به گزارش اکوایران، فرایند اخذ مالیات از خانه‌‌های خالی اواسط سال 1400 آغاز شد و چندی پیش بود که مهدی موحدی - رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور - با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای قانون است، گفته بود: طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به مالیات خانه‌های خالی است، شناسایی این خانه‌ها منوط به به اطلاعاتی است که توسط مالکین در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت شده است.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی برای اینکه ملکی مشمول این قانون شود باید شرایط زیر را داشته باشد:

1- واحد خالی مسکونی باشد، بنابراین واحد های تجاری و اداری مشمول این مالیات نیستند.

۲- واحد مسکونی در شهر های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت قرار داشته باشد.

۳- واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.

۴- واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

حالا سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی اطلاعات خانه‌های خالی را از سامانه ملی املاک و اسکان که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است، دریافت می‌کند، گفته بر اساس این اطلاعات، برای فردی که بیش از دو واحد خانه خالی دارد، برگه مطالبه مالیاتی صادر شده است.

وی افزود: البته این برگه‌ها بر اساس اطلاعات سال ۱۴۰۰ است. بر این اساس حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برای مالکین این خانه‌ها برگه مطالبات مالیاتی صادر شده است.

به گفته وی، در فاز نخست حدود ۵۱۵ هزار واحد خالی شناسایی شده بود که تعداد آن بعد از اصلاح و پالایش کمتر شده است؛ در این راستا برای اینکه با اطمینان بیشتری نسبت به صدور برگه مالیات اقدام شود، مبنا دو خانه به بالا قرار گرفته است.

آنطور که سخنگوی سازمان امور مالیاتی درمورد نحوه شناسایی خانه‌های خالی توضیح داده، به موجب قانون هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک کشور در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناخته می‌شود و اگر به ازای هر ماه بیش از این زمان یاد شده خالی باشد بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم به حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهد شد.