شهردار تهران ازکمک های دولتی راضی است.او10 اردیبهشت ماه به صحن شورای شهر آمد و رابطه دولت و شهرداری را در بهترین حالت ممکن توصیف کرد .مثال او نقد شدن قرار داد 630 واگن برای تهران بود . به گفته زاکانی ‌ از سال ۹۵ تعداد ۶۳۰ واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده که پیش پرداخت صورت بگیرد و پس از سالیان سال در دولت کنونی، این رقم تقبل شد و مسیر هموار شده و در جلسه با مسئولان دولتی مقرر شد که تا پایان همین ماه از طریق بانک شهر موضوع عملیاتی شود که البته دولت قول هفته آینده را داد اما پیش بینی ما تا پایان اردیبهشت ماه است. با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که ۷۹۰ دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن ها ۱۴ ماهه تحویل داده شود.همان زمان مهدی چمران رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که اگر دولت درزمانی که شهردار می گوید به وعده خود عمل کند شیرینی می دهد .

وعده ای که براساس پیش بینی رییس شورای شهر محقق نشد . اما شهردار تهران در نشست خبری اخیر خود در تیرماه اعلام کرد دولت 100 درصد به تعهد خود عمل کرده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد.

اما مهدی چمران دوباره به سخنان قدیمی اش اشاره و در صحن شورای شهر تهران می گوید : قول دادم اگر مشکل مترو و خرید واگن حل شود شیرینی خواهم داد، متاسفانه دولتی که برای او سر و دست می‌شکنیم به خوبی کار خود را انجام نداده، در بخشی از روند آن بانک مرکزی در امر اختصاص اعتبار، کوتاهی می کند و ما و مردم گلایه داریم و این شوخی نیست و گلایه جدی ماست. باید از هر فرصتی برای خدمت استفاده کرد چرا که قدرت زوال پذیر است؛ توصیه می کنم بیایید و یک کار درست انجام دهید و مشکل مردم شهر را حل کنید، امیدواریم صدای درخواست ما به گوش دولتمردان برسد.

علی اصغر قائمی،عضوشورای شهر تهران به اکوایران می گوید :‌این که گفته شده دولت حداکثر همکاری را دارد جای خوشبختی است؛ ولی به شرطی که آثارش را ببینیم. اگر وعده های خوب به آثار مشهود منجر نشود بر ضد خودش عمل می کند. این تجربه را در ساحت های مختلف مدیریت کشور در مقیاس های گوناگون دیدیم. اگر وعده خوبی داده می شود در ظرف زمانی معقولی تبدیل به آنچه که مردم لمسش کنند و از آن بهره ببرند شود، حتما نشاط، امید، سرزندگی و فضای بهتر را رقم خواهد زد و اگر فقط در حد یک گفتار باشد و به دست فراموشی سپرده شود جای ناخوشبختی دارد. ما هر دو مورد را از بسیاری ها در سال های گذشته سراغ داریم و هر دو مورد را از شهردار تهران سراغ داریم؛ هم قول هایی که دادند نتوانستند اجرا کنند و هم قول هایی که دادند و اجرا کردند.

او ادامه می دهد :‌در حوزه حمل و نقل به شدت ضعف داریم؛ به گونه ای که اگر این یکی دو ساله هم کاری شده به قدری حجم نیاز متفاوت است با حجم تزریق امکانات قابلیت اجرایی که اصلا دیده نمی شود و تا زمانی که به حد نصاب مطلوب نرسیم چون این انتظار وجود دارد ممکن است کارکردها خیلی خوب خود را نشان ندهد. در حوزه مترو و اتوبوس شدیدا کمبود ناوگان داریم. در حوزه مترو اولویت شورا تکمیل خطوط یک تا هفت است و اگر منابع استارت خطوط بعدی باشد پس از اتمام خواسته های فعلی است.

اما پرویز سروی درخصوص تناقض‌هایی که درباره میزان همکاری دولت با شهرداری تهران وجود دارد و از سویی گلایه رئیس شورای شهر تهران درخصوص عدم همکاری دولت و در مقابل، ابراز رضایت شهردار از همکاری دولت را شاهد هستیم توضیح می دهد :‌ رویکرد دولت کاملا رویکرد حمایت از مدیریت شهری در کشور و به ویژه در تهران است. در دولت‌های گذشته شهرداران عموما در جلسات هیات دولت دعوت نمی‌شدند اما در این دوره از روز اول شهردار تهران به جلسات هیات دولت رفت و دولت خواست که مدیریت شهری را در حل مشکلات شهر، کمک کند.

وی می دهد :‌در این میان یک مشکل وجود دارد که مشکل کشور است و بروکراسی فشلی است که در کشور حاکم است. در واقع دستورهایی که برای حل مشکلات داده می‌شود هر کدام در هر مرحله‌ای متوقف می‌شود و باید با ضرب و زور به نتیجه رساند. به‌طور مثال در همین قرارداد 630 واگن مترو که تقریبا کار آن به آخر کار رسیده است و در جریان اجرای آن دستور رئیس‌جمهور به برنامه و بودجه می‌رسد اما مدتی در این سازمان متوقف می‌ماند و بعد به بانک مرکزی می‌رود، آنجا هم مدتی کار متوقف می‌شود و این چرخه ادامه دارد. برخی توقف‌ها کار را به تاخیر می‌اندازد.

سروری با بیان اینکه روند همکاری دولت به گونه‌ای است که دیر و زود دارد ولی سوخت‌وسوز ندارد، می گوید:‌ مسئولانی که تعیین کننده هستند مثل رئیس جمهور رسما اعلام می‌کند که حاضرند به پایتخت کمک کنند همان‌طور که مدیریت شهری هم به دولت در بسیاری حوزه‌ها از جمله ساماندهی کودکان کار، معتادان متجاهر و مسکن که جزو وظیفه ذاتی مدیریت شهری نیست، کمک می‌کند. دولت هم می‌گوید مدیریت شهری را از خودش می‌داند، چون رضایتمندی مردم مهم است. بنابراین ما یک رویکرد و یک عملکرد داریم. در حوزه رویکرد صددرصد حمایتی است و در حوزه عملکرد مشکلاتی وجود دارد و هنوز به خواسته‌هایی که از دولت داریم، نرسیدیم.

او معتقد است :‌فرایندهای موجود دارای اشکال است و بعضا این فرایندها به‌طور عکس عمل می‌کنند؛ یعنی یک کارشناس دستور مافوق را به‌راحتی هوا می‌کند. برای مثال در بخش آموزش شوراها بخشی از بودجه وزارت کشور باید به آموزش شوراها اختصاص پیدا کند اما این بودجه تخصیص داده نشده است زیرا یک کارشناس در این میان کار را متوقف کرده و کل سیستم را به‌هم ریخته است و چهار، پنج ماه است بودجه‌ای که آماده است را نتوانستیم بگیریم و مأموریت انجام دهیم و مثل این است که هیچ کاری نشده است. باید در همه امور از کارشناس استفاده کنیم؛ اما اکنون حکمرانی کارشناسان است و به‌راحتی می‌توانند با یک اظهارنظر کارشناسی و مورد حقوقی به گونه‌ای کارشناسی کنند که دستور رئیس‌جمهور را زمین بگذارد که اشکال کار اینجاست. دولت بنای همکاری را دارد و می‌خواهد کمک کند اما باید برخی فرایندها اصلاح شود.

لطف‌الله فروزنده  معاون شهردار تهران هم  درخصوص کمک‌های دولت به شهرداری تهران می گوید :‌دولت در رابطه با پیش پرداخت قرارداد 630 واگن که از سال 95 باقی مانده بود کار بسیار بزرگی کرد.تمام مطالباتی که زمینه تکلیف دولتی داشتیم را به دولت ارئه کردیم و هم سازمان حسابرسی تایید کرد در حدود 4000 میلیارد تومان است که مورد تایید قرار گرفته و در حال حاضر به این فکر هستند که برای پرداخت این مطالبات منابع تامین شود و باید در اصلاحیه بودجه 1402 مجوز مجلس را هم را بگیرند،رویکرد دولت این است که به شهرداری ها از جمله شهرداری تهران کمک کند. بسیاری از مسائل که با بخش های مختلف دولتی داشتیم با حضور آقای زاکانی در دولت حل شده است؛ با بیش از 10 دستگاه دولتی مسائلمان را حل کردیم که در حقیقت مسائل شهر حل شده است؛ به طور مثال تفاهنامه هایی که با ارتش و نیروهای مسلح داشتیم و پادگان 06 که آزاد شد و نزدیک به 50 هکتار به فضای سبز شهر تهران اضافه می‌شود؛ همچنین در دوشان تپه که نزدیک به 50000 فضای سبز آزاد می‌شود و یا تسلیحات که نزدیک به 11 هکتار فضای شهری آزاد خواهد شد.

معاون شهردار تهران باتاکید بر این که دردولت هم رویکرد همه بخش ها کمک، حمایت و تعامل است که بعضی‌ موارد به قانون و یا برخی ها به سیر مراحل قانونی نیاز دارندمی گوید :‌رقم مطالبات شهرداری از دولت را سازمان برنامه تایید کرده و باید به بودجه برود که شاید نقد بدهد و ما پیشنهاد مختلف دادیم و گفتیم سهام به ما بدهند یا به صورت نقدی پرداخت کنند و یا جای بدهی‌های بانکی بدهند.

اما ناصرامانی عضو شورای شهر تهران  اعتقاد دیگری درخصوص کمک های دولت به شهرداری دارد . او درجریان بررسی دخل و خرج شهرداری در اسفند ماه یادآوری می کند: تمام مواردی که به دولت مربوط می شود صفر است و یعنی دولت حتی یک ریال به شهرداری کمک نکرده و می توان به عوارض نوسازی، ماده ۲۲، جرائم رانندگی، یارانه بلیت و دیگر موارد اشاره کرد. درآمدهای درون شهرداری نیز در برخی ردیف ها صفر است و این ترکیب درآمدی که متکی به حوزه شهرسازی با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده است نشان می دهد که در غیر این صورت شهرداری با مشکل روبه رو می شود.