۰۰ درصدی عمل کرده و ۱۵ درصد پیش پرداخت را به ما به صورت تسهیلات داده است و امیدواریم در بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز شود و مقرر شد با همین پیش پرداخت ۱۶۱ واگن دیگر نیز به ۶۳۰ دستگاه قبلی اضافه شود که این قطارها پس از تولید در داخل کشور گسترش آنها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ناظر بر تولید داخل از ۱۱۳ واگن تولید ملی، هفت واگن آن در حال آماده شدن است که این واگن‌ها با همکاری واگن سازی، جهاد دانشگاهی، مپنا و بخش خصوصی انجام خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: امروز ۲۷۰ کیلومتر خطوط مترو با ۱۵۰ ایستگاه و ۱۵۰۰ واگنی داریم که از ۱۵۰۰ واگن ۲۸ واگن از رده خارج شده و دو سوم آن نیز باید بازسازی شود. لذا اولویت را در بازسازی گذاشتیم که علاوه بر بازسازی، ارتقاء نیز در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تهران ادامه داد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵، ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده اما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یعنی ظرف مدت ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن بازسازی و تحویل شده، ۴۲ واگن در حال بازسازی است و تا پایان خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن بازسازی و تحویل خواهد شد تا رکورد بیش از ۱۵ سال گذشته را بزنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح مدیریت شهری برای بخش اتوبوسرانی نیز اشاره کرد و افزود: در اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوسرانی داریم که از این تعداد ۳۰ درصد خطوط، ۷۰ درصد مسافران را جابجا می‌کنند. لذا در اولین مرحله مهندسی خطوط را در دستور کار قرار دادیم.

اتوبوس شرکت واحد

تهران چند اتوبوس دارد ؟

زاکانی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه ما در ابتدای دوره مدیریت شهری ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم که تا به امروز ۳۶۰ اتوبوس جدید به مجموعه اضافه کردیم، گفت: از این تعداد اتوبوس‌های جدید ۱۷۲ اتوبوس از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ظرفیت‌های شهرداری خریداری شده است.

وی با بیان اینکه در راستای برقی سازی خط یک «بی آر تی» به «تراموا» تبدیل خواهد شد، گفت: مطالعات این تغییر انجام شده و تفاهم‌نامه آن نیز هفته آینده منعقد می‌شود که خط یک «بی آر تی» از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر تحت پوشش تراموا قرار گیرد و برآورد سالانه ما این است که ۵۵ میلیون مسافر با تراموا جابجا شوند.

زاکانی همچنین از تغییر الگوی بهره مندی از بی آر تی خبر داد و اظهار کرد: تا پایان شهریور ۵۰۰ اتوبوس بازسازی شده وارد ناوگان می‌شود که ۴۰۰ دستگاه ملکی و ۱۰۰ دستگاه خصوصی است.

وی با بیان اینکه تا کنون قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس را منعقد کردیم که مقرر شده ۱۲۶۰ اتوبوس تا پایان سال تحویل شود، گفت: از این میان ۵۰۰ اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه نیز مینی بوس است.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران به ۱۰ الی ۱۱هزار اتوبوس نیاز دارد، ادامه داد: ما به شدت به دنبال برقی سازی اتوبوس‌ها هستیم که با مجموعه‌های دیگر نیز وارد رایزنی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال طراحی الگوی جدیدی در حمل و نقل عمومی هستیم که ون هم در این الگو نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: با وزارت صنعت تفاهم خرید ۳۰ هزار ون ۱۴ نفره را داشتیم که با ورود این ون‌ها قابلیت نزدیک به ۱۰ هزار اتوبوس ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه گشایش جدی در حوزه حمل و نقل برای اول مهر ماه خواهیم داشت، گفت: مطالعات خط ۱۰ بی آر تی برای بزرگراه همت در حال انجام است.

وی همچنین از نوسازی ۵۰۰۰ تاکسی تا کنون خبر داد و گفت: رایزنی برای ورود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در حال انجام است و همچنین موضوع حمل و نقل هوشمند و ترکیبی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم به زودی سامانه‌هایش طراحی شود و تا آخر سال افتتاح شود.

وی همچنین از ساماندهی حمل و نقل بار خبر داد و گفت: از ۱۰۰ درصد باری که وارد تهران می‌شود ۳۰ درصد بدون مصرف در تهران جابجا می‌شود که باید این موضوع ساماندهی شود و در کل هدف ما این است که ۷۰ درصد مسافرت‌ها در تهران با حمل و نقل عمومی انجام شود و در حوزه معلولیت و جانبازان نیز در حال خریداری ۴۰ ون جدید هستیم.

زاکانی در پاسخ به سوالی درباره عدم استفاده از کولر در خطوط اتوبوسرانی و تاکسی‌ها گفت: قاعدتا استفاده از کولر باید انجام شود و این موضوع را دنبال خواهیم که که شهروندان بتوانند از این مواهب بهره بگیرند.

وی افزود: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. بخشی از طریق بازسازی اتوبوس‌ها دنبال می‌شود. ۱۰۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس صورت می‌گیرد، به طوریکه ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های مشغول فعالیت بازسازی می‌شوند و ۵۰۰ دستگاه نیز به صورت جدید پس از بازسازی وارد ناوگان خواهند شد. امیدواریم از این مسیر خدمات خوبی ارائه کنیم. همچنین در مترو سرفاصله‌ها را کاهش دهیم و در اتوبوسرانی نیز خدمات بهتری را ارائه دهیم.

خاتم خط 10 مترو را می سازد 

 علیرضا زاکانی در ادامه نشست خبری خود در خصوص نحوه تأمین درآمد مالی احداث خط ۱۰ مترو که قرار است توسط قرارگاه خاتم الانبیاء انجام شود و اشاره یکی از خبرنگاران به پرونده «رسا تجارت»، گفت: هر پولی که برای شهر باشد پس می‌گیریم و بهتر است که یک جلسه را به این موضوع اختصاص دهیم که ببینید چگونه پول‌های شهر دارد بر می‌گردد اما موضوع خیلی فراتر از این ماجرا است و ما سعی داریم منابع را از طریق مولدسازی و مشارکت تامین کنیم به گونه‌ای که در آینده نزدیک شاهد احداث تونل ۹ کیلومتری در حوزه فنی عمرانی خواهید بود که از طریق مولدسازی انجام خواهد گرفت.

به گفته شهردار تهران، مترو به تنهایی خودش ظرفیت زیادی دارد که می‌تواند استفاده شود به گونه‌ای که شروع خط ۱۰ مترو در مروارید شهر است و ما در آنجا ۲۵ هکتار زمین داریم که می‌توانیم با استفاده از فضاهای سطحی نسبت به تأمین منابع این خط اقدام کنیم و این در حالیست که ما میزان تحقق بودجه‌مان در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بوده و باید بگویم که ما از بدهی‌ها فرصت خلق کردیم و با پرداخت بدهی‌هایمان مجددا پول به شهر تزریق کردیم و قرار است خط ۱۰ و ۱۱ مترو توسط قرارگاه خاتم الانبیاء، خط ۱۱ توسط مپنا و خط ۸ نیز با پشتیبانی شرکت خارجی و بخش خصوصی احداث شود.

وی خطاب به رسانه ها تأکید کرد: دقت داشته باشید که راه اندازی این خطوط هزینه بر است. به گونه‌ای که ساخت هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که امسال می‌خواهیم ۲۲ کیلومتر را به غیر از خط متروی پرند مورد بهره برداری قرار دهیم. هر چند که برخی‌ها می‌گویند ساخت این خطوط ده‌ها یا صد سال طول می‌کشد اما باید بگویم که هدف‌گذاری ما سال ۱۴۱۰ است.

زاکانی با بیان اینکه از سال گذشته یک روشی را برای تأمین منابع مترو ابداع کردیم و آن هم تعیین ۱۴ منطقه به عنوان پشتیبان مترو بود، گفت: مثلا در خط ۶، پشتیبان منطقه ۶ بود و یا اورهال این شش رام قطار با پشتیبانی منطقه یک صورت گرفت و باید بگویم که همه ما در شهرداری می‌دویم تا کارها به خوبی انجام شود.

وی در خصوص هوشمندسازی نیز با بیان اینکه هوشمندسازی که ما در شهرداری مد نظر داریم از یک اپلیکیشن ساده فراتر است، اظهار کرد: ما می‌خواهیم سفر ترکیبی بار و مسافر را داشته باشیم یعنی مسافر بداند که برای رسیدنش به مقصد از چه نوع حمل و نقل عمومی استفاده کند. مثلا از کدام ایستگاه مترو خارج شده و یا سوار کدام خط اتوبوس شود که کار بسیار پیچیده‌ای است که تا کنون سابقه نداشته است.

زاکانی در خصوص وضعیت اتوبوسرانی نیز با بیان اینکه بالاترین میزان اتوبوس فعال در شهر مربوط به سال ۸۹ بود که ۴۹۵۰ اتوبوس فعال بودند، گفت: حالا ما در نظر داریم از این تعداد عبور کنیم و با قراردادهایی که منعقد کردیم امیدواریم تا پایان سال به وضعیت خوبی برسیم و در سال آینده نیز این شرایط را دنبال می‌کنیم اما دقت داشته باشید که حمل و نقل تهران در دوران کرونا پسرفت کرد و امروز نیاز داریم که کاستی‌ها و بی توجهی‌ها را جبران کنیم.

25

22

24

نمی خواهیم پولمان را پس بگیریم 

وی در خصوص انتشار نامه‌ای در فضای مجازی مبنی بر پس دادن ودیعه ون‌ها از سوی وزارت کشور گفت: ما نامه‌ای نزدیم که پولمان را برگردانید و این موضوع را از شما می‌شنوم و ما قدرالسهم‌مان را برای ۶۳۰ ون پرداخت کردیم که تا امروز ۱۹۵ دستگاه تحویل شده که در مرحله شماره گذاری است.

وی با بیان اینکه به موازات آن در شهرداری با شرکت زامیاد وارد مذاکره شدیم که ون‌های دیگری را از طریق منابع داخلی خریداری کنیم، تصریح کرد: این ون‌ها سقف بلند هستند و سوخت آنها گازسوز هم هست و با دو باک ۴۰۰ کیلومتر پیمایش دارد که بحث خرید ۳۰ هزار ون را دنبال می‌کنیم اما هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص آن نرسیدیم.

وی در پاسخ به این سوال که هنوز مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورا تحویل نداده شده است، گفت: مطالعات «تراموا» تکمیل شده و تیم کارشناسی بازدیدهای مفصل و جلسات زیادی با طرف خارجی داشتند و برخی مخاطرات در خصوص نحوه برق دهی و کابل بالا سر وجود داشت؛ اما نهایتا در نوع جدید تراموا که تنها دو سال است که به بازار آمده این مشکلات حل شده و همچنین مسیر تحویل مطالعات به کمیسیون انجام نشده اما با سرعت این کار را انجام خواهیم داد. چرا که صرفه و صلاح احداث تراموا است و ما در سفر اخیرمان به متروپل نیز مشاهده کردیم که عمده خدمات از طریق تراموا ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از قرارگاه حمل و نقل خبری نیست؟، گفت: همه کارهایی که من اینجا اعلام کرده‌ام که یک شبه رخ نداده است.

زاکانی در خصوص کمک دولت به حمل و نقل تهران نیز با بیان اینکه قرارداد ۶۳۰ واگن از سال ۹۵ مانده بود و هیچ اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته بود، افزود: دولت بزرگترین خدمت را در این زمینه به ما کرد و ما از آنها تشکر می‌کنیم و یا در حوزه اتوبوس نیز تا کنون ۱۷۲ اتوبوس تحویل داده و در مورد ون‌ها نیز تا کنون ۱۹۵ ون تحویل گرفته شده است.

وی در خصوص چرایی عدم ورود ون‌ها به ناوگان  نیز گفت: در تهران از دهه ۸۰، ۶۰۰۰ ون وارد شده که بالای ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ ون فعال هستند، اما هدف‌گذاری ما ورود ۳۰ هزار ون به ناوگان است که جا دارد از شورای شهر تهران بابت در نظر گرفتن سوبسید برای کرایه ون تشکر کنیم. چرا که قیمت واقعی بلیت اتوبوس ۱۲ هزار تومان و بلیت مترو ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان است، اما وقتی سوبسید به این کرایه‌ها تعلق می‌گیرد قیمتش به شدت کاهش می‌یابد و برای اولین بار هم قرار شده که به کرایه ون سوبسید تعلق گیرد.

زاکانی با بیان اینکه ما با وزارت صنعت برای تولید ۴۰۰۰ اتوبوس، ۳۰ هزار ون، ۵۰ هزار تاکسی نو و ۴۰ هزار موتورسیکلت برقی صحبت کردیم که تا به امروز برای تولید ۲۵۰۰ اتوبوس قرارداد منعقد شده است، گفت: رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم مسیر برقی سازی و نوسازی ناوگان گشایش جدی داشته باشیم.

شهردار تهران یادآور شد: قرار است ۳۰ هزار ون ظرف مدت سه سال به شهر اضافه شود اما این ۳۰ هزار ون به اندازه ۱۰ هزار اتوبوس ظرفیت ایجاد می‌کند و شرایط راحت‌تری را برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

وی ادامه داد: روزانه ۱۲ میلیون لیتر مصرف بنزین در تهران داریم که اصلاحات تقاطع‌ها را در تهران از سال گذشته آغاز کردیم. پس از تکمیل این اصلاحات ۷۳۰ کیلومتر راه مردم کوتاهتر می‌شود. در سال گذشته ۱۱ تقاطع، امسال ۲۷ تقاطع و مابقی در سال آینده انجام می‌شود و به این ترتیب روزانه نزدیک به یک میلیون لیتر مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه از طریق مناسب سازی و هوشمندسازی برای کاهش تقاضای سفر در تهران اقدام کرده‌ایم، افزود: یکی از مسیرهایی که برای تحقق این اهداف دنبال می‌شود توسعه پیاده راه است که در حوزه فنی عمرانی پیگیری خواهد شد. در مورد واردات اتوبوس با حدود پنج گروه مذاکراتی را آغاز کردیم؛ اما هیچ قراردادی بسته نشده است. گروه‌هایی برای کشورهای اروپایی و چین فرستادیم اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

وی درباره اهداف سفرهای آتی خود به کشورهای چین و روسیه، گفت: برای چین و روسیه هدف‌گذاری برای کارکردهای شهری پیش بینی شده تا در حوزه‌هایی همچون محیط زیست، هوشمندسازی و ... به دنبال ایجاد باب جدیدی از تعاملات باشیم.

وی درباره نحوه هزینه کرد مازاد بودجه ۱۴۰۱ با بیان اینکه در حال حاضر نحوه هزینه کرد در اختیارم نیست، اما قراردادهایی که در حوزه حمل و نقل منعقد می‌شود ارقام بالایی دارد، اظهار کرد: یکی از قراردادهای ما ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و قرارداد دیگر ۵۰۰ میلیارد تومان است و در حوزه اضافه درآمدها ما در حوزه زیرساخت‌ها و پراخت بدهی‌ها وارد شدیم به گونه‌ای که سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان با پیمانکارانی که از سال ۸۹ مانده بودند تسویه حساب کرده و ۷۰۰۰ میلیارد تومان با سیستم بانکی تسویه حساب کردیم.

شهردار تهران در خصوص کمک‌های دولت به مترو نیز با بیان اینکه دولت ۱۱۸ میلیون یورو بابت پیش پرداخت ۶۳۰ واگن پرداخت خواهد کرد، گفت: این فرآیند در مسیر نقل و انتقال پول قرار دارد.

وی درباره اوراق مشارکت نیز با بیان اینکه هفته گذشته قرارداد ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را با قدرالسهم ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری امضاء کردیم، گفت: البته ۱۰۰۰ میلیارد تومان با تضمین ۱۰۰ درصد شهر برای مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای اتوبوس با تضمین ۱۰۰ درصد شهرداری منعقد شده است.

وی در خصوص تراموا نیز با بیان اینکه بودجه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد محقق شده و یک سوم بودجه سال جاری نیز تا کنون محقق شده است، گفت: از نظر اعتبار مورد نیاز برای ایجاد تراموا می‌توانیم کار را در سال جاری شروع کنیم و در متمم بودجه اصلاحیه بیاوریم که البته برای ساخت تراموا ۲۰۰ میلیون یورو بودجه اعتبار لازم است.

زاکانی در خصوص شکایت ایران خودرو از شهرداری با بیان اینکه این مسئله مربوط به حساب‌های فی مابین است و برای حالا هم نیست، اظهار کرد: ما میراث دار یک گذشته هستیم که هم خوبی داشته و هم خرابکاری شده که خوب و خرابکاری به ما رسیده و ما هیچ وقت ناله نکردیم و سیاه نمایی نکردیم و این مسئله هم جزو خرابکاری‌هایی بوده که برای حال حاضر نیست.

وی با بیان اینکه ما درگیر پرونده‌های گذشته هستیم به گونه‌ای که در یک مورد قراردادی بسته شده که زمین به مال غیر دادند و از دهه ۷۰ گرفتار هستیم گفت: ۲۲ ماه و یک روز است که از حضور ما در شهرداری تهران می‌گذرد و تلاش کردیم که کار کنیم و خوب کار کنیم و هر چقدر هم کار کنیم کم است.